فناوری

عجیب‌ترین سانسور‌های سریالی تلویزیون؛ از رضاشاه و عادل تا شهاب حسینی!

بعد از- یافتن منطق صحیح برای برخی رویدادهای تکراری دشوار است. چطور ممکن است چیزی که همه قبول دارند «اشتباه» است، مدام بدون هیچ توضیح و منطقی تکرار شود و هیچکس پاسخگوی آن نباشد!

به گزارش فردا، مورد اعمال کامنت های عجیب و غریب در روند پخش سریال ها و سلیقه زدایی در آنها یکی از این نمونه ها شده است. یعنی در شرایطی که مخاطب اغلب به نسخه های اصلی دسترسی دارد و قسمت های سانسور شده معمولاً برخلاف اهداف سانسور کننده های CIMA به شدت ویروسی می شوند و بیشتر دیده می شوند!

حذف دیالوگ شهاب حسینی در قسمت اول فصل دوم سریال «سرزمین مادری» یکی از این نمونه ها بود که اعتراض کمال تبریزی را نیز در پی داشت.

آنچه در این گزارش کوتاه مرور کرده ایم تنها بخشی از سانسور خبری سیما در سال های گذشته است.

مورد اول؛ رضا شاه در «شب های بره»!

چند سال پیش با ایده امیرمهدی جهله جریانی در فضای مجازی با عنوان «من و سانسور» راه اندازی شد تا نویسندگان، کارگردانان و بازیگران سریال های تلویزیونی از تجربیات خود در عرصه رویارویی بنویسند. سانسور

یکی از افرادی که به این جریان پیوست، مهراب قاسم خانی از نویسندگان ثابت سریال مهران مدیری بود که در سریال «شب های بره» به یکی از خنده دارترین موارد سانسور اشاره کرد.

قاسم خانی در اینستاگرامش نوشت: در شب های برره علاوه بر نویسنده، طراح صحنه هم بودم. کلانتری که ساختیم، عزیزان آمدند و دیدند و پرسیدند چرا عکس رضاشاه بالای سر طغرل نیست؟! گفتیم می توانیم برویم؟ با بیان اینکه باید مشخص شود سریال در چه مقطعی می گذرد و با زمان حال اشتباه گرفته نشود. گفتیم چشم و تصویر گذاشتیم. بعد از چند قسمت با عصبانیت آمدند و پرسیدند این چیست؟ عکس رضا شاه را هر شب در سریال طنز سیما دیدید؟ گفتیم مزخرف گفتی پول داری؟ گفتیم چشم. ورش داشتیم. چندین قسمت بدون تصویر پخش شد. دوباره با عصبانیت آمدند و پرسیدند چرا عکس گرفتی؟ گفتیم چرند گفتی، گفتن اول بود و الان قرض داشتی قابل تعبیر است و شبهه ایجاد می کند. سریع برش دهید. گفتیم چشم. برگشتیم من برمی گردم معلومه که بچه ها واقعا اذیت شده بودن…اما این بار راه حل پیدا کردند. قرار بود عکس باشه ولی بریم بالا قاب رو ببندیم که سرش تو کادر نباشه…! بعد از آن با خوشحالی و رضایت کارهای دیگری می کنند… ما هم متوجه شدیم که سینه رضاشاه را پهن کنیم اشکالی ندارد!».

عجیب ترین سانسورهای سریال های تلویزیونی / از رضا شاه و عادل تا شهاب حسینی!

مورد دوم؛ «عادل» مصادره شد!

اما این حساسیت سانسورچیان تلویزیون به رضاشاه و چهره های قبل از انقلاب محدود نمی شود و حتی از افرادی که خارج از دایره شخصی آنها هستند در این موضوع تعارف نکرده اند! یکی از عجیب ترین و بارزترین موارد حساسیت نسبت به نام «عادل فردوسی پور» پس از حذف از روی آنتن بود.

داستان مربوط به بازپخش سریال «پژمان» است. سریالی فوتبالی که پژمان جمشیدی در آن نقش یک فوتبالیست فراموش شده را بازی می کرد و طبیعتا در برخی از دیالوگ هایش از چهره های سرشناس دنیای فوتبال نام می برد.

این سریال طنز در سال ۱۳۸۹ از شبکه سه پخش شد و با چهره های سرشناس فوتبال از علی پروین و حمید درخشان گرفته تا فرهاد مجیدی و عادل فردوسی پور شوخی کرد. اما در بازپخش سریال «پژمان» گفتگوی جمشیدی و سام درخشانی با محوریت مجری سابق نود سانسور شده است!

این در حالی است که در زمان پخش سریال «پژمان»، عادل فردوسی پور همچنان گزارشگر سیما و مجری برنامه نود بود و پس از ۶ سال رفت.

عجیب ترین سانسورهای سریال های تلویزیونی / از رضا شاه و عادل تا شهاب حسینی!عجیب ترین سانسورهای سریال های تلویزیونی / از رضا شاه و عادل تا شهاب حسینی!

مورد سوم؛ لطفا قیمت ها را یادآوری نکنید!

این یکی را می توان یکی از تلخ ترین مصادیق سانسور دانست. سانسور قیمت ها در تکرار سریال های قدیمی، اگرچه می تواند مانند سایر موارد سانسور در تلویزیون مضحک و خنده دار باشد، اما گویای واقعیتی غم انگیز در بافت جامعه است.

افزایش افسارگسیخته قیمت ها، تکرار سریال های قدیمی و فراخوان گرانی برخی کالاهای اساسی در سال های اخیر، آن را به عذابی مضاعف برای قشر آسیب پذیر جامعه تبدیل کرده است و می توان به خوش بینانه ترین حالت گفت. که سانسورهای تلویزیون نیت خیر دارند و برای جلوگیری از این وضعیت بد، سکانس های مربوطه را به این شکل در تکرارها بریده اند!

یکی از معروف ترین نمونه های از این دست، سانسور عجیب قیمت وام مسکن در بازپخش سریال پرطرفدار «پادرسالار» بود. سانسوری که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. در سکانسی که ناصر و آذر خانه به در می روند تا خانه ای پیدا کنند، وقتی قیمت خانه را می پرسند ناگهان صدای سریال قطع می شود تا مخاطب نفهمد خانم خانه چه قیمتی گفته است!

عجیب ترین سانسورهای سریال های تلویزیونی / از رضا شاه و عادل تا شهاب حسینی!عجیب ترین سانسورهای سریال های تلویزیونی / از رضا شاه و عادل تا شهاب حسینی!

مورد چهارم؛ حتی شما را سانسور کنید آقای حاتمی کیا!

اگر می خواهید تصویر دقیق تری از برخورد سلیقه در روند سانسور تلویزیون داشته باشید، خوب است این را به خاطر بسپارید.

فیلم سینمایی «از کرخه تا باران» یکی از محبوب ترین فیلم های ابراهیم حاتمی کیا است که طی سال های گذشته بارها از تلویزیون پخش شده است. حساسیت این فیلم به حدی است که وقتی نسخه ای از آن با حذف سکانس مربوط به ارتحال امام (ره) روی یکی از تریبون ها بارگذاری شد، عده ای سعی کردند با عنوان «حذف» آن تریبون را به حاشیه برانند. “. سکانس های انقلابی از فیلم حاتمی کیا.

اما جالب است بدانید که همین فیلم در یکی از بازپخش های تلویزیونی از تیغ سانسور مصون نمانده و مانیتورهای تلویزیون یکی از سکانس های آن را مناسب پخش تشخیص نداده اند!

در بازپخش فیلم «از کرخه تا راین» سکانس معروف دلشکستگی سعید در حاشیه رود راین با خدا و اعتراض به او حذف شد و بازرسان تلویزیون ورود یک فرد مست به قاب را سانسور کردند. پایان. از این سکانس!

مورد پنجم؛ پی شهاب و ننه منیر!

فهرست این شنیع ها در تلویزیون بیشتر از این حرف هاست که بازخوانی همه آن ها در حوصله این گزارش کوتاه نبود، اما داغ ترین نمونه آن مربوط به سریال پرمخاطب کمال تبریزی است.

سریال «سرزمین مادری» که سرانجام پس از یک دهه توقیف فرصت پخش از تلویزیون را پیدا کرد، خیلی زود توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند اما به نظر می رسد سایه حواشی و کم لطفی مدیران تلویزیون به چشم می خورد. از بین نمی رود. برای ناپدید شدن از این محصول!

اولین قسمت از فصل دوم این سریال زمانی از شبکه سه پخش شد که دیالوگ رهی و پدربزرگ احتمالی اش سانسور شد. راهی که هنوز رابطه اش با خانواده اوس حسین مشخص نشده، عاشق یکی از دخترانش شده و در یک دیالوگ می خواهد اعتراض خود را به نامشخص بودن صمیمیتش با خانواده اوس حسین نشان دهد. در این دیالوگ به پدرش می گوید: تا حالا اجازه دادی سرم را بگذارم روی پای ننه منیر؟ این دیالوگ توسط حسابرسان شبکه سه نامناسب تلقی شد و با نتایج اولیه و با تاخیر حذف شد!

جالب است که نسخه کامل این قسمت بدون حذف از تلویزیون پخش شد و به همین دلیل مقایسه این دو نسخه به سرعت به دست سانسورچی ها افتاد!

کمال تبریزی که از کیفیت فنی پخش فصل دوم فراتر از این پرونده حذفی گلایه داشت، دست به قلم شد و اعتراض خود را در رسانه ها نوشت: «چون رابطه من با تلویزیون و تهیه کننده برای پخش سریال بود. تقریبا قطع شد، از این به بعد سعی می کنم به ایرادات قسمت ها و البته حذفیات پخش اشاره کنم، از همه بینندگان سریال و مردم عزیز سرزمین مادری بابت این بی توجهی عذرخواهی می کنم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا