اخبار اقتصاد ایران

عامل اصلی عدم اتصال مجتمع بندری انزلی به ریل راه‌آهن سراسری افزایش مساحت تالاب است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان دلیل اصلی عدم اتصال شهر انزلی و مجموعه بندری به خط راه آهن سراسری را افزایش وسعت تالاب بین المللی انزلی فراتر از محدوده تعیین شده در رامسر دانست. کنوانسیون و گفت که هر گونه فعالیت ساختمانی ملاحظات زیست محیطی دارد. و در حال حاضر موضوع مذکور چالشی جدی در شهرستان بندرانزلی محسوب می شود.

به گزارش دیارمیرزا حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان امروز سه شنبه ۲ مرداد ماه در نشست با خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد با اعلام این خبر اظهار داشت که با اتصال بندر انزلی مجموعه به ریل، حجم قابل توجهی از کالاهای صادراتی و ترانزیتی به این شیوه حمل و نقل منتقل شد و بار ترافیکی جاده ها به ویژه جاده های شمالی که در اکثر فصول سال زیر بار ترافیک سنگین مسافران از سراسر کشور است، کاهش یافت. سال

یونسی همچنین دلیل اصلی عدم اتصال شهر و مجموعه انزلی به خط راه آهن سراسری را افزایش مساحت تالاب بین المللی انزلی فراتر از مساحت تعیین شده در کنوانسیون رامسر دانست، زیرا با افزایش مساحت تالاب، اراضی شهر جزء تالاب انزلی محسوب می شود و هرگونه فعالیت ساخت و ساز در آن ملاحظات زیست محیطی دارد و هم اکنون موضوع مذکور چالشی جدی در این شهرستان محسوب می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز نبود جاده کمربندی خمام به امامزاده هاشم رشت را یکی دیگر از مشکلات مهم دانست که برای توسعه حمل و نقل دریایی بسیار ضروری و الزامی است.

وی افزود: در حال حاضر تمامی کامیون های حامل کالا از بنادر انزلی و کاسپین مجبور به عبور از شهر رشت و ایجاد ترافیک شدید از فرودگاه رشت تا ابتدای جاده رشت – تهران بعد از میدان گیل هستند. دو بندر تجاری حدود ۳ میلیون تن کالا را جابجا می کنند.

یونسی تاکید کرد: اگر در راستای توسعه دریا بخواهیم ظرفیت بنادر را به دو یا سه برابر برسانیم قطعا با شرایط فعلی امکان پذیر نیست و قطعا حمل و نقل ترکیبی نیاز به تقویت دارد.

وی افزود: بنادر دروازه اقتصادی کشور هستند و اصحاب رسانه می توانند نقش مهمی در رونق اقتصادی آن داشته باشند. وی همچنین از زحمات این قشر زحمتکش قدردانی کرد و از خبرنگاران گیلانی برای انعکاس به موقع اخبار بنادر گیلان تشکر کرد.

یونسی با بیان اینکه فعالیت بنادر یک فعالیت بین المللی است، افزود: در حال حاضر ۱۲ کشتی تجاری برای تخلیه و بارگیری در بندرانزلی حضور دارند که حداقل ۸ فروند آن خارجی است.

وی با اشاره به اینکه بندر انزلی یک بندر تجاری با بیش از ۳۰۰ سال قدمت است، تصریح کرد: این بندر یکی از قدیمی ترین بنادر تجاری کشور است بنابراین همه باید تلاش کنیم تا مشکلاتی که در مسیر این بندر وجود دارد برطرف شود. .

یونسی تاکید کرد: در حال حاضر تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت مجموعه بندر انزلی استفاده می شود، روزانه ۳۰۰ کامیون وارد شهر انزلی می شود. اگر این ظرفیت به ۸ میلیون تن برسد قطعا تعداد کامیون ها ۴ برابر می شود و تا ۱۲۰۰ کامیون باید در این شهر و همچنین شهر رشت تردد کنند. همچنین کامیون های حامل کالا از بندر کاسپین نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی افزود: با افزایش تعداد کامیون ها دور از انتظار نیست که در مسیر به ویژه در شهرهای رشت و بندرانزلی تردد داشته باشیم و با اتصال به ریل سراسری می توان این مشکل را برطرف کرد.

یونسی در پایان تاکید کرد: بدون رفع مشکلات زیرساختی نمی توان از تحقق سیاست های دریامحور صحبت کرد. قطعاً با رفع این ۲ مشکل در حوزه اتصال بندر انزلی به راه آهن سراسری و احداث جاده کمربندی امامزاده هاشم – خمام؛ ما نه تنها به اقتصاد استان بلکه به اقتصاد کشور کمک خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا