طولانیترین کسوف تاریخ؛ خورشیدگرفتگی کامل ۱۹۷۳ برای برخی مردم دنیا ۷۴ دقیقه طول کشید
در سال ۲ ، چند نفر در جهان فرصتی تاریخی برای تماشای آفتاب کامل آن سال به مدت ۵ دقیقه داشتند.
در سال ۲ ، مردم اروپا ، شمال آفریقا و بخشی از خاورمیانه یک گرفتگی کامل خورشیدی را مشاهده می کنند که حدود ۲ دقیقه و ۲ ثانیه طول خواهد کشید. این دوره برای یک گرفتگی کامل خورشیدی غیرمعمول است و طولانی ترین گرفتگی کامل خورشیدی روی زمین از سال ۲ خواهد بود.
به گفته Spacedat ، سابقه گرفتگی خورشیدی یا گرفتگی سال تا سال ۲ ادامه خواهد یافت. در آن زمان ، اگر می خواهید بدون تجربه روش های خاص ، کسر طولانی تر را ببینید ، تنها گزینه برای شما رفتن به اقیانوس ها است.
برای تماشای گرفتگی های طولانی تر ، سایه ماه را می توان روی زمین دنبال کرد. البته با پیاده روی یا رانندگی ، حتی اگر جاده ای عاری از ترافیک پیدا کنید ، برای مدت طولانی به گرفتگی اضافه نمی شود. به همین دلیل ، در گرفتگی آمریکای شمالی در سال ۴ ، ناسا سایه ماه را با هواپیماهای جت WB-57 دنبال کرد تا برای یک دوره طولانی تر Eclipse را مشاهده کند و داده های علمی بیشتری را جمع کند.
بهارات کوندوری می گوید: “Eclipse به عنوان یک آزمایش کنترل شده عمل می کند و این فرصت را به ما می دهد تا درک کنیم که چگونه تغییرات نور خورشید می تواند بر یونوسفر تأثیر بگذارد ، و این تغییرات به نوبه خود می تواند بر برخی فناوری ها مانند رادار و GPS تأثیر بگذارد.”
به دنبال سایه ماه با هواپیمای جت ، دانشمندان بیش از ۲ دقیقه و ۲ ثانیه تابه را مشاهده کردند که تنها یک ثانیه کوتاه تر از پیش بینی سال ۲ است. این رکورد ، گرچه چشمگیر است ، اما در مقایسه با تلفاتی که دانشمندان در هنگام پرواز هواپیمای برتر Concord دیدند بسیار کوتاه به نظر می رسد. در آن زمان ، کنکورد از لاس پالماس در جزایر قناری بلند شد و با فرود در چاد ، بیش از یک ساعت برای تماشای فاز کامل گرفتگی فراهم کرد.
دونالد لیبنبرگ ، که ادعا می کند بیشترین زمان را در مرحله کامل انسانها و سوار شدن به کنکورد در آن روز ، در پستی برای NBC نوشت: “با ۵ دقیقه ، گروه ما سوار بر کنکورد بالاترین زمان را در مرحله کامل Eclipse ثبت می کنند ، که هرگز شکسته نشده و هرگز فراموش نشده است.”
پرواز با کنکورد نه تنها مرحله کامل گرفتگی را طولانی کرد ، بلکه مراحل “تماس اول” و “تماس سوم” را نیز گسترش داد. یعنی لحظه ای که ماه برای اولین بار از خورشید عبور می کند و لحظه ای که مرحله کامل به پایان می رسد. این کار ساده ای نبود ، زیرا هواپیما مجبور شد با مسیر سایه ماه با دقت حرکت کند تا ماه گرفتگی و لحظات شروع و پایان آن را طولانی تر کند.
برای دیدن کامل گرفتگی خورشیدی و مراحل مهم آن ، هواپیما مجبور شد با دقت و با دقت پرواز کند. اگر هواپیما فقط دو دقیقه زودتر بود ، فاز کامل ۵ دقیقه کوتاه تر و یکی از مهمترین لحظات از بین می رود.
در پرواز کنکورد ، تنها معدود دانشمندان و خدمه حضور داشتند و تجهیزات علمی پنج گروه مختلف را داشتند. هدف اصلی آزمایشات مشاهده تاج خورشید بود. یعنی فضای گرم هنگام پوشیدن خورشید واضح تر است. این مشاهدات به ما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط مکانی کسب کنیم ، اما هنوز هم سؤالات بزرگی وجود دارد مانند اینکه چرا تاج خورشید از سطح آن داغ تر است.
در مقاله ای در مورد یافته های دانشمندان در مورد پرواز کنکورد ، “هواپیماهای مافوق صوت تفاوت زیادی در روشهای مشاهده گرفتگی ایجاد کرده اند و در این پروژه خاص بسیار موفق بوده اند.” برای پروژه های آینده ، این روش بهتر و مؤثرتر از روشهای سنتی مانند مشاهده زمین است. “
از زمان بازنشستگی هواپیمای کنکورد ، چندین پرواز برای گردشگران علاقه مند به دیدن مقاله انجام شده است. با این حال ، تجربه آن به طور عمده علمی نبود. اکنون با مأموریت Proba-3 آژانس فضایی اروپا ، می توان گرفتگی خورشیدی مصنوعی را ایجاد کرد و سایه ای شبیه به سایه کنترل می شود.
منبع: زومیت