بانک و بیمه

عدم عرضه سکه های حراجی به بازار، عامل گرانی سکه!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازارهای طلا، سکه و فارکس مدتی است که افزایش یافته است. این افزایش قیمت ناشی از عواملی مانند رشد بی سابقه قیمت جهانی انسان و همچنین جو روانی ایجاد شده در بازار ارز به دلیل تشدید تنش های منطقه ای و تحولات سیاسی است. بنابراین اکنون قیمت دلار آزاد در بازار آزاد بی دلیل و بدون مبنای اقتصادی به ۶۴ هزار تومان رسیده و از سوی دیگر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرده است. بازاری که پس از یک دوره طولانی ثبات قیمت باید از آن صحبت کرد. تا حدودی از کنترل خارج شده اند و تغییرات قیمتی را تجربه کرده اند، در حالی که پیش از ماه گذشته دلار برای مدت طولانی ۵۹ هزار تومان بود و قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان در نوسان بود.

اگرچه بازار طلا و ارز در هفته های اخیر با نوسانات قیمتی و روند صعودی همراه بوده است، اما در این مدت بانک مرکزی به منظور جلوگیری از جهش غیرواقعی قیمت این کالاها و تضمین ارز، اقدام به حراج سکه در سطح وسیع کرد. به متقاضیان واقعی این محصول در بازارهای رسمی موجود می باشد. به گفته کارشناسان اقتصادی، رویکرد اساسی این است که اگر بازار به حال خود رها می شد، معلوم نبود قیمت دلار در بازار آزاد چقدر خواهد بود و قیمت سکه و طلا چقدر افزایش می یابد، زیرا ساماندهی بازارها با دقت انجام شد و با توجه به تکانه های شدید بی سابقه و متعددی که در بازار رخ داد، امکان افزایش شدید تقاضا برای عرضه این کالاها در بازار مانند سال های گذشته وجود نداشت.

قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها در چرخه رشد قرار دارند که به گفته کارشناسان اقتصادی و بازار چنین است زیرا این افزایش قیمت چندان واقعی نیست و معمولا به دلیل هیجان است، بنابراین احتمال کاهش قیمت وجود دارد. .

رشد ناپایدار قیمت در بازار سکه و ارز

قیمت ها در بازار سکه و ارز این روزها در چرخه رشد قرار دارند که به گفته کارشناسان اقتصادی و بازار همینطور است، از آنجایی که این افزایش قیمت چندان واقعی نیست و معمولا ناشی از هیجان است، بنابراین افت احتمالی قیمت ناشی از آن است. تغییر در برخی سیاست های ارزی بانک مرکزی نیز فرصتی برای کاهش تنش های سیاسی و تنش های منطقه ای فراهم می کند. در چنین شرایطی سرمایه گذاران نباید برای خرید سکه و ارز گران قیمت عجله کنند و سعی کنند این کالاها را با قیمت های ممتاز خریداری کنند، زیرا تجربه گذشته نشان می دهد که قیمت ها در بازار سکه و ارز بدون تاثیر عوامل کلان اقتصادی به دلیل هیجانات منطقی افزایش یافته است. این افزایش قیمت چندان ثابت نبود و پس از چند روز به نرخ های قبلی بازگشتند.

تکان های نیمه اول سال مانند شهادت رئیس جمهور و همراهش در سانحه هوایی اردیبهشت و پس از این تغییر حکومت و همچنین پاسخ موشکی ایران به مواضع رژیم صهیونیستی به دلیل حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق، ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و ایران واکنش های شدید با وعده های صادقانه نمونه هایی بود که شوک های شدیدی به بازار وارد شد و قیمت ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داد، اما افزایش قیمت در این بازارها چندان دوام نیاورد و بازارها همچنان پس از یک هفته با کمترین تاثیر بدون سرعت به زندگی عادی خود بازگشتند. جهش قیمت

همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، این مشکل روی سکه و طلا نیز تاثیرگذار بود به طوری که قیمت سکه به مرز ۵۰ میلیون تومان رسید که البته یک پنجم است. قیمت آن حباب، حباب قیمتی که حتی با عرضه سکه در حراجی ها کاهش نمی یابد

یک پنجم قیمت سکه ۵۰ میلیون تومانی حباب است

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص علل افزایش قیمت این روزهای بازار سکه، طلا و ارز گفت: اگرچه افزایش قیمت جهانی طلا تاثیر بسزایی در رشد قیمت طلا و سکه دارد، اما از آنجایی که سکه و بازار طلا متاثر از رشد نرخ ارز است که البته احساسی و غیرواقعی است، به گونه ای قرار گرفته اند که قیمت این کالاها در این بازار حبابی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت، افزود: این موضوع تاثیر خود را بر قیمت سکه و طلا گذاشته است به طوری که در حال حاضر به سکه در مرز ۵۰ میلیون تومان، یک پنجم قیمت آن حباب است، حباب قیمتی که حتی با عرضه سکه های حراج کوچکتر نمی شود و شاید اکنون تقاضا برای خرید آن در بازار وجود داشته باشد. . البته افزایش قیمت سکه چیز جدیدی نیست و در یک دهه اخیر با رشد تدریجی سکه ای کمتر از یک میلیون تومان هم اکنون به رقمی در حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

از آنجایی که خریداران سکه آن را در خانه نگهداری می کنند و در بازار نمی فروشند، این اقدام باعث کاهش قیمت سکه در بازار شده است. و تقاضای بازار همچنان آرام است. نمونه آن حراج اخیر سکه بود که نه تنها از قیمت سکه کاسته نشد، بلکه قیمت آن به بیش از ۵۰ میلیون تومان هم رسید.

سکه های حراج به بازار عرضه نمی شوند

این کارشناس بازار طلا و جواهرات افزود: با توجه به اتفاقات و تنش های سیاسی در خاورمیانه، قیمت جهانی طلا در یکی دو ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، قیمت ارز نیز در چند هفته اخیر در مسیر رشد بوده است. این مشکلات باعث شده تا قیمت سکه حباب دار در بازار افزایش یابد و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید آن کنند، حتی اگر خطر چنین وضعیتی وجود داشته باشد، تقاضا برای سکه و طلا در بازار افزایش یافته است. مدتی است که افزایش یافته است که بر قیمت سکه تأثیر می گذارد.

کشتی آرای با اشاره به اینکه حراج سکه تاثیری بر کاهش قیمت این کالا از سوی بانک مرکزی در بازار که هفته ای دو بار برگزار می شود ندارد، گفت: از آنجایی که خریداران سکه آن را در خانه نگه می دارند و آن را به قیمت فروش نمی برند. در بازار، این اقدام باعث کاهش قیمت سکه در بازار شده است. و تقاضای بازار همچنان آرام است. نمونه آن حراج اخیر سکه بود که این سیاست نه تنها باعث کاهش قیمت سکه در بازار نشد، بلکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حتی به بیش از ۵۰ میلیون تومان هم رسید. وی افزود: امروزه علاوه بر سکه، طلا و شمش های حباب قیمتی نیز وجود دارد به طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۷۰ هزار تومان قیمت حباب دارد.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه قیمت سکه تمام بهار آزادی دو روز پیش بالای ۵۰ میلیون تومان بود، روز گذشته در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت طرح جدید در بازار آزاد شد. سکه بهار آزادی ۴۹۰۰۰۰۰۰ تومان قیمت داشت. به ۸۵۰۰۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۷ میلیون تومان، ربع سکه ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۱۷ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۶۵۴ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا