ورزشی

عربستان با فوتبال ایران چه می‌کند؟

رقابت های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که نمایندگان ایران در این دوره با ارائه بازی های نه چندان باثبات عملکرد درخشانی از خود نشان ندادند. در این مسابقات که در قالبی جدید برگزار شد سه تیم پرسپولیس، سپاهان و نساجی از ایران حضور داشتند. به جز سپاهان دو تیم دیگر نیز در همین مرحله گروهی از لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کردند. البته سپاهان هم در گروه خود دوم شد و به لطف شرایط بهتر نسبت به سایر تیم های دوم گروه پنج در مرحله غرب آسیا راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان شد.

تا اینجای کار ناکامی باشگاه های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص است. اما تفاوت سطح عملکرد تیم های ایرانی با حریفان عربستانی در این مرحله آزاردهنده شده است. در حالی که تنها یک تیم باشگاهی از ایران به مرحله حذفی راه یافته است، هر چهار نماینده فوتبال عربستان به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته اند. این برتری ۴-۱ سعودی ها بر تیم های ایرانی تنها یک طرف ماجراست. عربستانی ها حتی قبل از شروع بازی های این دوره برتری خود را در عرصه باشگاهی به فوتبال ایران نشان داده بودند. در حالی که تنها سه سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان حضور داشت، عربستان با سهمیه کامل وارد این رقابت ها شد.

بدترین اتفاق مربوط به جایی بود که اصلا مجوز حرفه ای تیم ریشه دار مثل استقلال تهران برای حضور در این مسابقات صادر نشد. وجه ناخوشایند این ماجرا زمانی خودنمایی کرد که تیم کم سابقه ای مانند فیها در فوتبال عربستان در لیگ قهرمانان این دوره حضور یافت و اتفاقاً به مرحله بعد راه یافت و تیم سرشناسی مانند استقلال حتی به این رقابت ها هم نرسید. . بنابراین کسب سهمیه امتیاز اول و صعود تمامی نمایندگان عربستان به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا دومین امتیاز فوتبال باشگاهی این کشور نسبت به نمایندگان ایران در غرب آسیا است.

البته وضعیت از این هم بدتر است. چون وقتی صحبت از رویارویی های رودررو می شود، عمق فاجعه خودش را نشان می دهد. هر سه تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در این دوره به مصاف تیم های عربستانی رفتند و به طرز عجیبی جز شکست چیزی نصیبشان نشد. نساجی با الهلال، پرسپولیس با النصر و سپاهان با الاتحاد عربستان همگروه شدند. پس از این همه بازی رفت و برگشت، نمایندگان ایران تنها یک امتیاز گرفتند. در واقع از این شش بازی، پنج برد در کارنامه نمایندگان عربستان ثبت شد و از مجموع ۱۸ امتیاز ممکن، تنها یک امتیاز به فوتبال ایران تعلق گرفت. در شش تقابل (از جمله حکم کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا) ۱۲ گل خورده و تنها دو گل در کارنامه نمایندگان ایران ثبت شد که آمار ناامیدکننده ای است.

البته زنگ خطر به شکل دیگری به صدا درآمده است. چرا که با شروع رقابت های این دوره، موازنه قوا در غرب آسیا به شکل محسوسی تغییر کرده است. فوتبال ایران و عربستان به عنوان دو قدرت اصلی منطقه غرب آسیا رقابت تنگاتنگی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند. تیم های ایرانی تا پایان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ به ۴۵ پیروزی مقابل سعودی ها دست یافتند و ۴۴ بار نمایندگان ایران را مقابل سعودی ها شکست دادند. اما پس از آن جدول کاملاً به سود تیم های عربستان چرخید و تیم های ایران و عربستان ۱۷ بار به مصاف یکدیگر رفتند که دو پیروزی برای نمایندگان ایران و ۱۱ برد برای تیم های عربستانی رقم خورد تا اینکه عربستانی ها از ۵۵ تا ۵۵ به برتری رسیدند. ۴۷. سعودی ها در ۷ تقابل اخیر با ایران ۶ بار پیروز شده اند و آخرین پیروزی یک تیم ایرانی مقابل عربستانی برتری ایرانی ها مقابل تیم لیگ یک عربستان در مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی آسیا بود. لیگ فصل گذشته

البته زنگ خطر به شکل دیگری به صدا درآمده است. چرا که با شروع رقابت های این دوره، موازنه قوا در غرب آسیا به شکل محسوسی تغییر کرده است.

حال مروری کوتاه بر این آمار حکایت از وضعیت آشفته فوتبال باشگاهی ایران دارد. موردی که البته بی ارتباط با تصمیمات جنجالی مسئولان ورزش نیست. درست در فصلی که سعودی‌ها کیف را تا حد حیرت‌آوری باز کرده‌اند تا تیم‌های باشگاهی‌شان بتوانند ستاره‌های معروف دنیای فوتبال را در ایران به خدمت بگیرند و موانعی برای خرید بازیکنان گران قیمت در مسیر تیم‌هایی ایجاد کنند که قرار بود بازی در لیگ قهرمانان آسیا به ضرر آنهاست. تبدیل شد.

از این زاویه مقایسه شرایط مالی تیم های باشگاهی در ایران و عربستان کاملا خنده دار به نظر می رسد. اما نباید فراموش کرد که سعودی ها با اتخاذ سیاست دقیقی که برگرفته از چشم انداز بلندمدت آنها برای توسعه جایگاه عربستان در جامعه بین المللی است، از دروازه فوتبال و ستاره های آن وارد شدند. نتیجه روشن است؛ اکنون نه تنها برخی از کشورهای آسیای شرقی؛ بلکه کشور عربستان در غرب آسیا توپ برتری را از فوتبال ایران ربوده و یک پله دیگر پایین آورده است.

اگرچه این مورد در حال حاضر خود را در عرصه باشگاهی نشان داده است. اما دیری نمی گذرد که فوتبال ملی درگیر چنین روندی خواهد شد. برخلاف سال های نه چندان دور که ایران در رنکینگ فیفا در صدر آسیا قرار داشت، حالا این برتری به ژاپن داده شده است. اگر در سال‌های اخیر می‌توان امیدوار بود که مثلاً در مقابل کره جنوبی، ایران دست بالا را داشته باشد. اما اکنون چنین اعتمادی از بین رفته است. به عبارت دیگر سطح فوتبالی که تیم های ژاپنی و کره ای به نمایش می گذارند به وضوح بالاتر از فوتبال آسیایی است.

با نگاهی واقع بینانه باید پذیرفت که تیم ملی فوتبال ایران در این تقابل ها شانس چندانی برای پیروزی ندارد. فوتبال استرالیا را هم باید به این دو تیم اضافه کرد که از زمان اضافه شدنش به آسیا، موی سر دیگر مدعیان بوده است. هرچند تا به حال حداقل این احساس وجود داشت که ایران قدرتمندترین تیم غرب آسیاست. اما بعید است که بتوان با اطمینان این جمله را بارها تکرار کرد. درست است که عربستان ستاره های زیادی را به لیگ کشورش معرفی کرده است و برخی تحلیل ها به تضعیف فوتبال ملی این کشور اشاره دارد. اما نباید فراموش کرد که ستارگان تیم ملی عربستان اکنون نه تنها با بهترین مربیان خارجی فوتبال جهان کار می کنند. بلکه در تمرین بدن آنها با بدن ستاره های فوتبال برخورد می کند.

شاید فرصت چندانی برای درخشش در ترکیب اصلی پیدا نکنند. اما واضح است که تلاش آنها برای رسیدن به تیم دوچندان شده است و بدیهی است که با افزایش میزان تمرینات و افزایش انگیزه، در کوتاه مدت اثر این اتفاق به تیم ملی عربستان نیز کشیده شده و آنها با آمادگی روحی و جسمی بیشتری با رقبا روبرو شوید. حالا شرایط به جایی رسیده که احتمالا شرایط تیم ملی فوتبال ایران بدتر از تیم ملی والیبال خواهد شد. والیبال پس از اصرار بر سیاست های اشتباه سرمربی سابق، تبدیل به یک تیم معمولی در جهان شد و سپس قدرت خود را در آسیا از دست داد و دوباره باید منتظر لغزش تیمی مانند ژاپن برای تسلط بر آسیا بود. برای فوتبال، اما ژاپن تنها نیست. کره جنوبی، استرالیا و عربستان نیز از نظر سخت افزاری و مدیریتی از فوتبال ایران پیشی گرفته اند و بعید نیست با حفظ چنین روندی و گسترش آن به دیگر کشورهای منطقه، شرایط برای فوتبال ایران بدتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا