فرهنگ و هنر

عربستان صاحب اولین سینمای هنری می‌شود/ «برادران لیلا» در ریاض :: افق میهن

اولین سینمای هنری عربستان سعودی در ریاض راه اندازی می شود.

به گزارش افق میهن، فیصل بالتئور، پیشگام صنعت سینمای عربستان سعودی، اولین سینمای هنری این کشور را در ریاض راه اندازی می کند. از آنجایی که عربستان سعودی ممنوعیت ۳۵ ساله سینما را در اواخر سال ۲۰۱۷ لغو کرد، این نقطه عطفی در مسیر سینمایی این کشور محسوب می شود.

این سالن سینمای مدرن با ۸۰ صندلی به نام «سینه هاوس» قرار است اواخر ماه جاری در پایتخت عربستان افتتاح شود. برای افتتاحیه این سینمای شاخص، مستندی با عنوان «توسعه شهر ریاض» محصول سال ۱۹۷۵ توسط عبدالله المحیسن انتخاب شده است. قبل از اینکه سینما در عربستان ممنوع شود، المحیسین نقش اساسی در زمینه سازی صنعت سینمای عربستان داشت و در آثارش به مسائل اجتماعی و بشردوستانه می پرداخت.

عناوین بعدی که قرار است در این سینمای هنری به نمایش درآیند عبارتند از: «جوکر ۲» ساخته تاد فیلیپس، «من، جلاد» کارگردان مشهور کره ای ریو سونگ وان، «برگ های افتاده» ساخته آکی کائوریسماکی، فیلم یمنی «سرباران». توسط عمرو جمال، “منطقه مورد علاقه” جاناتان گلیزر و “برادران لیلا” سعید سعید روستایی می شوند.

«سینه هاوس» قرار است پس از نمایش در جشنواره ها میزبان ترکیبی از فیلم های هنر مدرن و همچنین آثار کلاسیکی باشد که تأثیر بسزایی در تاریخ سینما داشته اند. سمینارها، نشست های دوره ای نقد و بررسی فیلم و میزگرد با حضور کارگردانان مطرح بین المللی از جمله برنامه های این مجموعه است که دارای ۳ سالن مجلل مجموعا با ۸۰ صندلی است و فیلم ها با پروژکتورهای لیزری ۴K و سیستم صوتی Atmos 7.1 نمایش داده می شود.

بر اساس گزارش اداره کل مقررات رسانه ای عربستان سعودی، این کشور بین آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۴، ۹۸۶ میلیون دلار از سینماهای خود درآمد داشته و بیش از ۶۱ میلیون بلیت فروخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا