فرهنگ و هنر

طلسمِ سیمرغ نگرفتنِ جواد عزتی در فجر امسال می‌شکند؟ :: ایران تحلیل

جواد عزتی که پیش از این با حدود ۲۰ فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت، پس از حدود ۱۵ سال فیلمسازی به چهل و دومین دوره این رویداد می آید تا شاید این بار طلسم سیمرغ را بشکند.

به گزارش ایران تحلیل، جواد عزتی بازیگری را از دهه ۷۰ با تئاتر آغاز کرد و در دهه ۸۰ کارش را در سریال های تلویزیونی جدی تر کرد. اوج شهرت او در سریال ها در آثار مهران مدیری بود که در قهوه تلخ شخصیتی شیرین و دلنشین به نام «بابا اتی» خلق کرد و توانست خود را به عنوان بازیگر کمدی معرفی کند.

پای عزتی از اواخر دهه ۸۰ چشمش را به سینما باز کرد و کم کم پیشرفت و شهرتش در کمدی به جایی رسید که اگر نامش در یکی از فیلم های کمدی هم می آمد فروشش تضمینی بود. این روند تا جایی پیش رفت که او همین چند سال پیش به «پول‌سازترین بازیگر سال» تبدیل شد. لقبی که در یکی دو دهه اخیر بیشتر به محمدرضا گلزار و رضا عطاران نسبت داده می شد.

جواد عزتی پس از تبدیل شدن به یک بازیگر موفق در عرصه کمدی، کم کم ژانر بازیگری خود را تغییر داد و با ایفای نقش های جدی، روی دیگری از استعداد بازیگری خود را نشان داد. اگرچه این تغییر مسیر فرصت های جدیدی را برای این بازیگر فراهم کرد اما نشانه هایی از تکرار در برخی از نقش های اخیر این بازیگر دیده می شد.

جواد عزتی که چند فیلم اخیرش مانند گذشته موفق نبوده، همچنان بازیگر محبوب و محبوبی است و استقبال خوب مخاطبان از فیلم جدیدش در پیش فروش بلیت های جشنواره فجر نمونه ای از آن است.

او که در بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی و نمایش خانگی و بیش از ۳۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است، اولین تجربه جدی حضورش در جشنواره فیلم فجر به سال ۱۳۸۶ و بیست و هشتمین دوره این جشنواره برمی گردد که در فیلم طلا بازی کرد. و مس”. .

عزتی که اوج کارش در دهه ۹۰ بود، در بیشتر سال های این دهه حداقل یک فیلم در جشنواره داشته است: «همه چیز برای فروش» امیر ثقفی (دوره ۳۲)، «کلاشینکف» سعید سهیلی (دوره ۳۲)، شیار ۱۴۳ «نرگس آبیار (دوره ۳۲)، «فرشته ها به هم می رسند» (دوره ۳۲)، «زاپاس» ساخته برزو نیک نژاد (دوره ۳۴)، «ماجرای نیمه شب» ساخته محمدحسین مهدویان (دوره ۹۵)، «تنگه ابوقریب» ساخته سعید ملکان (دوره ۳۶)، «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان (دوره ۳۶)، «ژاندار» ساخته حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری (دوره ۳۷)، «داستان نیمروز. «خون سرخ» ساخته محمدحسین مهدویان (دوره سی و هفتم)، «دنیا با من می رقصد» ساخته سروش صحت (سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فجر)، «خلبان» ساخته ابراهیم ابراهیمیان (سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فجر)، «دوزیستان» از برزو نیک نژاد (چاپ سی و هشتم)، عتبایی» نیکی کریمی (قسمت ۳۸)، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی (قسمت ۳۸)، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت (قسمت ۳۸)، «خورشید» ساخته مجید مجیدی (قسمت ۳۸) “مرد بازنده” ساخته محمدحسین مهدویان (قسمت ۴۰) و “کت چرمی” ساخته حسین میرزامحمدی (دوره ۴۱).

جواد عزتی اکنون در سال ۱۴۰۲ و در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، بار دیگر فیلمی در این جشنواره دارد، اما این بار نه تنها به عنوان بازیگر، که اولین تجربه فیلمسازی او به جشنواره فجر رفته است.

«تمساح خونی» که مشتاقان و علاقه مندان زیادی را در پیش فروش بلیت جشنواره داشت با بازی جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و با حضور جمشید جهان زاده، رامین پورایمان و کیو. به کارگردانی جواد عزتی و تهیه کنندگی کامران حجازی.

جواد عزتی تاکنون سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل برای فیلم‌های «اتابای» و دو سریال «ماجرای نیمروزی» از جشنواره فیلم فجر شده است، اما برای هیچ‌کدام از آنها شانس کسب جایزه را نداشته است. . فیلم سینمایی «تمساح خونین» او امروز جمعه سیزدهم بهمن ماه در سینمای رسانه اکران می شود و شاید این بار سیمرغ بر دوش او بنشیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا