اخبار اقتصاد ایران

عدد قطعی عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست | تحمیل بار مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مجلس به بودجه

اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که هنوز تعداد دقیق ایام عیدی کارکنان دولت مشخص نیست، اما برآوردها نشان می دهد که عیدی کارکنان دولت احتمالا حدود ۲ میلیون تومان خواهد بود.

ایران تحلیل “داود منظور” معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شامگاه جمعه – ۱۳ بهمن ۱۴۰۲- وی در گفتگوی ویژه خبری با عنوان انضباط مالی و اصلاح ساختار بودجه با تبریک دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش کرد تا گامی در جهت عملیاتی شدن اصلاحات ساختاری برداریم. بودجه باید طبق دستور مقام معظم رهبری حرکت کند.
* درآمدهای نفتی متعلق به نسل های آینده است
دکتر منظور با تاکید بر اینکه اتکای بودجه به منابع پایدار و جدا شدن تدریجی از درآمدهای نفتی مهم ترین بخش اصلاح ساختار بودجه است، افزود: معتقدیم درآمدهای نفتی متعلق به نسل های آینده است و این درآمدها باید به سمت تولیدات نفتی هدایت شود. صندوق توسعه ملی
*کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اتکای دولت به درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۳ کاهش چشمگیری داشت به طوری که تراز عملیاتی بودجه از منفی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه جاری به حدود منفی ۳۰۰ هزار میلیارد کاهش یافت. تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۳. کردستان یعنی توانستیم تراز عملیاتی بودجه را تقریباً یک سوم کاهش دهیم.
دکتر منظور ادامه داد: تراز عملیاتی مابه التفاوت درآمد دولت با هزینه های جاری دولت است و هر چه این شکاف بیشتر باشد مجبوریم از سرمایه و دارایی های مالی استفاده کنیم و بودجه دولت را از آنجا تامین کنیم.
*تلاش دولت برای عدم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بر اساس سیاست ها و برنامه های انجام شده اطمینان حاصل می شود که بودجه جاری دولت به تدریج بر اساس درآمدهای داخلی پایدار از جمله درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکیت دولت در معادن، حقوق مالکیت دولت در ارتباطات و سایر منابع، از جمله سود سهام دولت. بودن
* از کسری بودجه پنهان خودداری کنید
وی گفت: موضوع دیگری که در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفته این است که در تهیه لایحه بودجه تلاش شده است. باید تراز عملیاتی را بهبود بخشید، سهم درآمدهای پایدار دولت را افزایش داد، از کسری بودجه پنهان جلوگیری کرد و برآورد منابع را با دقت بسیار انجام داد.
رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: در زمان تصویب بودجه نباید زیاده روی کرد زیرا وقتی منابع محقق نشود در سال آینده به کسری تبدیل می شود و برای جلوگیری از آن درآمدها را واقعی و شفاف دیدیم. . به عنوان مثال درآمدهای نفتی نسبت به بودجه سالانه نه تنها افزایش یافته بلکه کاهش نیز داشته است.
* تحمیل بار مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بر بودجه سال ۱۴۰۳
دکتر منظور ادامه داد: دولت در بودجه ۱۴۰۳ درآمدها را واقعی و شفاف دید و سهم درآمدهای نفتی را در سال آینده نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۳ هزینه های دولت را افزایش دادند که قابل تحقق نیست. برآوردها نشان می دهد مجلس حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جدید را تصویب کرده و منابع و درآمد جدیدی برای آن مشخص نکرده است. هزینه ها باید متناسب با درآمدها و منابع باشد وگرنه سال آینده کسری بودجه خواهیم داشت.
* افتتاح حساب ارزی برای دستگاه ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح حساب ارزی دستگاه ها در بانک مرکزی خبر داد و گفت: بودجه کشور ریالی است و براساس ضوابط بانک مرکزی حساب ارزی دستگاه ها ایجاد می شود. این حساب برای دستگاه هایی که با همکاری بانک مرکزی تراکنش های بین المللی و خرید ارز دارند ایجاد می شود.
* افزایش ۴۰ درصدی تحقق منابع بودجه پایدار
معاون رئیس جمهور اعلام کرد: تحقق درآمدهای مالیاتی بر اساس پیش بینی قانون بودجه در سال جاری بیش از ۹۵ درصد بوده است، همچنین تحقق درآمد دولت در حقوق املاک معادن حدود ۶۰ درصد و در بخش درآمد گمرک ۴۸ درصد است. درصد تحقق منابع در بودجه در بخش‌های مختلف متفاوت است اما در مجموع تحقق درآمدهای دولت در ۱۰ ماهه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.
*مبلغ عیدی به زودی اعلام خواهد شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از پرداخت عیدی کارکنان دولت تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: میزان عیدی آن اعلام می شود.

* نقش نظارتی برجسته سازمان برنامه و بودجه بر پروژه های عمرانی

معاون رئیس جمهور گفت: معتقدیم اعضای دولت باید با حوزه اجرایی خود ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و این به طور کامل اتفاق می افتد. وزرا و اعضای دولت در استان ها تردد می کنند و طرح ها و پروژه ها را رصد و پیگیری می کنند.
وی تاکید کرد: نقش نظارتی سازمان برنامه و بودجه بر روی پروژه های عمرانی فعالتر شده است و در ۱۰ ماه گذشته به ۱۲ استان سفر کردیم و با بازدید از پروژه های مهم این استان ها علاوه بر افتتاح چند پروژه، اعتباری برای تکمیل پروژه های جزئی همه ارائه شده است.
* حمایت سازمان برنامه و بودجه از تلاش همه دستگاه ها برای تحقق رشد اقتصادی
دکتر منظور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نقش هماهنگ کننده دستگاه ها را بر عهده دارد و تلاش می کنیم حداکثر تعامل را با دستگاه های اجرایی داشته باشیم. حداکثر تعامل سازمان برنامه و بودجه برای تحقق رشد اقتصادی کشور است و باید موانع رشد و پیشرفت اقتصادی برطرف شود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد در مسیر رشد و شکوفایی حرکت می کند، افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی ایران در ۶ ماهه امسال ۷.۱ است. رشد مثبت اقتصادی در دولت سیزدهم حاصل تلاش شبانه روزی همه دستگاه هاست و سازمان برنامه و بودجه پشتیبان تلاش همه دستگاه ها برای دستیابی به رشد اقتصادی هدفمند است.

لازم به ذکر است با توجه به ضریب حقوق در سال جاری (۴۰۲۴) مبلغ رقم ​​عیدی پایان سال حداقل ۲۰۱۲۰۰۰ تومان خواهد بود. لازم به ذکر است در دو سال گذشته و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، دولت بر اساس ضوابط جدید (مبلغ بالاتر برای کارکنان مشمول خانواده و فرزند) عیدی را برای کارکنان دولت محاسبه و پرداخت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا