بانک و بیمه

طلا را با خیالی راحت و بدون پرداخت مالیات بخرید| بررسی رفع ابهامات بحث مالیات خرید طلا در هفته آینده

بازار؛ گروه بانک و بیمه: خیلی ها می گویند مدتی است که اخذ مالیات از معاملات طلا موضوع بحث هر مجامع و جلساتی بوده است. دیگر امکان افتتاح حساب برای سرمایه گذاری در طلا وجود ندارد زیرا این دارایی ۲۵ درصد مالیات گرفته شده است. از سوی دیگر برخی طلافروشان در روزهای اخیر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند و به نظر می رسد این واکنش علیه ثبت معاملات در سامانه مودیان بوده است، به همین دلیل برخی طلافروشان در اعتراض به این موضوع کرکره خود را بسته اند که این موضوع باعث تعجب شده است. .

البته رئیس سازمان مالیاتی شایعات چند روز اخیر مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلافروشان را بی اساس عنوان کرد و اعلام کرد; بر اساس مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، ارزش اصلی طلا، جواهرات و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از این فلزات از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و صرفاً هزینه ساخت، حق الامتیاز و سود فروشنده این فلزات است. کالاها مشمول مالیات هستند اینها اظهاراتی است که منجر به بازگشت آرامش به بازار طلا و از سرگیری معاملات طبق روال گذشته شده است. ماجرا از این قرار است که فعالان صنف طلا و جواهر کشور از ابتدای ماه جاری در آنجا حضور داشتند و ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان شدند. اقدامی منطبق بر شفافیت معاملات و تغییری در محاسبات مالیاتی یا قیمت تمام شده طلا ایجاد نمی کند.

دولت با اجرای دقیق و همه جانبه قانون جامع مالیاتی در راستای شفافیت معاملات از طریق استفاده از پایانه های فروشگاهی و سامانه مدیان که یکی از قوانین مهم کشور محسوب می شود از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد. در سامانه مودیان ثبت خواهد شد.

نیاز به تغییر ماهیت معاملات برای شفاف سازی

از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی نیز مدعی است که بسیاری از شرکت های طلافروش آنقدر به دولت مالیات نمی پردازند، مالیاتی که سطح آن به حدی پایین است که باید اصلاحات قانونی برای شفاف سازی این موضوع انجام شود و به همین دلیل برخی از گردانندگان چنین بازاری در مقابل مالیات استانی مقاومت می کنند و بر اساس گزارش های موجود بیش از ۷۰ درصد طلافروشان تنها تا سقف ۱۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند. از آنجایی که اکنون دولت قرار است میزان درآمد مالیاتی را در بودجه سال آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد، بسیاری از مردم به ویژه فعالان بازار طلا معتقدند بخش درآمدزایی که دولت برای دریافت مالیات از محل جدید حساب کرده بود. مالیات دهندگان مالیات استانی خریداران و فروشندگان طلا است.

البته دولت باید با اجرای دقیق و همه جانبه قانون جامع مالیاتی با رعایت شفافیت معاملات از طریق استفاده از پایانه های شعب و سامانه مودیان که یکی از قوانین مهم کشور محسوب می شود از فرار مالیاتی جلوگیری کند. و هر تراکنش باید در سیستم مودیان باشد تا ثبت شود. شرایط به گونه ای است که اگرچه فعالان صنعت طلا و جواهر تمایلی به تخطی از قوانین و مقررات ندارند، اما برخی از اهالی این صنعت به سیاست گذاری و اجرای برخی برنامه ها فکر می کنند و معتقدند چنین موضوعی بدون اطلاع قبلی و بدون اقرار می تواند منجر به تخطی از قوانین و مقررات شود. تنش در بازار طلا این امر آنها را با چالش جدی مواجه می‌کند، هرچند رئیس سازمان امور مالیاتی خرید طلا را به عنوان موضوع مالیات استانی تلقی نکرده است، رویکردی که به ابهامات بازار طلا در خصوص مالیات استانی پایان داد و منجر به بازگشت بازار طلا به شرایط عادی .

از آنجایی که انجام معاملات طلا در سامانه جامع مالیاتی فرآیند خاص خود را دارد و باید تمامی جوانب آن در نظر گرفته شود، در حوزه طلا ثبت معاملات طلا در سامانه مذکور به این راحتی نیست.

ثبت معاملات طلا در سامانه کلی بدون رفع ابهامات امکان پذیر نیست

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص شایعات و شبهات این روزها در بازار طلا مبنی بر پرداخت مالیات خریداران و فروشندگان طلا گفت: بحث نحوه انجام معاملات طلا مربوط به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت است. دستورالعمل ها از سال ۲۰۱۹ صادر شده است، اما این موضوع در دو سال حل شد. دوره گذشته ریاست جمهوری اجرایی نشد اما با روی کار آمدن دولت مردم شکل عملیاتی به خود گرفت، البته چنین مشکلی در مورد طلا نبود، ابتدا صنف تاسیس شد و مقرر شد ثبت نام معاملات در سیستم نیز باید در انجمن ما گنجانده شود.

وی با بیان اینکه بحث ثبت معاملات در سامانه معاملات باید از مهر ماه ۱۴۰۱ شکل عملیاتی به خود بگیرد، افزود: اجرای چنین اقدامی از همان ابتدا با ابهامات و شبهاتی همراه بود که کامل نبود و پیاده سازی دقیق اطلاعاتی در این زمینه ارائه کرد. وجود بحث تربیت اعضای صنف به گونه ای به وجود آمده است که صنف طلا و جواهر نیز با آگاهی و دانش لازم بر اساس قوانین و مقررات عمل می کند، اما از آنجایی که این کار روند و رویکرد خاص خود را دارد از آنجا که همه جوانب با در نظر گرفتن اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه مذکور در بخش طلا چندان آسان نیست.

با شایعه افزایش ۲۵ درصدی مالیات خرید طلا در روزهای اخیر، کارشناسان و اقشار متعددی در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند که اگرچه این خبر شایعه ای بیش نبود اما غوغا و شوک به پا کرد.

شایعات حاکی از آن است که خریداران طلا ۲۵ درصد مالیات دریافت خواهند کرد

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرحی سوالات و ابهاماتی را به دنبال دارد، زیرا در معاملات طلا و ثبت آن در سامانه کلی، آخرین فرد به عنوان مصرف کننده باید اطلاعات خود را در اختیار فروشنده قرار دهد و همین موضوع باعث شد تا او چرا مردم نسبت به خرید طلا واکنش نشان دادند و هزینه های اضافی را افزایش دادند در حالی که سال گذشته هیچ راهی برای ثبت معامله در سامانه وجود نداشت. البته پایانه‌های فروشگاهی هم که قانون آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اعلام شده بود و قرار بود از اوایل تیرماه اجرایی شود زیرا پلتفرم هنوز برای آن آماده نشده بود. مهر در سال ۱۴۰۲ به تعویق افتاد.

وی در ادامه افزود: پیش از این قرار بود معاملات تا سقف ۱۸ میلیارد تومان در این سامانه ثبت شود اما ۴۸ ساعت قبل از اجرا بخشنامه دیگری اضافه شد که البته سقف قیمت طلا و سکه در آن لحاظ نشده بود. اکنون با اجرایی شدن معاملات و ثبت آن در سامانه مالیاتی از اول ماه جاری، تعدادی از تجار تجاری و غیرتجاری با حضور در فضای مجازی اعلام کردند که برای خرید طلا باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت شود. اگرچه این موضوع شایعه ای بیش نبود، اما باعث شوک جامعه شد. در این شرایط جلسه ای با رئیس سازمان مالیاتی داشتیم تا ابهامات مربوط به معاملات طلا را روشن کنیم. در این جلسه مشخص شد که با راه اندازی سامانه مودیان هیچ گونه اختلالی در بازار طلا و پایانه خرید ایجاد نخواهد شد.

از هفته آینده کارگروه های تخصصی با مشارکت سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و اتحادیه طلا بررسی قانونی اصلاح نظام کل معاملات و رفع مشکلات مالیاتی معاملات طلا را انجام می دهند تا موارد و مشکلات معاملات طلا با توجه به نحوه ثبت معاملات در سامانه معاملات بررسی خواهد شد. قرار داده شده

هفته آینده جلسه ای با رئیس سازمان مالیاتی برای روشن شدن ابهامات موجود در معاملات طلا برگزار می شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه جلساتی با کارشناسان اتاق اصناف تهران و وزارت حراست برگزار شده است و از هفته آینده کارگروه های ویژه ای با مشارکت امور مالیاتی، اتاق اصناف و اتحادیه طلا و جواهر بررسی و بررسی می شود. اصلاحات قانونی نظام را دنبال کنند. جام تجارت برای رفع مشکلات مالیاتی صنعت طلا و جواهر تدابیری اتخاذ خواهد کرد، تصریح کرد: موارد، مشکلات و شبهات معاملات طلا با توجه به نحوه ثبت معاملات در سامانه جام به دقت بررسی می شود، البته باید مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است، در سامانه مودیان و ترمینال، کسب‌وکار از خریداران و فروشندگان طلا مالیات دریافت نمی‌کند و این سامانه تنها با هدف رفع فرار مالیاتی و شناسایی اشخاص غیرمجاز همچنان در حال فعالیت است، اما خریداران طلا می‌توانند طبق مقررات قبلی طلا خریداری کنند. رژیم و دریافت ۲۵٪. این مالیات شایعه ای بیش نیست.

بر اساس این گزارش، اگرچه دولت متعهد به شفاف سازی معاملات طلا و سایر معاملات و شناسایی افرادی است که در فعالیت های تجاری خود مالیات پرداخت نمی کنند، اما در حال حاضر مشکلی برای خرید طلا وجود ندارد. هیچ فروشنده ای وجود ندارد و مردم می توانند طلا بخرند، شما می توانید مانند گذشته با خیالی آسوده طلا بخرید زیرا در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی هیچ مالیاتی از خریداران و فروشندگان طلا دریافت نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا