اخبار بورس

عرضه اولیه داتام را بخریم؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامدر روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳۸۵ یک میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام گروه مالی دیتام با نماد «داتام» به عنوان ششصد و یازدهمین شرکت در بخش «سرمایه‌گذاری‌ها»، گروه و «سایر واسطه‌های مالی» قرار گرفت. لیست قیمت دومین بازار بورس تهران برای اطلاع از قیمت.

لازم به ذکر است قیمت پایه ۱۴۰۹ ریال و سقف و کف قیمت به ترتیب ۱۵۵۰ ریال و ۱۲۶۸ ریال تعیین شده است.

نقدینگی مورد نیاز:

حداکثر میزان نقدینگی ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، اما با توجه به میزان سپرده ها در عرضه اولیه قبلی، این میزان نقدینگی کمتر خواهد بود.

در صورتی که سطح مشارکت به اندازه عرضه اولیه تکاردان باشد، با پیش بینی حضور یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این عرضه، پیش بینی می شود به هر کد معاملاتی ۶۲۵ سهم به ارزش ۹۷ هزار تومان تخصیص یابد. (با فرض تعیین حداکثر قیمت)

معرفی گروه مالی دیتام

شرکت گروه مالی دیتام با نام اصلی “یاسان بهداد” از ۱۷ اسفند فعالیت خود را در سال ۱۳۸۷ آغاز کرد و اخیراً در قسمت دوم بورس با نام جدید نمایندگی شده است. این گروه شامل شرکت اصلی و شرکت های وابسته از جمله کارگزاری حافظ، مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ، نیکو گستر پاک انرژی، لیزینگ ایران زمین، شرکت ایران زمین و شرکت خدمات ارز و صرافی ایران زمین می باشد.

فعالیت اصلی افزایش سرمایه در دستور کار نیست

وی افزود: سرمایه شرکت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و ۹۴.۹ درصد سهام متعلق به شرکت توسعه تجارت دیتام و ۵ درصد دیگر متعلق به شرکت آتیه ایرانیان است. با توجه به اجرای برنامه افزایش سرمایه در سال جاری هیچ افزایش سرمایه ای در نظر گرفته نشده است. تمرکز فعالیت شرکت ها در صنعت مالی و در راس آن سرمایه گذاری در بانک ها و گروه های بازار سرمایه همسو با بازار است.

مشارکت در تعهد امضا

اولین پروژه فاینانس در این حوزه مهر این ماه برای شرکت حایر ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشت. دومین طرح انتشار اوراق مرابحه برای گروه گزینش الکترونیک آرمان هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۲۶ درصد خواهد بود و ۲.۵ میلیارد تومان نیز به عنوان پروژه تامین مالی در دستور کار قرار دارد.

برنامه های آینده از عرضه اولیه زیر مجموعه تا برنامه ایجاد سه صندوق

برنامه پذیرش و تامین اولیه لیزینگ ایران لند، ایجاد شعب در سایر شهرها، ارائه خدمات ۲۴ ساعته، درخواست تاسیس صندوق املاک، زمین و ساختمان و سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی با بهره ثابت.

۹۰ درصد تقسیم سود

توزیع سود حداقل ۹۰ درصد از سود خالص سالانه را می توان برای سال مالی جاری و آتی پیش بینی کرد.

ساختار سرمایه گذاری های بلند مدت

صورت سود و زیان تلفیقی ۴ سال مالی گذشته

سیاست تقسیم سود در ۵ سال گذشته

سرمایه و سهامداران

سرمایه این شرکت در ابتدای تاسیس ۱.۲ میلیارد تومان بوده و در پنج مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. شرکت اصلی ۱۰ پرسنل و شرکت های گروه ۲۱۳ نفر مشغول به کار هستند.

شرکت توسعه تجارت دیتام (سهامی خاص) ۹۴.۹۱ درصد از سهام گروه مالی دیتام (سهامی عام)، سهامدار عمده آن را در اختیار دارد. شرکت توسعه تجارت دیتام (سهامی خاص) به شماره ۳۹۳۳۲۰ اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران در سال ۱۳۹۴ توسط بانک ایران خریداری شد و از اوایل سال ۱۳۹۵ به صورت سرمایه گذاری مشترک فعالیت می کند. در حوزه مدیریت استراتژیک تعریف شده است. به جز واحدهای زیرمجموعه بانک ایران بوده و هست. سرمایه شرکت در زمان تنظیم بروشور ۱ میلیارد ریال منقسم به ۱۰۰۰ سهم هر یک ۱۰۰۰۰۰۰ ریال می باشد. در حال حاضر ۹۹.۶ درصد از سهام شرکت توسعه تجارت دیتام (سهامی خاص) متعلق به بانک ایران زمین است.

ارزش پیشنهاد اولیه Datam چقدر است؟

ارزش هر سهم دیتام با استفاده از روش ارزش خالص دارایی جاری (NAV) تقریباً ۳۱۳ تومان برآورد شده است. بنابراین با توجه به قیمت پیشنهادی ثبت سفارش (۱۵۵ تومان) نسبت P/NAV شرکت تقریباً ۵۰ درصد خواهد بود که عدد معقولی به نظر می رسد. برای خرید نیز مناسب در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا