فرهنگ و هنر

«طوبی»، نهالی که دادگستری فارس کاشت و به مردم شریف نی‌ریز تقدیم کرد

ایران تحلیل: دی ماه جاری سومین جشنواره شعر فاطمی با نام «در سایه سر طوبی» در شهرستان نی ریز استان فارس با حضور مسئولان شهرستان و استان نی ریز و همچنین شاعران برگزار شد. این جشنواره برای سومین بار به همت دادگستری شهرستان نی ریز برگزار شد که بازتاب های زیادی در بین مردم و رسانه ها داشته است. […]

ایران تحلیل: دی ماه جاری سومین جشنواره شعر فاطمی با نام «در سایه سر طوبی» در شهرستان نی ریز استان فارس با حضور مسئولان شهرستان و استان نی ریز و همچنین شاعران برگزار شد.
این جشنواره برای سومین بار به همت دادگستری شهرستان نی ریز برگزار شد که بازتاب زیادی در بین مردم و رسانه ها داشته است. از این رو به سراغ رئیس دادگستری شهرستان نی ریز و دبیر جشنواره حسین غضنفرنژاد رفتیم که آنچه در ادامه می آید حاصل گفت و گو با وی است.

سومین جشنواره سراسری شعر فاطمی با نام درسیسر طوبی در دی در این ماه برگزار شد. توضیح دهید علت و فلسفه برگزاری این جشنواره توسط قوه قضائیه چه بوده است؟
در بدو خدمت در دادگستری شهرستان نی ریز و رسیدگی به پرونده های دادگاه انقلاب با متهمانی مواجه شدم که اکثراً از جوانان شهرستان بودند و متأسفانه در دام قاچاقچیان مواد مخدر افتادند و برای جابجایی مواد مخدر از گلوگاه، آنها سعی در انتقال آنها داشتند یا در انتقال مواد کمک می کردند. زمانی که به دنبال علت و انگیزه جنایت بودیم، جدای از معیارهای اقتصادی که تقریباً همه به آن اشاره می‌کردند، تعداد قابل توجهی از آنها دلایل و توجیهات خاصی را به گونه‌ای مطرح می‌کردند که این نابهنجاری را نوعی فرهنگ و فرهنگ تلقی می‌کردند. ارزش، و با وجود مجازات های سنگینی که همشهریانشان متحمل شدند. باز هم جنبه بازداشت به طور کامل محقق نشده بود و عملاً با محکوم کردن این افراد فقط برچسب های منفی در جامعه پخش می شد و از طرفی اقدامات مهمی برای ایجاد شاخص های مثبت انجام نشده بود، بنابراین منشاء جرایم ریشه فرهنگی داشت که مسئول این امر بود. باید اقدامات مثبتی انجام می شد، به همین دلیل قوه قضائیه اولین جشنواره ملی شعر را در سال ۱۴۰۰ برگزار کرد و عملا در سطح کشور، شهرستان نی ریز که دارای تمدن چند هزار ساله و دارای غنای فرهنگی بسیار بالایی است، برگزار کننده آن است. یک رویداد مهم فرهنگی – هنری را معرفی کردیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مردم و هنرمندان کشور و پس از برگزاری دومین جشنواره فاطمیه طی جلسه ای که در دادگاه عدالت با حضور معاون اول دادستان کل کشور و با حضور معاون اول دادستان کل کشور برگزار شد، هنری را معرفی کردیم. علمای شهرستان و اعضای شورای تامین، امام جمعه و خانواده شهدا. پیشنهاد شد نام شهر نی ریز به نام بانوی دو عالم (س) نامگذاری شود که با استقبال مردم و به منظور ایجاد شاخص مثبت مواجه شد. مقرر شد در ورودی شهر دستگاه ایکس ری نصب شود تا موادی وارد شهر نشود. بودجه آن نیز از سوی دولت تامین می شود و این اتفاق ارزشمند در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

اساساً آیا دستگاه قضایی چنین وظیفه ای دارد که با اقدام فرهنگی شاخص مثبتی ایجاد کند و برای رفع برچسب های منفی تلاش کند؟
بله، به نظر من چنین تفکر و عملی جزو وظایف ذاتی دستگاه قضایی محسوب می شود. توضیح این موضوع این است که با مطالعه مأموریت های دستگاه قضایی در قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط به این نتیجه می رسیم که نظام قضایی نیز یکی از ارکان مهم جامعه و دلیل آن است. روشن است. زیرا در انجام وظایف خود با چالش هایی روبرو هستیم که سایر عوامل هدایت کننده جامعه با آن مواجه نیستند و لذا از آن اطلاعی ندارند و اگر هم بدانند گاهی به آن توجه نمی شود و تلاش نمی کنند. برای حل آن و اگر دستگاه قضایی نیز نسبت به آن بی تفاوت باشد، این چالش ها بحران ایجاد می کند و اقدامات دیگر نیز مؤثر نخواهد بود. حال اگر دستگاه قضایی نیز باید برای رفع این چالش ها اقدام کند، عملاً پذیرفته ایم که یکی از ارکان هدایت جامعه است. همچنین باید بگویم اتفاقاً دستگاه قضایی برای تحقق این امر امکانات بسیار ارزشمندی از جمله نیروی انسانی نخبه، ظرفیت های قانونی، کرامت دارد. و جایگاه رفیع در نظام اداری کشور و بسیاری از ابزارهای مهم دیگر. به نظر من تشکیل ستاد رفع موانع تولید در استان ها و استفاده از ظرفیت مشارکت های اجتماعی نمونه ای از این اقدامات است. در نگاه اول این اقدامات جزو وظایف رسمی محسوب نمی شود، اما این اقدامات با ظرفیت های دستگاه قضایی در حال انجام است و توانسته کمک زیادی به کشور کند.

آیا این استدلال ها و اعمال شما پذیرفته می شود؟
بله خوشبختانه این اقدامات مورد قبول مسئولین ارشد استان و همچنین عموم مردم قرار گرفته است به طوری که در سومین جشنواره که تنها دو سال از عمر آن می گذرد بیش از ۲۵۰۰ نفر شرکت کردند که برای یک شهرستان بسیار باشکوه است. از ۵۰۰۰۰ نفر و استقبال از شاعران نیز بسیار خوب بود به طوری که حدود هفتصد اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. اما بزرگترین حامی این نوع اقدامات، رئیس محترم کل دادگستری استان فارس حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی بود. سه دوره نیز به همراه هیئت قضایی از جمله دادستان محترم مرکز استان و معاونین محترم قضایی در جشنواره ها شرکت کردند.

آیا این اقدامات شما آثاری در حوزه قضایی داشته است؟
بله، خوشبختانه آثار مثبتی از این اقدامات فرهنگی ایجاد شده است. اما اساساً هر اقدام فرهنگی دو رکن مهم برای ایجاد اثر دارد، اول زمان و دوم تداوم آن. با توجه به برگزاری مستمر این رویداد فرهنگی مقرر شد نهادی فرهنگی هنری در قالب مردمی به نام بنیاد فرهنگی طوبی نی ریز تاسیس شود که هیات امنای آن خود مردم خواهند بود و دیگر مجری آن قوه قضائیه نیست. از این رویداد فرهنگی زیرا با تغییر مدیریت ها ممکن است نگاه ها نیز تغییر کند و این امر مانع از ادامه این امر شد، از سوی دیگر انجام این اقدامات از نظر مردم بسیار ارزشمند تلقی می شود. زیرا مشارکت مردم در هدایت جامعه و مسئول دانستن آنان در این امر دستاورد مهمی است و می تواند در سایر نقاط کشور الگو باشد. در واقع قوه قضائیه نهالی را کاشت و به مردم تقدیم کرد تا بعد از من مسئول رشد و نمو آن باشند. و دولت فقط باید به پیشبرد آن و رفع موانع پیش رو کمک کند. در واقع همه جوامع پتانسیل رشد و توسعه را دارند زیرا ذات درونی آن این نیاز را دارد. مانند یک سلول در بدن انسان، رشد و تولید مثل از ویژگی های ذاتی آن است و بسیار مهم است که بتوانیم افراد به ویژه جوانان را مسئول رشد و تکامل بدانیم و به همین دلیل تلاش شد تا این فرهنگی انجام شود. رویدادی با ظرفیت های بومی و به لطف خدا بسیار موفق بود اما در مورد رکن دیگر یعنی زمان باید بگویم که خوشبختانه تنها دو سال پس از شروع این رویداد اتفاقات بسیار خوبی از جمله افزایش ۳۰۰ درصدی رخ داد. در آمار صلح و سازش بین مردم که نقش و جایگاه بالای فرهنگ سازش را نشان می دهد، در حوزه پرونده های خانواده نیز با کاهش تشکیل پرونده طلاق مواجه شد. همچنین در جرایم سرقت و مواد مخدر نیز خوشبختانه با کاهش جرایم بومی ها ۳۰ درصد کاهش داشته است که این تنها بخش کوچکی از تقدیم به نام مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا