ترندهای روز

طرز تهیه املت لوبیا شاپوری + ۳ نکته طلایی

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

املت نوعی غذای بسیار ساده و خوشمزه است که با غذاهای موجود در مدت زمان کوتاهی می توان آن را تهیه کرد. املت باقلا شاپوری یک صبحانه خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که بیشتر در قهوه خانه های سنتی سرو می شود.

طرز تهیه املت باقلا شاپوری + 3 نکته طلایی

املت یکی از غذاهای ساده، لذیذ و بسیار پرطرفدار در بین ما ایرانی هاست که برای تمامی وعده های غذایی در طول شبانه روز مناسب است و این روزها جایگاه ویژه ای در منوی کافی شاپ ها و رستوران ها دارد. املت باقالی شاپوری یکی از غذاهای سنتی گیلان است که در واقع املت قهوه خانه ای است و بیشتر به عنوان صبحانه در قهوه خانه های سنتی و در ماهیتابه سرو می شود. امروزه این املت جایگاه ویژه ای در منوی کافه ها و رستوران های مجلل گیلان دارد.

اولین بار یک قهوه ساز گیلانی به نام شاپور این املت را اختراع کرد و در کافی شاپ خود عرضه کرد به همین دلیل به املت شاپوری معروف شد. املت باقالی شاپوری به دلیل وجود لوبیا چیتی و تخم مرغ یک وعده غذایی کامل محسوب می شود که علاوه بر صبحانه می توان آن را در وعده نهار یا شام نیز سرو کرد.

مواد لازم برای تهیه املت باقلا شاپوری

تخم مرغ درشت: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری

کنسرو لوبیا چیتی: ۱ عدد

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن زیتون: اختیاری

آب پرتقال: در صورت تمایل

نکات تغذیه باقلا

هرچه غذای لوبیا خوشمزه تر باشد، املت باقلا شاپوری خوشمزه تری خواهید داشت. اگر خودتان خمیر لوبیا درست می کنید، سعی کنید آب کمتری اضافه کنید تا خمیر لوبیای شما غلیظ و لعاب دار شود. اگر از خوراک لوبیا کنسرو شده استفاده می کنید، حتما قوطی را قبل از استفاده به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید.

طرز تهیه املت باقلا شاپوری

ابتدا روغن را در تابه بریزید. شعله فر را زیاد کنید تا روغن داغ شود. رب گوجه فرنگی را داخل روغن داغ بریزید و خیلی سریع هم بزنید تا رب نسوزد. رب را حدود ۱ دقیقه هم بزنید؛ سپس تخم مرغ ها را در تابه بشکنید. توجه داشته باشید که زرده ها را مخلوط نکنید و فقط سفیده ها را با رب مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند و به شکل املت در بیایند و زرده ها دست نخورده بماند. حالا رب لوبیا را در آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود.

املت را در تابه بگذارید و کمی فاصله بگذارید. حالا رب لوبیا را داخل تابه بریزید. همچنین می توانید املت را در وسط تابه جمع کنید و مخلوط حبوبات را دور املت بریزید. در این مرحله روی املت و حبوبات نمک و فلفل سیاه بپاشید. اگر طعم روغن زیتون را دوست دارید می توانید یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق آب پرتقال روی حبوبات بریزید و اجاق گاز را خاموش کنید. حالا املت لوبیا شاپوری شما آماده است و می توانید آن را با نان بربر و سبزیجات تازه میل کنید.

نکات مهم در مورد پخت املت باقالی شاپوری

۱- برای تهیه این املت سعی کنید از تابه روی یا مسی استفاده کنید. زیرا حرارت را بهتر به رب و تخم مرغ منتقل می کند و املت شما خوشمزه تر می شود.

۲- هم زدن رب در روغن داغ در تهیه املت باقالی شاپوری بسیار مهم است. شعله اجاق گاز در این مرحله باید زیاد باشد; همچنین مقدار روغن موجود در دستور غذا را کاهش ندهید.

۳- اگر مواد املت را دوبرابر کردید، حتما اندازه تابه را در نظر بگیرید. زیرا مواد املت باقالی شاپوری نباید با هم فشرده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا