بانک و بیمه

«طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور» در مجلس کلید خورد

به گزارش ایران تحلیل به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه در مجلس از تهیه طرحی با عنوان تقویت نظام پولی کشور خبر داد.

نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ برای تدوین این طرح کار کارشناسان مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: از آنجایی که روند افزایش قیمت ارز به نوعی در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده بود و سالهای بعد «طرح تقویت نظام پولی ملی» با هدف تثبیت قیمت ارز بدون فرآیندهای اجباری در نظر گرفته شد.

زنگنه تصریح کرد: ما معتقدیم همانطور که بازار پول و بازار سرمایه ابزارهای کنترلی و تثبیت کننده دارند در بازار ارز نیز ابزارهایی وجود دارد که متأسفانه در نظام پولی کشور کاربرد چندانی ندارد بازار ارز یا با رها شدن این بازار و یا تصمیمات مردم در آن زمان در مورد این بازار ما را رها می کند که ممکن است بازار ارز را دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه «طرح تقویت نظام ارزی کشور» دارای چند ویژگی مهم است، تاکید کرد: اول اینکه در این طرح بازار غیررسمی ارز مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین انتظار داریم این موضوع مورد توجه سیاستگذاران قرار نگیرد. تا زمان توجه به بازار غیررسمی ارز، روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: برای اولین بار در این طرح به نوعی بازار غیررسمی ارز را شناسایی کرده و به آن توجه کرده ایم، همچنین در این طرح به واقعیت ها پرداخته ایم جامعه از جمله تمایل مردم به تبدیل منابع ریالی خود به ارز در زمان تورم به عنوان یک اصل و این امر را پذیرفته اند. همچنین این مشکل را به فرصت تبدیل کردیم و سعی کردیم برای آن تصمیم گیری کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص پیش‌بینی مشوق‌های ارزی در طرح فوق گفت: در این طرح در زمینه مشوق‌های ارزی و همچنین در حوزه حذف چند نرخی ارز تصمیماتی اتخاذ شده است. با تمرکز بر نرخ ارز واحد پیش بینی شده

وی تاکید کرد: علاوه بر این در این طرح تمهیداتی برای افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز و همچنین افزایش صادرات پیش بینی شده است. البته در این طرح تلاش شد تا با حذف چند ارز از بازار، تقاضا برای ارزهای خارجی و واردات کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا