اقتصاد جهان

عربستان هدف نفت 100 دلاری را کنار می گذارد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای کنار گذاشتن هدف خود برای رسیدن به ۱۰۰ دلار در هر نفت و افزایش تولید نفت برای به دست آوردن مجدد سهم بازار است، حتی اگر به قیمت کاهش قیمت نفت تمام شود.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس مدت‌هاست تولید خود را برای حمایت از قیمت نفت کاهش داده‌اند.
با این حال، قیمت نفت از ابتدای سال حدود ۵ درصد کاهش یافته است که منعکس کننده افزایش عرضه سایر تولیدکنندگان از جمله ایالات متحده و رشد ضعیف تقاضا در چین است.
طبق گزارش‌ها، عربستان سعودی به برنامه خود برای افزایش تولید از دسامبر پایبند است، حتی اگر منجر به کاهش قیمت نفت شود.

پس از گزارش فایننشال تایمز، قیمت نفت خام برنت با ۱.۷ درصد کاهش به ۷۲.۲۵ دلار رسید.
دولت عربستان هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.
به گفته آژانس بین المللی انرژی، سهم بازار اتحاد Epoch Plus که در اواخر سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، به دلیل افزایش تولید در ایالات متحده و سایر تولیدکنندگان به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۲۲ رسیده است.
آمارها نشان می دهد که تولید نفت اوپک پلاس ۴۸ درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد. تولید نفت خام عربستان کمتر از ۱۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده است، در حالی که تولید نفت آمریکا به ۲۰ درصد رسیده است.
عربستان سعودی قصد ندارد بیش از این سهم بازار را از دست بدهد و معتقد است که منابع کافی برای مقابله با یک دوره قیمت پایین نفت را دارد.
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، بیشترین بار کاهش تولید اوپک پلاس را به دوش می کشد و از پایان سال ۲۰۲۲ تولید خود را حدود ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.
اعضای اوپک پلاس در حال حاضر کاهش تولید ۵.۸۶ میلیون بشکه ای یا ۵.۷ درصدی تقاضای جهانی نفت را اجرا می کنند.
عربستان سعودی در حال حاضر برای به دست آوردن مجدد سهم بازار، تولید خود را افزایش داده و در سال ۲۰۲۰ وارد جنگ قیمتی با روسیه شده است.
در سال ۲۰۰۴، ریاض درخواست برخی از اعضای اوپک مبنی بر کاهش تولید برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت را رد کرد، که منجر به درگیری بر سر سهم بازار بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در بحبوحه افزایش تولید نفت آمریکا شد.
اوپک و عربستان سعودی بارها اعلام کرده‌اند که اهداف مشخصی برای قیمت نفت ندارند و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس زیرساخت‌های بازار و تمایل آنها برای متعادل کردن عرضه و تقاضا اتخاذ می‌شود.
انتهای پیام/۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا