اقتصاد جهان

عربستان قیمت نفت صادراتی خود در بازار آسیا را کاهش داد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت خام خود در بازار آسیا را کاهش داد. این کاهش قیمت بزرگترین کاهش قیمت از اواسط زمستان گذشته است و به دنبال کاهش تولید اوپک پلاس با هدف تقویت بازار فیزیکی صورت می‌گیرد.
آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی در بازار آسیا در ماه ژانویه را با ۵۰ سنت کاهش به ۳.۵۰ دلار در هر بشکه، بالاتر از شاخص منطقه ای، رساند. اگرچه تحلیلگران بلومبرگ انتظار کاهش قیمت ۱.۰۵ دلاری در هر بشکه را داشتند، اما این اولین بار از ژوئن است که عربستان سعودی ارزش عیار نفت خود را کاهش می دهد.

این کاهش قیمت ها نشان می دهد که بازارهای اطراف به دلیل افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیرعضو ائتلاف اوپک پلاس، ضعیف شده اند. با افزایش صادرات ایالات متحده، انواع شیرین و کم سولفور که معمولاً هزینه بیشتری برای تولید سوخت با کیفیت بالاتر دارند، در هفته های اخیر با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسند.
اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته توافق کردند تولید خود را بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که نیمی از آن از عربستان سعودی تامین خواهد شد. به گفته وزیر انرژی عربستان، هدف از این طرح کنترل مازاد عرضه نفت در بازار و ادامه آن در صورت لزوم حتی پس از پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ است.
عربستان سعودی نه تنها قیمت نفت را برای بازار آسیا کاهش داده است، بلکه صادرات نفت خود به آمریکا را نیز کاهش داده است.
قیمت نفت عربستان برای بازار اروپا نیز کاهش یافته است.
انتهای پیام/۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا