ترندهای روز

عادت به مصرف «هله‌هوله» با تشویق مغز و تغییر رفتار غذایی همراه می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا پرخوری می کنید؟ غذاها و تنقلاتی که مملو از قند، کالری و چربی هستند و می دانید که ارزش غذایی ندارند و حتی ممکن است برای شما مضر باشند یا منجر به اضافه وزن و چاقی شوند؟

محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که این غذاهای ناسالم نه تنها مسیرهای عصبی را تغییر می دهند، بلکه بر مکانیسم پاداش مغز نیز تأثیر می گذارند و در نتیجه طعم و رفتار نسبت به غذا را تغییر می دهند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که تشویق‌کننده‌ها می‌توانند بر عملکرد هسته اکومبنس، مرکز پاداش مغز تأثیر بگذارند، جایی که محرک‌های لذت‌بخش را برای تقویت رفتارهای لذت‌جویانه پردازش می‌کند. به عنوان مثال اگر قبلا خوردن چیپس، مرغ سوخاری «KFC» یا نوشیدنی انرژی زا لذت بخش بود، خرید و مصرف این نوع غذاها و نوشیدنی ها بار دیگر با ترشح دوپامین همراه خواهد بود.

در این مطالعه با هدف درک چگونگی تغییر طعم غذا به نفع غذا در سیستم پاداش مغز، با استفاده از موش های صحرایی نر، رفتار آنها نسبت به غذا مورد آزمایش قرار گرفت. این موش ها به سه گروه آزمایشگاهی تقسیم شدند. به گروه اول فقط غذاهای آزمایشگاهی داده شد، گروه دوم هم به غذاهای آزمایشگاهی و هم به هلهول دسترسی داشتند. این تنقلات ترکیبی از چیپس و قرعه کشی و کره بادام زمینی و سایر مواد موجود در این غذاهای ناسالم برای مصرف انسان داشتند. گروه سوم فقط با هلهله تغذيه شدند.

نتایج آزمایش نشان داد که موش‌های نر مستعد چاقی به غذاهای ناسالم مشروط شدند و با مصرف آن‌ها، میزان پاسخ هسته اکومبنس در مغزشان به لذت افزایش یافت و تبدیل به یک رفتار ثابت شد.

موش‌های مستعد چاقی نوع دوم که به غذای سالم و ناسالم دسترسی داشتند، انگیزه کمتری برای جستجوی غذای سالم داشتند، در حالی که رفتار جستجوی غذا در موش‌های مقاوم به چاقی پس از محرومیت از غذای ناسالم تغییر چندانی نکرد. آزمایش‌ها نشان داد که میزان انتقال مرتبط با کلسیم در هسته اکومبنس موش‌های چاق افزایش یافته است.

دانشمندان می گویند عادت به خوردن غذاهای ناسالم می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و این عادت تقویت و پاداش خواهد داشت. بر این اساس می توان میزان مقاومت در برابر تغییر رژیم غذایی و روی آوردن به افق میهن های غذایی سالم و همچنین بهبود رژیم غذایی را مشخص کرد. برای مبارزه با اضافه وزن و چاقی نیز بهتر می فهمید.

این تحقیق برای اولین بار نشان می دهد که چگونه انتقال تحریکی ناشی از سطوح کلسیم در مغز مرتبط با غذای ناسالم منجر به تغییرات رفتاری بالقوه برای یافتن و افق میهن غذا می شود.

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا