ترندهای روز

طرز تهیه دمپختک شیرازی، معطر و خوشمزه

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

فرارو: دمپختک شیرازی یکی از غذاهای اصیل و معروف شیرازی است که از ترکیب پلو با عدس، هویج، سیر، سبزی و گوشت تهیه می شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.

طرز تهیه دمپختک شیرازی معطر و خوشمزه

غذاهای محلی در واقع به عنوان میراث فرهنگی مردم هر کشور به حساب می آیند. برخی از این غذاها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذاهای جدید کم کم به فراموشی سپرده شده و یا روش پخت آنها تغییر کرده است. اگر به هر نقطه ای از ایران سفر کنید، قطعا با غذاهای بسیار خوشمزه و محلی آشنا خواهید شد که برخی از آنها را تا به حال نخورده اید و حتی نامشان را نشنیده اید. در بین شهرهای ایران، شیراز یکی از شهرهایی است که خوشمزه ترین غذاهای محلی را دارد.

محال است نام کلم پلو شیرازی، غمبر پلو، آش سبزی، ترحلوا، فالوده شیرازی و… را نشنیده باشید، پلوهای مخلوط در سفره ایرانی ها جایگاه ویژه خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، مرسه پلو و… از انواع پلوهای مخلوط هستند که در مهمانی ها طرفداران خاص خود را دارند. دمپختک شیرازی یکی از غذاهای خوشمزه و معروف شیرازی است که طعم فوق العاده ای دارد و معجونی از طعم و رنگ است. اگر دوست دارید این پیراشکی خوشمزه را به روشی آسان در خانه تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج: ۳ پیمانه

عدس: ۱ فنجان

گوشت گوساله: ۳ عدد

پیاز: ۲ عدد

کلم سفید: نصف کلم کامل

هویج: ۱ عدد

ترکیب ریحان، تره فرنگی، جعفری و شوید خرد شده: ۱ لیوان

ترخون خشک: نصف قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر زیره: به میزان لازم

سیر: ۵ حبه

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک شیرازی معطر و خوشمزه

طرز تهیه

برای تهیه این پیراشکی خوشمزه ابتدا ۱ عدد پیاز را خرد کرده و در قابلمه مناسبی به همراه دو حبه سیر و کمی روغن بریزید و تکه های گوشت را به همراه زردچوبه و فلفل اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید سپس ۱ لیوان جوشانده را اضافه کنید. آب روی گوشت بریزید و درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق را کم کنید تا گوشت بپزد.

در مرحله بعد ۱ عدد پیاز را خرد کرده و در قابلمه مناسبی با کمی روغن بریزید و صبر کنید تا پیاز نرم و طلایی شود سپس ۵ حبه سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و سپس مقداری زردچوبه و نمک و فلفل و پودر زیره را اضافه کنید. . در مرحله بعد هویج و کلم خرد شده را اضافه کنید سپس سبزی خرد شده و ترخون خشک را داخل قابلمه بریزید و مواد را حدود ۵ دقیقه تفت دهید. حالا عدس و گوشت پخته را به همراه برنجی که از قبل خیس کرده اید به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و آب گوشت را روی برنج بریزید. اجازه دهید برنج بجوشد و آب برنج را آبکش کنید سپس روی بخارپز بگذارید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج بجوشد و سپس آماده سرو است. این پیراشکی خوشمزه را حتما با سالاد شیرازی میل کنید.

نکات مهم

۱- برای تهیه این غذا می توانید به جای گوشت گوساله از یک تکه کوفته کلخلی استفاده کنید، به این صورت که کوفته های کلخلی را سرخ کرده و در حالی که برنج در حال جوشیدن است، کوفته ها را به قابلمه اضافه کنید.

۲- بسیاری از مردم کلم را به دلیل بوی آن دوست ندارند. بنابراین مهم ترین نکته در مورد تهیه غذا یا سالاد با کلم، از بین بردن بوی کلم است. برای این منظور کلم ها را خرد کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در آب یخ قرار دهید سپس در صافی بگذارید و اجازه دهید آب آن کشیده شود. با این ترفند بوی بد کلم از بین می رود و در نهایت یک سالاد یا غذای خوش طعم و معطر خواهید داشت.

۳- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و دیپ استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین افق میهن است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا استفاده کرد. علاوه بر این، برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ افق میهن خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. بنابراین معمولاً برای پخت و پز استفاده نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا