اخبار اقتصاد ایران

طرح کاهش ساعت کاری از دستور کار خارج شود | تعطیلی شرکای تجاری ایران شنبه و یکشنبه است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تعطیلات پنج مقصد اول تجارت خارجی ایران را شنبه و یکشنبه عنوان کرد و گفت: پیشنهاد فعالان اقتصادی ما به مجلس این است که طرح کاهش ساعات کاری از دستور خارج شود. عمومی و شرایط باید حداقل مانند قبل باشد. کار ما با دنیا باید سه روز باشد.

افق میهن، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ابتدا موضوع کاهش ساعت کاری در ایران از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت و تعطیلات دو روزه آخر هفته مورد استقبال قرار گرفت، اظهار کرد: این موضوع با استقبال خوبی مواجه شد. سپس به دلیل حاشیه ها و پیچ و خم های فراوان که در نهایت در روزهای جمعه و شنبه در مجلس تصویب شد، امید را بیشتر کرد. زیرا با این تصمیم از نظر زمانی ضمن کاهش ساعت کاری مشکلی در تجارت خارجی و ارتباط با دنیا وجود نداشت.

وی افزود: البته کسانی هم بودند که از این سیاست انتقاد می کردند و معتقد بودند که روابط امروز بیشتر آنلاین است و روزهای کاری تاثیری ندارد.

لاهوتی اظهار داشت: زمانی که موضوع شنبه در شورای نگهبان منتفی شد، فعالان حوزه اقتصادی به دنبال این بودند که ساعت کاری کم نشود و مانند گذشته ۴۴ ساعت باشد تا آن روز را از دست ندهیم. وی تصریح کرد: اما به نظر می رسد تصمیم گرفته است قرار بر این است که ساعات کاری کاهش یابد و پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطیلی انتخاب شود. اما برآورد می شود در نتیجه اجرای این تصمیم، به دلیل قطع ارتباط ایران با کشورهای جهان به مدت چهار روز، آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد شود.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، تعطیلات پنج مقصد اول تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات شنبه و یکشنبه است و اگر ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد عملاً چهار روز فرصت را از دست خواهد داد. در تماس با جهان، و ما فقط سه روز کاری فرصت داریم. بر اساس برآوردها کارشناسان اقتصادی معتقدند این وضعیت خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر مجلس اصرار می کرد شاید می توانست تعطیلی شنبه ها را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کند، گفت: در حال حاضر پیشنهاد ما فعالان اقتصادی به مجلس این است که این طرح از دستور خارج شود. به طور کلی و شرایط حداقل مانند گذشته باشد که فاصله کاری ما با دنیا سه روز است.

وی با بیان اینکه به جز دو یا سه کشور، تعطیلات همه کشورها جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه است و از سوی دیگر تعطیلات همه کشورهایی که با ایران تجارت می کنند شنبه و یکشنبه است، تصریح کرد: بنابراین ایران تعطیلات پنجشنبه و جمعه قطعا بر تجارت خارجی تاثیر خواهد گذاشت. تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا