بانک و بیمه

طلافروشان مشکل مالیاتی ندارند| جزییات ممنوعیت فروش طلای دست دوم

به گزارش افق میهن، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه امروز در نشست خبری گفت: در دو سال اخیر حباب سکه به شدت افزایش یافته است بانک مرکزی برای استفاده از ظرفیت این صنف در زمینه ضرب سکه و سرمایه گذاری. حباب هشت میلیون تومانی سکه توجیه اقتصادی ندارد و اگر تخلیه شود مردم متضرر می شوند.

وی افزود: تولید طلا افزایش یافته است بنابراین این صنعت ظرفیت صادرات را دارد و می توانیم از این ظرفیت برای صادرات طلا به کشورهای اروپایی و خاورمیانه استفاده کنیم قطعا صادرات طلا موجب ارزآوری و ایجاد اشتغال می شود. سهم صادرات طلای کشورمان در سال گذشته ۸۰۵ کیلوگرم بوده که فرصت افزایش این سهم وجود دارد. برخی کشورها از جمله ترکیه در سال های اخیر از ما مصنوعات طلا خریداری کرده اند اما اکنون دولت ترکیه در این زمینه دست به کار شده و صادرات خود را آغاز کرده است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به اخذ مالیات از طلافروشان گفت: برخی از محصولات این صنف از پرداخت مالیات معاف هستند اما متوسط ​​مالیات این صنف برای خرده فروشی ها ۱۲ میلیون تومان است. ” واحدهای تا چند میلیارد تومان برای شرکت های فعال و بزرگ است.

وی درباره موضوع فرار مالیاتی افزود: فرار مالیاتی در همه مقوله ها وجود دارد اما در مقوله طلا بسیار نادر است. ما در این صنف مشکل مالیاتی نداریم و از اصناف شفاف هستیم.

بذرافشان با اعلام اینکه ۶۵ درصد صنف طلا به سامانه مالیاتی پیوسته اند، گفت: اعضای این اتحادیه در سامانه ثبت نام کرده اند و مشکلی برای پرداخت مالیات کلاهبرداری بر اساس فعالیت و فروش نداریم.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، چندی پیش این حمله را زدند که طلافروشانی مانند پزشکان نمی خواهند مالیات بدهند. این در حالی است که مشکل مالیاتی نداریم و با توجه به اینکه قیمت روز طلا در سایت اتحادیه و بسیاری از سایت های دیگر به وضوح قابل مشاهده است و روش های صحیح محاسبه قیمت طلا اعلام شده است. توسط خود اتحادیه در چند نوبت اعلام شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه توضیح داد: شمش طلا به عنوان مواد اولیه تولید ما مورد نیاز است، قبلا در این بخش کمبود داشتیم، اما زمانی که مرکز مبادلات طلا و ارز زیر نظر بانک مرکزی تاسیس شد، مشکل ایجاد شد. کمبود شمش طلا برطرف شد و بازار شفاف شد. قبل از ایجاد مرکز مبادلات، شمش طلا وارد کشور می شد و به صورت قاچاق وارد کشور می شد و شفافیتی در این زمینه وجود نداشت.

بذرافشان با بیان اینکه تولید طلا ۳۰ درصد کاهش یافته است، افزود: نمایندگان خانه ملت و دولت باید رویکرد خود را نسبت به این صنعت تغییر دهند، باید کارشناسانه تصمیم گیری شود، نگرانی همکاران ماست که هنگام ثبت نام در سامانه معاملات مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند. در حال حاضر در واحدهای تولیدی ما مشکلاتی وجود دارد. حدود ۸۰ درصد از همکاران ما واحد اجاره ای دارند، به علاوه هزینه های پرسنلی وجود دارد، مشکلات این واحدها نیز باید دیده شود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه طلا از سال ۱۳۴۰ شروع به کار کرده است، گفت: ۲۰۰۰ واحد تولید طلا و ۲۵۰۰ بازدیدکننده طلا داریم، همچنین ۷۰ درصد از واحدهای این صنعت اجاره ای است.

بذرافشان همچنین تصریح کرد: خرید و فروش طلا در فضای مجازی باید توسط دولت و نهادهای مسئول کنترل شود. حالا ضایعات طلا را بدون فاکتور در دیوار می فروشند. چه کسی باید این وضعیت را کنترل کند؟ آنها مصنوعات طلا و سکه های غیر استاندارد را در فضای مجازی و سایت های مختلف می فروشند. ما موردی داشتیم که این وب سایت ها گوشواره های تقلبی را به نام طلای واقعی به مردم می فروختند.

این نماینده صنفی همچنین از مردم خواست در خرید طلا در فضای مجازی دقت کنند چرا که فروش طلا در فضای مجازی مشکلاتی را از نظر تقلبی و استاندارد برای مردم ایجاد کرده است.

بذرافشان تاکید کرد: مردم بدون اطلاع وارد این فضاها می شوند و آسیب می بینند. اتحادیه طلا در حال حاضر دستمزد طلا را با مدل های مختلف، با قیمت پایین و با کدهای استاندارد ارائه می دهد. ضمناً مردم باید از هویت شرکت معامله گر طلا مطلع شوند و این حق مردم است که مجوز را بررسی کرده و قبض طلا را دریافت کنند. اینکه از طلافروشی ها سکه نخرند، بلکه از مراکز عرضه سکه با وکیوم و هولوگرام همان مرکز سکه بخرند.

وی با اشاره به ممنوعیت فروش طلای مستعمل گفت: در یک دهه اخیر گرایش مردم به طلای مستعمل آسیب هایی به حوزه تولیدکنندگان طلا وارد کرده است که در این راستا یک ماه پیش جلسه ای با وزارتخانه های مربوطه برگزار کردیم و در اطلاعیه ای اعلام و دستور داد کد آیسیک فروش ضایعات طلا از سامانه جدید صنفی حذف شود. قرار است ضایعات طلا جمع آوری شود اما هنوز به طور رسمی به واحدها ابلاغ نشده است.

این مقام صنفی ضمن انتقاد از قوانین متعدد، تصریح کرد: انبوه قوانین و الزامات آن باعث شده است که همکاران ما در زمینه فعالیت اقتصادی آرامش نداشته باشند که در همان ابتدای امر، اجباری برای معاملات وجود دارد جهت ثبت نام در سامانه جامع معاملات دی ماه سال گذشته و یک بار در اردیبهشت در این ماه اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند و با اصلاحات انجام شده و به درخواست اتحادیه، فعالیت بازار از سر گرفته شد، اما واحدهای تعاونی ما نه تنها همچنان نگرانی دارند، بلکه بلاتکلیفی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا