اخبار اقتصاد ایران

طرح جراحی اقتصادی با توصیه‌ افرادِ اقتصاد خوانده اما اقتصاد نفهمیده اجرایی شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: طرح جراحی اقتصادی سه بار با توصیه یک سری افرادی که اقتصاد خوانده بودند، اما اقتصاد نمی فهمیدند، تجویز شد و در هر سه دوره، یعنی در زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی، شکست خورد. احمدی نژاد و شهید رئیسی.

افق میهن مرتضی افکه اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی عملا غیرممکن است زیرا دولت توان اجرای سیاست های جبرانی و حمایتی را ندارد و تکان های اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: من نیز مانند بسیاری از کارشناسان معتقدم که نباید ارز را ترجیح داد اما در شرایط فعلی به نظر می رسد حذف این ارز عملا امکان پذیر نیست، زیرا دولت توانایی اجرای سیاست های جبرانی و حمایتی را ندارد و آن را انجام می دهد. همچنین منجر به شوک های اقتصادی می شود.

افکه با بیان اینکه شرایط کنونی اقتصاد ایران با هیچ دوره ای در این زمینه قابل مقایسه نیست، افزود: امروز با تحریم هایی مواجه هستیم که هفت سال طول کشیده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: طرح جراحی اقتصادی سه بار با توصیه یک سری افرادی که اقتصاد خوانده بودند، اما اقتصاد نمی فهمیدند، تجویز شد و در هر سه دوره، یعنی در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی، احمدی نژاد شکست خورد. ، و شهید رئیسی.

افه با بیان اینکه ارز تک نرخی در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و این بستگی به رونق اقتصادی و عدم تحریم و برقراری ارتباط مالی با دنیا دارد، تصریح کرد: در صورت ایجاد این شرایط تک نرخی می شود. سیستم خود به خود ایجاد می شود، بنابراین می گویند ارز باید تک نرخی شود نمی توان آن را تک نرخی کرد.

وی رانت را سیاستی لازم و ضروری برای کاهش نابرابری در همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه خواند و گفت: دولت زمانی می تواند ارز را تک نرخی کند که نفت و ارز غیرنفتی کافی وارد کشور شود. بانک مرکزی نیز این کار را خواهد کرد.” می تواند سیاست گذاری کند.

این استاد دانشگاه معتقد است ساختار ناکارآمد حکومت و به طور کلی ساختار ناکارآمد حکمرانی باعث می شود این موضوع در هیچ دولتی محقق نشود و در نهایت به توده های مردم آسیب وارد کند.

افکه تصریح کرد: دولت کمبود بودجه دارد اما راه حل حذف ارز ترجیحی نیست. در حال حاضر کاهش درآمد ارزی نفت منجر به شکاف درآمدی دولت شده است و از این رو دولت به جای یافتن جایگزینی برای شکاف درآمدی خود، باید هزینه های اضافی و ردیف های زائد بودجه را حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا