محیط زیست

عامل اصلی تخریب محیط‌زیست چیست؟

به گزارش خبرگزاری افق میهن و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی در یادداشتی به مناسبت بازگشایی مدارس نوشت: با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، ۱۶ میلیون دانش آموز بار دیگر صاحب خانه خواهند شد. فرصتی طلایی برای یادگیری و رشد که مشتاقانه از این ماه استقبال کردند مهر می رویم، باید به اهمیت حفظ محیط زیست و نقش آموزش و پرورش در این زمینه توجه ویژه داشت.

توصیه های آموزشی برای حفظ محیط زیست / توجه به تغییرات اقلیمی

وی در ادامه نوشت: دانش آموزان عزیز تغییر اقلیم یکی از بزرگترین چالش های عصر ماست. با یادگیری و آگاهی از این موضوع می توان نقش موثری در کاهش اثرات منفی آن داشت. برای مثال آلمان برنامه های آموزشی گسترده ای را در مدارس اجرا کرده است. ، توانسته است آگاهی عمومی را افزایش داده و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند.

بازیافت و استفاده مجدد بازیافت و استفاده مجدد از مواد یکی از راه های مهم برای کاهش ضایعات و حفظ منابع طبیعی است، در مدرسه و خانه یاد می گیریم که چگونه می توانیم از مواد بازیافتی استفاده کنیم و در نتیجه به حفظ محیط زیست کمک کنیم. سوئد با ایجاد سیستم های بازیافت پیشرفته توانسته است بیش از ۹۹ درصد زباله های خود را بازیافت کند.

صرفه جویی در مصرف آب

آب یکی از منابع حیاتی و ارزشمند است که با صرفه جویی در مصرف آب می توان به حفظ این منبع گرانبها، در مدرسه و خانه کمک کرد، به روش های مختلف صرفه جویی در مصرف آب توجه کرد و با اجرای آموزشی این عادت را در کشور استرالیا تقویت کرد. برنامه ها و استفاده از فناوری های نوین توانسته است مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پرهیز از مصرف گرایی

مصرف گرایی بیش از حد یکی از عوامل اصلی تخریب محیط زیست است. بیایید با هم بیاموزیم که چگونه می توانیم نیازهای خود را به شیوه ای معقول و پایدار برآورده کنیم و از مصرف بی رویه خودداری کنیم. ژاپن با ترویج فرهنگ ساده زیستی و استفاده از محصولات پایدار توانسته مصرف گرایی را کاهش دهد. کاهش دهد

استفاده از مواد بازیافتی

استفاده از وسایل بازیافتی و سازگار با محیط زیست یکی از راه های موثر برای کاهش ضایعات و حفظ منابع طبیعی است. در مدرسه و خانه به استفاده از وسایل بازیافتی توجه کنیم و این فرهنگ را در بین دوستان و خانواده ترویج کنیم، دانمارک با ترویج استفاده از محصولات بازیافتی و حمایت از کسب و کارهای سبز توانسته به حفظ محیط زیست کمک کند.

بومی سازی اقدامات کشورهای توسعه یافته

با توجه به تجربیات موفق کشورهای توسعه یافته در زمینه حفاظت از محیط زیست، می توانیم از این تجربیات بهره ببریم و آنها را با شرایط بومی خود تطبیق دهیم. بیایید با هم در مدرسه و جامعه به دنبال راه حل های محلی و موثر برای حفاظت از محیط زیست باشیم. از تجربیات دیگران بهره ببرید.

تاکید بر اصل ۵۰ قانون اساسی

بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود و هرگونه فعالیت اقتصادی یا غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد ممنوع است، بنابراین لازم است در کلیه فعالیت ها اقدام شود. به این اصل مهم در آموزش و زندگی روزمره خود توجه کنیم و با تلاش برای حفظ محیط زیست آینده بهتری را برای نسل های بعدی فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا