ترندهای روز

طرز تهیه یک غذای بدون گوشت و لذیذ در ۱۰ دقیقه

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کتلت آلو تیکا یا آلو تیکا یکی از غذاهای معروف هندی است. هندی ها هم مانند شیرازی ها به سیب زمینی «الو» و کتلت را «تیکی» یا «تیکا» می گویند و به همین دلیل نام این کتلت سیب زمینی «الو تیککا» است.

این کتلت خوشمزه معمولا با سس تند سرو می شود. برای تهیه این کوکوی گیاهی و بدون گوشت نیازی به صرف زمان زیادی ندارید و می توانید در کمترین زمان ممکن آن را به عنوان یک غذای متفاوت برای شام یا ناهار درست کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه تیکه آلو و نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه آلو تیکا (برای ۴ نفر)

سیب زمینی: ۴ عدد

آرد برنج: ۴ قاشق غذاخوری

گشنیز تازه و جعفری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

جعفری تازه و جعفری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سبز تند: به مقدار دلخواه

پودر سیر: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم

روغن: به اندازه کافی

نان و سس: برای سرو آلو تیکا

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان لازم برای پخت کتلت آلو تیکا: ۱۵ دقیقه

کالری کتلت آلو تیکی: حدود ۲۲۸ کیلو کالری در ۲ عدد کتلت

مراحل تهیه آلو تیکا یا آلو تیکی هندی

در مورد طرز تهیه غذای هندی با سیب زمینی، کتلت آلو تیکا یکی از بهترین و آسان ترین گزینه ها برای نونی است. مراحل تهیه کتلت آلو تیکا را به ترتیب انجام دهید.

مرحله ۱: سیب زمینی ها را آماده کنید

در اولین مرحله از دستور ساده هندی آلو تیکی، پوست سیب زمینی ها را بشویید و در قابلمه بریزید. مقداری آب روی سیب زمینی ها به اندازه ای که روی آنها را بگیرد بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. بگذارید سیب زمینی ها نیم ساعت بجوشد. همچنین می توانید سیب زمینی را بخارپز کنید.

مرحله ۲: بقیه مواد آلو تیکا را آماده کنید

در حین پختن سیب زمینی ها، گشنیز، جعفری، پیازچه و فلفل سبز تند را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس تمام این سبزیجات را روی تخته آشپزخانه ریز خرد کرده و کنار بگذارید. اگر سبزیجات تازه ندارید، می توانید از سبزیجات خشک استفاده کنید.

مرحله ۳: مواد آلو تیکا را با هم مخلوط کنید

بعد از اینکه سیب زمینی ها آب پز شدند، آن ها را زیر آب سرد بگذارید تا خنک شوند و راحت تر پوست آن ها را جدا کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و در ظرفی بریزید. سیب زمینی ها را با پوره یا چنگال له کنید. سپس سبزیجات خرد شده را به آنها اضافه کنید. آرد برنج، فلفل سیاه، نمک، پودر سیر یا ادویه های مورد علاقه خود را به سس آلو تیکا اضافه کنید.

مرحله ۴: سس تیکای آلو را استراحت دهید

در این مرحله شروع به ورز دادن مواد کنید تا همه مواد آن با هم مخلوط و یکدست شود. در انتها باید مخلوط آلو تیکا را به اندازه ای مخلوط کنید که به دست نچسبد. سپس روی ظرف را بپوشانید و مخلوط کتلت هندی را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا طعم ها به هم برسند.

مرحله ۵: کتلت آلو تیکا را سرخ کنید

در مرحله آخر دستور کتلت آلو تیکی مقداری روغن سرخ کردنی در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس به اندازه یک نارنگی یا کمتر از مخلوط آلو تیکی بردارید و مانند طرز تهیه شام ​​کباب آن را بین دستانتان به شکل توپ یا بیضی در آورید و صاف کنید. سپس داخل روغن بریزید. همه تیکه های آلو را به همین ترتیب سرخ کنید تا دو طرف تیکاهای آلو طلایی شوند.

مرحله آخر: آلو تیکی را سرو کنید

هر کتلت هندی را که درست می کنید، آن را روی بشقاب با دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. کتلت هندی آلوتیکی چات (چات یک اصطلاح کلی برای انواع پیش غذاها و تنقلات هندی است) را می توانید با نان، سبزیجات و انواع سس ها مخصوصا سس های تند مانند سس ماست، سس فلفل تند (طرز تهیه سس فلفل تند) درست کنید. ) یا کچاپ. سرو (طرز تهیه سس کچاپ).

نکات مهم در طرز تهیه آلو تیکا یا آلو تیکی

مانند طرز تهیه سمبوسه هندی، دستور تهیه شام ​​کباب هندی یا کتلت هندی قابلیت استفاده از انواع مواد را دارد.

می توانید آلو تیکا را با گوشت چرخ کرده نیز درست کنید. در این روش گوشت چرخ کرده را به مخلوط سیب زمینی و سایر مواد اضافه کنید.

همچنین اگر ادویه های موجود در دستور آلو تیکی با ذائقه شما سازگاری ندارد، می توانید آن ها را مطابق ذائقه خود کم و زیاد کنید.

به طور کلی طعم آلو تیکی مانند سایر غذاهای هندی تند است اما می توانید مقدار فلفل و ادویه آن را کم و بیش در نظر بگیرید.

اگر خمیر کتلت هندی آلو تیکی شما کمی شل است و قبل از سرخ کردن به تابه می‌چسبد، می‌توانید مقداری آرد سوخاری یا مقداری آرد برنج اضافه کنید.

کتلت آلو تیکی یا آلو تیکا یک غذای نونی ساده برای ناهار یا شام است، اما می توان آن را با برنج کلو یا برنج کیت نیز سرو کرد.

معروف ترین و محبوب ترین سس هایی که با آلو تیکی استفاده می شود طعم ماست، نعنا یا نخود است.

برای تهیه آلو تیکی می توانید از سیب زمینی آب پز و پوره شده و همچنین سیب زمینی رنده شده و آبکش شده استفاده کنید. در روش دوم برای سرخ کردن کتلت هندی به زمان کمتر و روغن کمتری نیاز خواهید داشت.

آیا در کتلت آلو تیکی از گوشت استفاده می شود؟

اگرچه نام این غذای هندی کتلت است، اما طرز تهیه آلو تیکا بدون گوشت و با سیب زمینی بیشتر رایج است. اما مرسوم است که گوشت چرخ کرده را نیز به سس آلو تیکی اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا