اقتصاد جهان

عربستان به دنبال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس برای تقویت قیمت نفت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، عربستان سعودی خواهان کاهش سهمیه تولید نفت اوپک پلاس برای تقویت بازارهای جهانی است، اما برخی از اعضا با آن مخالف هستند.

به گفته برخی منابع اوپک پلاس، عربستان سعودی که از ماه جولای به طور داوطلبانه تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است، اکنون به دنبال حمایت سایر اعضا و شرکای این اتحاد است.

اوپک پلاس نشست وزیران خود را تا ۳۰ نوامبر به تعویق انداخت زیرا کشورهای آفریقایی از جمله آنگولا و نیجریه با کاهش سهمیه تولید خود در سال ۲۰۲۴ مخالفت کردند.

تولیدکنندگان این ائتلاف تا حدودی بر سر این موضوع به توافق رسیده اند اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. ۲۳ عضو ائتلاف اوپک پلاس پس از کاهش ۱۷ درصدی قیمت نفت در دو ماه گذشته و چشم انداز تیره اقتصاد جهانی برای مداخله در بازارهای نفت خام تحت فشار هستند.

کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه و کاهش صادرات روسیه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. اکثر تحلیلگران انتظار دارند که ریاض و مسکو این محدودیت را در سال ۲۰۲۴ حفظ کنند.

ناظران بازار مانند بانک جی پی مورگان احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را اعلام کرده اند و برخی دیگر مانند بانک تجارت هشدار داده اند که اگر این اتفاق نیفتد قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

در میان اعضای ائتلاف، عراق، روسیه و قزاقستان اخیراً از سهمیه خود فراتر رفته اند و سایر ظرفیت های تولید نفت، به عنوان مثال در آفریقا، نیز به حدی کاهش یافته است که دیگر هیچ زمینه ای برای کاهش بیشتر تولید وجود ندارد.

انتهای پیام/۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا