اخبار بورس

عدم واکنش و بی اعتمادی فعالین بازار به انتشار گزارش‌ها

بازار نسبت به گزارش های فصلی واکنشی نشان نداد.

در ماه اکتبر امسال شاهد انتشار گزارش های فصلی تابستانی بودیم که در بسیاری از شرکت ها منتشر شد اما; متاسفانه بازار نسبت به این گزارش ها واکنشی نشان نداد

«اخبار بورسا»:

بهناز اکبرپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص انتشار گزارش های ۶ ماهه و تاثیر آن بر تحولات بازار سرمایه گفت: معاملات این روزهای بازار سرمایه مشابه هفته ها و ماه های گذشته بدون جهت ثابت و حجم کم است. یکی از عواملی که همواره بر تصمیمات سرمایه گذاران تأثیرگذار بوده است، انتشار گزارش سود و زیان فصلی است.

وی ادامه داد: در مهرماه امسال شاهد انتشار گزارش های فصلی تابستان در بسیاری از شرکت ها بودیم اما; متاسفانه بازار نسبت به این گزارش ها واکنشی نشان نداد و به نوعی می توان اذعان داشت که به این گزارش های بسیار جذاب دامن زد و این عدم واکنش به دلیل بی اعتمادی فعالان بازار و سرمایه گذاران به بازار سرمایه است.

این کارشناس افزود: جو حاکم بر بورس اخیراً به رکود منجر شده، تأثیرات و شوک‌های عمیقی را از رویدادهای گذشته تجربه کرده، جریان بی‌اعتمادی شدیدی را تجربه کرده و نیازمند انگیزه‌های مؤثر برای تحریک رشد است. حرکت مثبت جریان بی اعتمادی در بازار ممکن است منجر به شوک جدیدی شود، مانند: ب- تأثیر گزارش های ماهانه و فصلی که باعث افزایش اعتماد سرمایه گذار نمی شود و نقدینگی را وارد بازار نمی کند.

اکبرپور در خصوص سیاستمدارانی که می توانند به بازار کمک کنند، گفت: بازار سرمایه بیش از هر چیز به ثبات در سیاست گذاری و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی نیاز دارد و در این بین کمک به بازار از طریق دولت و سازمان بورس می تواند کمک مثبتی باشد. چیزهای سازگار با ایجاد اعتماد نسبی هستند. بنابراین در چنین شرایطی جریان معاملات نامشخص در بورس در روزهای اخیر افق روشن تری دارد و سهامداران می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به بازار سرمایه اقدام به خرید سهام کنند.

گزارش ماهانه شرکت در حال حاضر برای منتشر شده است آبان امسال در ماهي هستيم كه تاكنون تعداد زيادي از شركت ها شروع به انتشار كرده اند، همانطور كه ​​در ماه هاي اخير شاهد آن بوديم. تحولات کدال و گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها محرک موثر و قابل توجهی در بازار نیست و از سوی دیگر انتشار شایعات، اخبار و تحولات پیرامون بودجه ۱۴۰۳ و بحث تجدید ارزیابی دارایی ها و غیره بازی می کند. نقش پر رنگ تر در جهت بازار.

این کارشناس در خصوص جایگاه بازار در راهکار بودجه افزود: تجربه نشان داده است که هم در زمان تنظیم بودجه و هم در زمان تصویب و اجرای آن، بورس علاوه بر خسارت وارده به آن آسیب دیده است. در برنامه ها و سیاست های دولت توجهی نشده و دلیل تصمیمات نادرست آسیب جدی به بازار سرمایه است، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته، تغییر عمده‌ای در مفروضات بودجه در بخش‌های گاز، سوخت و مالکیت صورت نگرفته و شاهد کاهش هزینه‌ای در بودجه صنایع بورسی نبوده‌ایم.

از سوی دیگر دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ حساب جدی برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق باز کرد و رشدی حدود ۳۶ درصدی در انتشار اوراق داشت که ممکن است برای بازار سرمایه مضر باشد. حتی در رکود فعلی، تحقق این امر بسیار دور به نظر می رسد.

از سوی دیگر حرکت صعودی قیمت دلار، اقدامات برای رهایی شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت از زیان انباشته، تعیین تکلیف واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی در برخی شرکت ها و… می تواند انگیزه های مثبتی برای بازار سرمایه باشد و افراد واقعی را تشویق کند. کندی ورود نقدینگی به بازار

دعوت از شرکت های هلدینگ و شرکت های بزرگ بورسی برای تبادل نظر در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها نیز می تواند عامل مثبت دیگری در بازار سرمایه باشد و ارزش واقعی دارایی های شرکت را برای عموم سرمایه گذاران روشن کند.

از منظر بنیادی، در حال حاضر اکثر سهام در سطوح قیمتی قابل قبولی هستند، اما سایه سیاست های دوگانه و نامشخص مانع از جذب وجوه جدید و ورود نقدینگی به بازار می شود. محرک اصلی بازار سرمایه یعنی نرخ دلار نیز حداقل در چند ماه اخیر سال جاری با توجه به سیاست کنترلی سختگیرانه بانک مرکزی و انتخابات آتی مجلس در اسفند ماه دور از انتظار بوده و انتظار می رود. در محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان باشد

در نهایت این امکان را به ما نمی دهد که در سال جاری بازار سرمایه از سمت دلار رشد کند. دلیل اصلی ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه در سال جاری می تواند تجدید ارزیابی دارایی ها و اخبار مربوط به آن باشد و در ماه های آینده می توان روند متعادلی را برای بازار سرمایه پیش بینی کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا