اقتصاد جهان

طرح ترامپ برای توقف روند جهانی دلارزدایی

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از راشاتودی، روند رو به رشد حذف دلار از مبادلات جهانی را شناخت و از برنامه خود برای توقف این روند خبر داد.

وی در یک گردهمایی روز شنبه در ویسکانسین هشدار داد که کنار گذاشتن دلار آمریکا برای کشورهایی که از این سیاست پیروی می کنند بسیار پرهزینه خواهد بود و افزود که آنها با تعرفه های بی سابقه ای برای تجارت خارج از سیستم دلار مواجه خواهند شد.

ترامپ به رای دهندگان آمریکایی قول داد که جایگاه دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی حفظ کند.

نماینده جمهوری خواه در انتخابات آمریکا اذعان کرد که دلار “در محاصره بزرگ” قرار دارد زیرا کشورهای بیشتری روش های دیگری را برای انجام تجارت اتخاذ می کنند.

وی گفت: اگر دلار را رها کنید، دیگر با آمریکا معامله نخواهید کرد زیرا بر کالاهای شما تعرفه صددرصدی می‌گذاریم.

بر اساس این گزارش، روند جهانی استفاده از ارزهای ملی به جای دلار پس از اعمال محدودیت‌های اقتصادی قابل توجه آمریکا و متحدانش بر روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در واکنش به تشدید جنگ در اوکراین، شتاب گرفت.

با قطع دسترسی روسیه به سیستم مالی غرب، مسکو به روش‌های جایگزین برای تسویه حساب‌های تجاری روی آورد و برخی از شرکای خارجی روسیه نیز از آن پیروی کردند.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که روسیه سیاست لغو دلار را دنبال نکرده است، اما پس از یک سری اقدامات بی‌سابقه، از جمله قطع ارتباط بانک مرکزی روسیه با معاملات دلاری و ممنوعیت انتقال اسکناس‌های دلاری به این سرزمین، مجبور به انجام آن شده است. و همچنین مسدود کردن ذخایر ارزی مسکو، به گزینه های دیگر روی آورد.

به گفته پوتین، روسیه و شرکای بریکس آن اکنون در ۶۵ درصد از مبادلات تجاری متقابل از ارزهای ملی استفاده می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا