اخبار بورس

عرضه اولیه نخستین شرکت در بازار نوآفرین تا پایان تیرماه/ بازار توافقی؛ بازار با آتیه فرابورس است/ رشد تامین مالی جمعی در فرابورس

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلروز شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ مجمع عمومی عادی شرکت بورس ایران تشکیل شد.

در این مجمع محمدعلی شیرازی مدیرعامل شرکت فرابورس اظهار داشت: شرکت فرابورس در سال ۱۳۸۶ تاسیس و از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرد. این شرکت دارای ۸ بازار با عملکردهای مختلف می باشد. وظیفه ویژه بورس ساماندهی و تشکیل بازارهای شفاف و قابل اعتماد برای تامین مالی و سرمایه گذاری به منظور ایفای نقش شایسته در اقتصاد است.

وی افزود: موضوعات راهبردی بورس در ۵ سطح مدیریت نوآور مبتنی بر تحول فناوری و هوشمندی برای افزایش توانمندی ها، توسعه خدمات آموزش رقابت پذیری، ترویج اصول و نظارت بر فعالیت های شرکتی ناشران و نظارت بر اعضا و توسعه سرمایه انسانی است. و فرهنگ سازی و ارتقاء سواد مالی. سرمایه این شرکت در حال حاضر ۱۰۵۰ میلیارد تومان است و در مهرماه سال گذشته به ثبت رسیده است.

شیرازی در خصوص ترکیب هیات مدیره شرکت فربورس ادامه داد: اعضای هیات مدیره شامل آقایان سعدی رئیس هیات مدیره، ابوجعفری نایب رئیس هیات مدیره، سرکانیان، پارسا، باقری، خلج، خشایی به عنوان غیرمتعهد هستند. افسران شرکت سال گذشته ۲۰ جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که در آن ۱۶۹ مصوبه به تصویب رسید.

کمیته های فنی هیئت مدیره:

مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: کمیته حسابرسی به ریاست آقای سرکانیان، کمیته انتصابات و پاداش به ریاست آقای سعدی، کمیته دیجیتال به ریاست آقای ابوجعفری، کمیته حقوقی و مقررات به ریاست آقای پارسا کمیته ریسک به رهبری آقای خلج و کمیته استراتژی به ریاست آقای خشا

وی خاطرنشان کرد: این شرکت دارای ۲۲۲ پرسنل با میانگین سنی ۳۵ سال و میانگین تحصیلات تکمیلی است. در سال گذشته ۱۰۰۰۰ ساعت آموزش و ۲۳ جلسه آموزشی برگزار شد.

شیرازی تصریح کرد: بخشی از فرابورس مربوط به اوراق پذیرفته شده است. مقالات پذیرفته شده از دو بخش تشکیل شده است. یکی بازارهای اصلی و دیگری بازار ابزارها و مؤسسات مالی است. بازار اصلی شامل سه بازار اول، بازار دوم و بازار نوآوری است که سال گذشته اضافه شد. بازار اول و دوم به شرکت هایی اطلاق می شود که سطح ریسک مناسبی دارند. بازار نوآور به شرکت های دانش بنیان اطلاق می شود و دارای دو تابلوی رشد و دانش بنیان است. علیرغم اینکه این بازار در دی ماه گذشته افتتاح شد اما با استقبال خوبی روبرو شد. ۱۰ شرکت در این سرمایه گذاری گنجانده شده اند و قصد داریم تا پایان ماه جولای اولین شرکت را در این بازار راه اندازی کنیم. بازار ابزارها و موسسات مالی نیز شامل صندوق‌های جسورانه، املاک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، زمین و ساختمان و صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت و مختلط است. علاوه بر این، انواع صکوک در بازار بدون نسخه عرضه می شود.

وی درباره بازار قراردادی گفت: بازار قراردادی که مهرماه سال گذشته افتتاح شد، شرکت هایی است که در سازمان بورس ثبت نام کرده اند و در هیچ بازاری پذیرفته نشده اند. این بازار نیز با استقبال خوبی روبرو شده است و یکی از امیدوار کننده ترین بازارهای خارج از بورس است که شرکت های زیادی به این بازار اضافه شده اند. بازار سوم به دلایل قانونی فعال نیست. بازار مشتقه در حال فعالیت تمامی فعالیت های شرکت فرابورس در این بازارها و ابزارها خلاصه می شود.

مدیرعامل «فرابورس» در خصوص عملکرد مالی این شرکت افزود: سود عملیاتی فربورس در سال گذشته با ۴۱ درصد افزایش از ۲۹۱ میلیارد تومان به ۴۱۲ میلیارد تومان رسید. سود عملیاتی ۳۰ درصد، سود خالص ۴۸ درصد افزایش یافت از ۲۵۱ میلیارد تومان به ۳۷۲ میلیارد تومان رسید. سود قبل از کسر مالیات ۳۰ درصد است، جریان نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی نیز ۸۷ درصد رشد داشته است. درآمد فرابورس ۲۸ درصد، سود خالص ۴۳ درصد، سود عملیاتی ۸۱ درصد بالاتر از بودجه بود.

توزیع درآمد:

شیرازی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۷۸ درصد از درآمد از محل کارمزد معاملات، ۱۱ درصد از حق عضویت دلالی، ۵ درصد از محل کارمزد بورس، ۴ درصد از حق پذیرش و ۳ درصد از محل کارمزد بازار ارز بوده است. این شرکت فرابورس رشد خوبی را در کل فروش نسبت به سال گذشته گزارش کرد.

وضعیت پذیرش، پذیرش و تحویل شرکت ها:

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۰ شرکت در بازار اول و دوم پذیرفته شده بود که نسبت به سال قبل از آن ۸۸ درصد رشد داشت. ۴۶ شرکت در بازارهای اول، دوم و نوآورانه قرار گرفتند که رشد ۱۳۰ درصدی را به ثبت رساندند. ۲۶ شرکت تاسیس و راه اندازی شدند که رشد ۳۰ درصدی را به همراه داشت. میزان تامین اعتبار از بخش مراقبت های اولیه حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد ۱۲۹ درصدی است. تعداد شرکت های دانش بنیان پذیرفته شده از ۳ شرکت به ۱۳ شرکت افزایش یافته است که ۳۳۳ درصد افزایش یافته است. تعداد شرکت های دانش بنیان ارائه شده از ۲ به ۵ شرکت افزایش یافته است که رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد. در بازار اجماع ۹ شرکت، در بازار پایه ۵ شرکت و تعداد نمادهای باز در بازار پایه از ۱۳ شرکت به ۷ شرکت افزایش یافته است. تعداد جلسات هیئت مدیره ۴۰ درصد و تعداد شرکت های پذیرفته شده ۹۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت فرابورس درباره تامین مالی جمعی گفت: رشد خوبی در تامین مالی جمعی داشته ایم. بازار تامین مالی جمعی، بازاری برای تامین مالی کسب و کارهای کوچک است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۵ پروژه، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۹ پروژه و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۹۶ پروژه وجود داشت که میزان آن از ۶۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۴۵۴ میلیارد تومان افزایش یافت. پیش بینی می کنیم امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این ریفاینانس داشته باشیم. در سال گذشته تعداد جلسات کار و تامین مالی جمعی ۲۵ جلسه، تعداد مصوبات سیاست گذاری ۱۹ و تعداد مصوبات فعالیت ۸ مورد بوده است.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک و سایر صندوق ها:

شیرازی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۹ صندوق جدید به صندوق های فرابورس اضافه شد و تعداد صندوق های عملیاتی به ۱۱۸ صندوق رسید. تعداد صندوق های اوراق قرضه از ۱۵ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ صندوق در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت که ۳۳ درصد کاهش داشت. صندوق سرمایه گذاری سهام از ۵ به ۱۵ رسید که رشد ۲۰۰ درصدی را نشان می دهد. صندوق مختلط هر دو سال یکی بود، سرمایه گذاری ۱۴۰۱ ۲ و ۱۴۰۲ ۴. صندوق پررنگ ۴ بود که شده ۶. همچنین تعداد صندوق های پذیرفته شده در فرابورس ایران از ۳۰ به ۴۰ صندوق افزایش یافت و نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشت. نسبت به سال گذشته ۱۰ صندوق VC و PE را پذیرفتیم که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش داشته است. اما سرمایه ثبتی صندوق ها از ۱۶۰۰ به ۶۰۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ۲۷۶ درصد رشد کرد.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: اوراق منتشر شده از نظر مبلغ ۵۰ درصد و از نظر تعداد ۳۰ درصد رشد داشته است. به طور کلی، طی سال گذشته، تامین مالی از خارج از بورس ۵۲ درصد، عرضه اولیه ۱۲۹ درصد، افزایش سرمایه ۳۱ درصد، خرید صکوک ۵۴ درصد، خرید صندوق ۴۰ درصد و اوراق قرضه دولت اسلامی افزایش یافته است. ۵۸ درصد هیچ سهمی نیز پذیرفته نشد.

وی در خصوص شاخص فرابورس گفت: شاخص کل فرابورس در پایان سال به ۲۵ هزار و ۳۶۷ واحد رسید. ارزش بازار تمامی بازارها به ۲۴۷۳ همات رسیده است. ۳.۵ درصد از بازار فعلی مربوط به عرضه اولیه سال گذشته است، شاخص رشد کلی ۴ درصد، ارزش بازار ۹ درصد رشد، ارزش مبادله ای ۱ درصد رشد، ارزش کل معاملات ۶۱ درصد رشد است. حجم کل معاملات حدود ۴۴ درصد رشد کرده است، تعداد کل خریداران با شناسه منحصر به فرد ۲۱ درصد، تعداد فروشندگان با شناسه منحصر به فرد ۵ درصد و تعداد نمادها از ۶۶۴ به ۷۵۵ افزایش یافته است. ارزش بازار فرابورس اول و دوم با رشد ۶ درصدی، بازار ابزار نوین ۴۱ درصد و بازار پایه با استقبال شرکت های بازار پایه در بازارهای بالاتر، ۱۵ درصد افت را تجربه کرد. . بازار نوآوری نیز رشد ۵۴ درصدی را ثبت کرد.

ارزش کل معاملات خارج از بورس ۶۸ درصد، بازار نوآورانه ۷۳ درصد، ابزارهای مشتقه ۲۵۰ درصد، بازار پایه ۳۶ درصد و ابزارهای مالی جدید ۶۱ درصد افزایش یافته است.

مهمترین اتفاقات سال گذشته:

گشایش بازار اجماع شامل ۹ نماد معاملاتی.

رونمایی از بازار نوآور با گنجاندن ۷ شرکت در دو هیئت رشد و دانش بنیان.

اشتراک اولین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی، اشتراک صندوق یکم صنعت دارو، اشتراک صندوق اول صنعت بیمه، همچنین ۶۰ درصد تامین مالی مبتنی بر بدهی در بخش خصوصی بوده است. بدون نسخه به دست آمد.

بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه شرکت صبا فولاد خلیج فارس انجام شد.

اضافه شدن ۹۱ نماد معاملاتی به فرابورس در سال گذشته.

به این ترتیب افزایش ۳۴۳ درصدی حجم اشتراک شرکت های دنش بانیان، اضافه شدن ۸ بستر تامین مالی فرابورس و ۳۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شد.

سال گذشته طبقه بندی ناشران بازار پایه و ناشران پذیرفته شده را داشتیم. هشت صندوق سرمایه گذاری فرعی اضافه شد. افزایش ۱۰۵ درصدی استقبال از شرکت ها در بازار اول و دوم، عرضه ۲۶ شرکت با رشد ۳۰ درصدی، رفع اختلافات در روند اجرا و نظارت بر تامین مالی جمعی، معرفی سیستم های نظارتی برای کارگزاران و… فضای امن شکل گرفت.

مهمترین پروژه های سال ۱۴۰۳:

شیرازی گفت: بر اساس رسالت سازمان بورس، ساخت سازمان معاملات باید خارج از بورس انجام شود. این کار به انرژی و منابع مالی زیادی نیاز دارد اما تاثیر آن برای بازار و فرابورس بسیار خوب است. بازار اجماع گسترش خواهد یافت. تخصیص در ساختمان فربورس در خیابان دیدار انجام می شود. راه اندازی تامین مالی جمعی ارزی که هفته گذشته انجام شد، از برنامه های امسال شرکت فرابورس بود. ایجاد رویه اجرایی نظارت بر بازرسی پلت فرم ها، پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، شروع عرضه اولیه سهام در بازار نوآور و به روز رسانی سیستم مدیریت در مجموعه. امسال ۵۰ شرکت در بازار اول و دوم و ۲۰ شرکت در بازار نوآوری داریم. ما حاکمیت شرکتی را در برنامه خود داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا