بانک و بیمه

طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است

هادی بهرامی; بازار: به دلیل ریسک گریزی، طلا از دیرباز به عنوان یک کالای ارزشمند مورد توجه مردم بوده است. برخی از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود تمایل به خرید طلای فیزیکی دارند و برخی دیگر از طریق قراردادهای آتی به معاملات شاخص طلا می پردازند. حجم بازار جهانی طلا ۱۳۸۰۰ میلیارد دلار است و در حال حاضر بزرگترین بازار مالی جهان محسوب می شود. به طور معمول، مردم در بازارهای سکه، شمش و طلای فیزیکی و همچنین وجوه معامله شده در بورس طلا سرمایه گذاری می کنند تا ارزش، ایمنی و ریسک سرمایه خود را حفظ کنند. توصیه می شود در کوتاه مدت در بازارهای طلا سرمایه گذاری نکنید. به این دلیل که طلا را نمی توان به راحتی در بازار ارز دیجیتال و بورس خرید و فروش کرد و از نوسانات بسیار کمتری برخوردار است. در زیر به تحرکات بازارهای مختلف طلا در هفته گذشته و تحلیل روند قیمت ها خواهیم پرداخت.

انواع بازار طلا
طلای ۱-۱۸ عیار رایج ترین طلای ایران است و بیشتر برای سرمایه گذاری طلا و جواهرسازی استفاده می شود. سهم او ۷۵ درصد است. یعنی ۷۵ واحد طلای خالص و ۲۵ واحد فلزات دیگر مانند نقره و مس در تولید آن استفاده می شود.

۲- سکه تمام طرح جدید ( امامی ) یک قطعه فلزی گرد و مسطح به وزن ۸.۱۳ گرم و ۹۰ درصد خالص می باشد.

۳- ربع سکه برابر با سکه تمام است. با این حال، وزن آن تنها یک چهارم آن است و به دلیل وزن کم، اغلب به عنوان یک کالای سرمایه گذاری و هدیه استفاده می شود.

۴- اونس جهانی طلا را به عنوان واحد استاندارد وزن طلا معادل ۳۱.۱ گرم ۲۴ عیار در سطح جهان در بازارهای مالی (فیزیکی یا آتی) معرفی می کنیم.

تحلیل تکنیکال اونس طلا
اونس جهانی طلا در ماه گذشته ۱۰ درصد، در ۶ ماه گذشته ۳۰ درصد و در ۱.۵ سال گذشته ۴۶ درصد بازدهی داشته است که نشان می دهد پس از یک چرخه نزولی بزرگ (دوره تسلیم) در ۱۶۱۸ دلار به پایین ترین سطح خود رسیده است. موقعیت رشد فوق العاده ای را ثبت کرد. قیمت جهانی هر اونس طلا طی هفته گذشته ۲ درصد دیگر افزایش یافته است و اکنون مقاومت ۲۳۵۰ دلاری را که قبلاً در نظر گرفته بودیم شکسته است و انتظار می رود به افزایش خود ادامه دهد. در صورت تداوم روند صعودی قیمت هر اونس، هدف ۲۶۰۰ دلاری دور از دسترس نیست و در حال حاضر می توان حمایت کوتاه مدت ۲۳۵۰ دلار را در نظر گرفت. اگر این حمایت کوتاه مدت از بین برود و کاهش آن تقویت شود، پشتیبانی معتبر با قیمت ۲۱۸۰ دلار در دسترس خواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نوسان ساز RSI در محدوده خرید بیش از حد، درست زیر مقاومت استاتیک اصلی بلندمدت قرار دارد و این معیار احتمال کاهش حداقل ۱۰ درصدی قیمت اونس را تایید می کند. و پس از آن کل بازاری که باید از آن آگاه باشیم

قیمت جهانی هر اونس طلا طی هفته گذشته ۲ درصد دیگر افزایش یافته است و اکنون مقاومت ۲۳۵۰ دلاری را که قبلاً در نظر گرفته بودیم شکسته است و انتظار می رود به افزایش خود ادامه دهد. در صورت تداوم روند صعودی قیمت هر اونس، هدف ۲۶۰۰ دلاری دور از دسترس نیست و در حال حاضر می توان حمایت کوتاه مدت ۲۳۵۰ دلار را در نظر گرفت.

تجزیه و تحلیل فنی طلای ۱۸ عیار
قیمت طلای ۱۸ عیار آبان در ماه ۱۴۰۲، پس از نوسانات قیمت، ۷۴ درصد افزایش یافت و از حداقل ۲.۲۳۰.۰۰۰ تومان به سطح ۳.۹۰۰.۰۰۰ تومان رسید و حد بالایی تاریخی (ATH) ایجاد کرد. در حال حاضر نسبت به مقاومت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی واکنش منفی نشان داده است و تا زمانی که این مقاومت کلیدی شکسته نشود، حمایت معتبر ۳.۵ میلیون تومانی وجود خواهد داشت. محدوده های ۳.۵ و در نهایت ۳ میلیون تومان بهترین طبقه قیمت طلای ۱۸ عیار است. هنگامی که قیمت به این مناطق رسید، می توانید یک خرید گام به گام (DCA) انجام دهید تا پرتفوی را به نقاط خرید بهینه برسانید. اگر قیمت بتواند مقاومت تاریخی ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان را با قدرت بشکند و به صورت هفتگی تثبیت شود، شاهد افزایش دیگری خواهیم بود.

طلا برای خرید جذاب نیاز به استراحت دارد

قیمت طلای ۱۸ عیار نسبت به مقاومت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی واکنش منفی نشان داده است و تا شکسته شدن این مقاومت مهم، حمایت معتبر ۳.۵ میلیون تومانی وجود خواهد داشت. محدوده ۳.۵ و در نهایت ۳ میلیون تومان بهترین قیمت طلای ۱۸ عیار است.

تجزیه و تحلیل فنی تمام سکه ها
قیمت تمام سکه ها نیز مشخص شده است آبان در ماه ۱۴۰۲ پس از نوسانات قیمتی ۷۳ درصد شروع به افزایش کرد و از ۲۶ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به محدوده ۴۶ میلیون تومان رسید و حد بالایی تاریخی (ATH) جدید ایجاد کرد. در حال حاضر قیمت در محدوده ۴۶ میلیون تومانی واکنش منفی نشان می دهد و در صورت کاهش بیشتر، اولین حمایت کوتاه مدت ۴۱ میلیون تومانی در دسترس خواهد بود. در غیر این صورت با حفظ حمایت ۴۳ میلیون تومانی، شاهد افزایش قیمت تا هدف ۵۲ میلیون تومانی هستیم. ۴۳ میلیون تومان برای قیمت، پشتوانه ای متشکل از سطوح فیبوناچی رایج با همپوشانی کامل در گام های بزرگ است و در مواقعی مانند این که سطوح اکشن قیمتی گذشته نگر نداریم، بسیار مفید است. مناطق ۴۱ و نهایتاً ۳۵ میلیون تومانی بهترین کف قیمتی برای انباشت سرمایه گذاران است و قیمتی که به این مناطق می رسد می تواند سرمایه زیادی را جذب کند که به نوبه خود باعث افزایش سرسام آور قیمت سکه تمام می شود.

طلا برای خرید جذاب نیاز به استراحت دارد

قیمت سکه تمام در طرح جدید در حال حاضر در محدوده ۴۶ میلیون تومان واکنش منفی دارد و در صورت کاهش بیشتر، اولین حمایت کوتاه مدت ۴۱ میلیون تومانی خواهد بود؛ در غیر این صورت با حفظ حمایت ۴۳ میلیون تومانی، شاهد افزایش قیمت تا هدف ۵۲ میلیون تومانی هستیم.

نتیجه تحلیل
اگر بخواهیم روند بازارهای طلا را در یک جمله خلاصه کنیم، می‌توان گفت که مراحل صعودی پیک بوده و بازدهی زیادی را به سرمایه‌گذاران داده است و در حال حاضر با در نظر گرفتن مقاومت‌های فراکتالی فیبوناچی ماژور، اشباع بیش از حد و طمع. شاخص، نیاز به یک شکست کوچک وجود دارد و این شکست می تواند در بازه ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد و پس از آن احتمال رشد قیمت متناسب با نرخ تورم، نقدینگی کشور و تحولات جهانی با نرخ بالایی وجود دارد. درصد

اگر بخواهیم روند بازارهای طلا را در یک جمله خلاصه کنیم، می‌توان گفت که فازهای صعودی پیک بوده و بازدهی زیادی به سرمایه‌گذاران داده است و اکنون نیاز به آرامش دارد و این آرامش می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد. یک درصد

آخرین کلمه
وقتی صحبت از تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار طلا می شود، معیارهای زیادی وجود دارد که نمی توان آنها را در یک مقاله خلاصه کرد. به همین دلیل سعی کردیم انواع بازار طلا را از منظر فنی بررسی کنیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری خرید و سرمایه گذاری کنند. تجزیه و تحلیل ها تا حد امکان با دقت انجام شده است و توصیه می شود در هیچ دوره و مکانی با کل بودجه سبد سرمایه گذاری نکنید و اساساً استراتژی خرید گام به گام (DCA) را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنید. امتیاز بهترین خرید به زودی روند بلندمدت و ارزش ذاتی بازارهای مختلف طلا را در قالب مقاله ای مفصل برای شما عزیزان خواهیم نوشت؛ صبر کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا