ترندهای روز

عرضه بیش از ۶ هزار کیلوگرم زعفران در بورس کالا

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مدیرکل دفتر مطالعه، نظارت و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص عرضه گسترده زعفران در بورس گفت: در راستای تداوم شفافیت عرضه کالا در سازمان مرکزی. شرکت تعاونی های روستایی ایران و عرضه موفق محصول زعفران خریداری شده توسط تعاونی های روستایی در سال ۱۴۰۱ و تقاضای بازار، سومین عرضه زعفران امسال برای این محصول فردا دوشنبه هشتم خرداد در رینگ صادراتی بورس کالا انجام می شود.

سید روح الله لطیفی افزود: ۶ هزار کیلوگرم زعفران از سبد زعفران خراسان رضوی، ۳۲ کیلوگرم از سبد زعفران خراسان جنوبی و ۲۵ کیلوگرم از سبد زعفران خراسان شمالی تامین می شود.

دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره جزئیات این عرضه توضیح داد: تمامی زعفران های موضوع فروش در این عرضه باید صادر و اسناد مثبته گمرکی آن به سازمان مرکزی تعاون روستایی ارائه شود.

لطیفی افزود: یکی از نکات مهم این پیشنهاد امکان خرید نقدی و امکان خرید اعتباری است.

وی گفت: زعفران در بسته بندی های نایلونی مهر و موم شده مخصوص با حداکثر وزن ۵ کیلوگرم عرضه می شود و خریدار موظف است قبل از خرید محصول را مشاهده و از کیفیت آن اطمینان حاصل کند.

لطیفی نحوه خرید این عرضه در بورس از صادرکنندگان را بیان کرد: برای خرید نقدی و اعتباری از صادرکنندگان باید ۱۰ درصد قیمت در مدت تسویه نقدی به حساب بورس کالای ایران واریز شود. مابقی تسویه خرید نقدی بر اساس توضیحات در اطلاعیه بورس کالا ولی در خرید اعتبار باقی مانده حداکثر ۴ ماهه با کارمزد ۲ درصد در ماه و ارائه ضمانت نامه بانکی و تعهد پرداخت، خریداران باید اطلاعات مراحل مختلف خرید و تسویه حساب را به دقت مطالعه کنید تا مشکلی در فرآیند خرید پیدا نکنید. بورس کالا را دریافت کنید.

مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی ایران در خصوص ضمانت صادرات این محصول گفت: خریدار برای تضمین انجام تعهدات صادراتی ملزم به داشتن ضمانت نامه بانکی خوب برای انجام تعهدات معادل ۱۰ درصد است. ارزش کل قرارداد و سررسید ۶۰ روز تقویمی همزمان با پرداخت به فروشنده. ارائه و اظهار کالا به گمرک با خریدار خواهد بود.

وی افزود: زمان تحویل کالا ۲۶ می باشد خرداد ماه سال جاری است و در صورتی که خریدار کالا را تا ۱۰ روز کاری پس از مهلت تحویل به موقع تحویل ندهد، خریدار موظف به پرداخت مبلغی معادل ۴۰ ریال به ازای هر گرم در روز برای مابقی کالا خواهد بود. زعفران خریداری شده و در نتیجه کیفیت آن کاهش پیدا می کند. عدم خروج به موقع به عهده خریدار می باشد.

لطیفی تاکید کرد: حداقل عرضه زعفران خراسان رضوی ۱۰۰ کیلوگرم، خراسان شمالی ۲۵ کیلوگرم و خراسان جنوبی ۳۲ کیلوگرم است و طبق نامه ارسالی به کارگزار، حداکثر عرضه برای خراسان رضوی ۲ هزار کیلوگرم خواهد بود.

مدیرکل توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان گفت: سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران توسط تجار به ۵۵ کشور جهان صادر شد که از این میزان بیش از ۶۷ تن زعفران توسط امارات خریداری شد. چین با ۴۹ تن، اسپانیا با ۴۴ تن، افغانستان با ۲۲ تن و قطر با حدود ۶ تن پنجمین مقصد صادرات زعفران ایران بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا