فناوری

طولانی‌ترین پل معلق جهان؛ ایتالیا با پروژه ۱۱ میلیارد یورویی از ترکیه و ژاپن پیشی می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورونیوز: شاید طولانی ترین پل معلق جهان در ترکیه را بشناسید، اما طولانی ترین پل معلق آینده ایتالیا چطور؟

طرح ساخت پل تنگه مسینا برای اتصال سرزمین اصلی ایتالیا به جزیره سیسیل و تبدیل شدن به طولانی ترین پل معلق جهان در پایان ژانویه سال جاری توسط دولت ایتالیا تصویب شد. نزدیک به ۱۱ میلیارد یورو برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است.

مهندسان ایتالیایی چندین دهه است که روی طرح های پل تنگه مسینا کار می کنند. طراحی این پل چالش بزرگی بود، زیرا این تنگه در مسیر وزش بادهای شدید با سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت قرار دارد و با امواج شدید و زلزله های ناشی از گسلش صفحات تکتونیکی اوراسیا و آفریقا در دریای مدیترانه مواجه است.

اما پس از اتمام ساخت، این پل با طول ۳.۲ کیلومتر به طولانی ترین پل معلق جهان تبدیل می شود که نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از رکورددار کنونی پل چاناک کاله ترکیه است.

طولانی ترین پل معلق کنونی اروپا و آسیا را به هم متصل می کند

در حال حاضر طولانی ترین پل معلق جهان در ترکیه است. پل موسوم به “قلعه ۱۹۱۵ چاناک” که اکنون به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان شناخته می شود، دو طرف داردانل را به هم متصل می کند و نشان دهنده یک دستاورد مهم زیرساختی برای ترکیه است.

این پل ارتباطی قاره اروپا و آسیا را در داخل ترکیه به هم وصل می کند و حرکت سریع را ممکن کرده است، بنابراین دیگر نیازی به رفتن به آنجا با بارج و کشتی نیست که خود معمولاً حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.

عرض تنگه داردانل ۳۵۷۳ متر است و بزرگترین دهانه بین دو ستون پل چناق قلعه به تنهایی برابر با ۲۰۲۳ متر است و به همین دلیل در حال حاضر بزرگترین پل معلق جهان است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این پل با افتخار کشورش گفت: ترکیه از ژاپن که طولانی ترین پل جهان از نظر طول دهانه میانی است پیشی گرفته است. مقام اول را به خود اختصاص داد.”

این پل توسط شرکت های ترکیه ای و کره جنوبی و در راستای تقویت روابط این دو کشور با هزینه ای بالغ بر ۲.۰۶ میلیارد پوند و به مدت ۵ سال ساخته شده است. به غیر از استانبول، اکنون تنها بزرگراه ترکیه است که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند و کل مسافت را می توان در عرض ۶ دقیقه طی کرد.

این پل شهر گلیبولو در سمت اروپایی و شهر لاپسکی در سمت آسیایی ترکیه را به هم متصل می کند. نام آن – پل چاناکاله ۱۹۱۵ – به افتخار پیروزی بزرگ دریایی امپراتوری عثمانی بر نیروهای بریتانیا در طول جنگ جهانی اول ایران تحلیل شد. در آن زمان انگلیسی ها سعی داشتند کنترل این تنگه را در دست بگیرند.

پل های معلق توسط کابل های متصل به دو قطب اصلی پشتیبانی می شوند.

پروفسور بیتی از دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده در مورد ساخت پل معلق تنگه مسینا توضیح داد: “وقتی ماشینی دارید که از روی پل عبور می کند، عرشه بار خود را از طریق آویز به کابل اصلی منتقل می کند.” و کابل اصلی بار خود را به قطب ها و لنگرها تقسیم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا