اخبار اقتصاد ایران

عشایر تالش و مشکلات عدیده دامداران تالشی؛ از کمبود مرتع تا پروانه چرای دام

لزوم توجه نمایندگان غرب گیلان برای رفع مشکلات

عدم به روز رسانی مجوزهای چرای دام یکی از مهم ترین چالش های پیش روی دامداران در غرب گیلان و تلاش است. مجوزهایی که برای چندین دهه به روز نشده اند.

ایران تحلیل با توجه به روند تغییرات اقلیمی و برخی فعالیت های انسانی و با افزایش جمعیت و تغییر کاربری اراضی مراتع طبیعی کاهش یافته و دسترسی به مراتع برای چرای دام با مشکل مواجه شده است و از سوی دیگر در در سال های اخیر هزینه های تولید و مقدار اندک نهاده برای تامین خوراک دام باعث رنج و نگرانی دامداران گیلانی به ویژه دامداران گیلان غرب شده است.

مشکلات فراوان دامداران تلاشگر باعث شده تا این قشر فقیر تامین معیشت خود را با مشکل مواجه کنند و در چنین شرایطی انتظار می رفت مسئولان به دیدار آنان رفته و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گیرند.

به همین دلیل حداقل انتظار از نمایندگان غرب گیلان این بود که برای یک بار هم که شده در شرکت خود حضور داشته باشند و ضمن شنیدن مشکلات آنها مانند استان های همجوار اقدامات عملی برای رفع مشکلات از جمله مجوز چرای دام انجام دهند.

عدم به روز رسانی مجوزهای چرای دام یکی از مهم ترین چالش های پیش روی دامداران در غرب گیلان و تلاش است. مجوزهایی که ده ها سال است به روز نشده و از سوی دیگر کمبود چراگاه دامداران را مجبور به خرید نهاده ها و علوفه دام و یا چرای دام در حاشیه شهرها کرده است.

علاوه بر این مشکلات، گرانی نهاده های دامی و به تبع آن پایین بودن قیمت دام زنده در بازار را نیز باید اضافه کرد که نشان می دهد عملا هیچ گام موثری از سوی نمایندگان این مناطق در شورای اسلامی برداشته نشده است.

نکته جالب اینجاست که همین چند روز پیش بود که با دعوت از میراث فرهنگی جمعی از نمایندگان عشایر حوائق و منطقه چوبر با توجه به دسترسی عشایر منطقه به آثار تاریخی در ارتفاعات، مراتع و جنگل‌ها می‌رسند. انجام دادن

اما عشایر و دامداران منطقه بدون برگزاری چنین جلساتی با مصرف داخلی، پاسداران بی مزد مواهب الهی، آثار باستانی و میراث معنوی بوده و هستند.

با توجه به سابقه این مشکلات، لازم است برنامه ها و سیاست های مناسب برای حمایت از عشایر و دامداران توسط نمایندگان طراحی و اجرا شود تا شاهد بهبود وضعیت معیشتی و فعالیت دامداران و عشایر گیلان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا