فناوری

عضو اتاق بازرگانی تهران: ۷۰درصد ترافیک اینترنت کشور فیلتر است / وی‌پی‌ان‌ها مصرف ترافیک را دوبرابر کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ایلنا: نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران گفت: بیش از ۷۰ درصد از ترافیک اینترنتی کشور فیلتر است و پیام‌رسان‌ها و برنامه‌هایی که این میزان ترافیک را اختصاص می‌دهند فیلتر هستند و البته. آنها پس از فیلتر کردن به همان میزان ترافیک دارند. بوده اند

رضا قربانی، نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق بازرگانی تهران درباره لزوم رفع هر چه سریعتر فیلترینگ اینترنت در ایران گفت: مطالبه عمومی که از دولت وجود دارد. در خصوص اینترنت در ایران رفع اختلالات است، اختلالاتی که متقاضیان اینترنت پایدار در کشور ایجاد کرده اند و گیمرها را می توان از جمله این افراد نام برد که این اختلالات نتیجه فیلترینگ گسترده در اینترنت ایران است تا جایی که اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک اینترنت کشور فیلتر شده است و به عبارتی پیام رسان ها و برنامه هایی که این میزان ترافیک را به خود اختصاص می دهند، فیلتر هستند و جالب اینکه حتی پس از فیلتر نیز از همین میزان ترافیک برخوردار بوده اند. در حالی که دسترسی به آنها دشوار شده است. این مشکل باعث ایجاد تقاضای عمومی برای دسترسی رایگان به خدماتی شده است که ترافیک زیادی را به خود اختصاص داده است در حالی که این مطالبه عمومی امروز در کشور ما به یک تخلف تبدیل شده است.

وی افزود: فیلترینگ در ایران سازوکار قانونی دارد و انتظار می رود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که شش نفر از اعضای آن از مقامات دولتی هستند، این موضوع را بررسی کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات شش نفر از اعضای دولت این کارگروه هستند. به نظر می رسد این شش نفر در راستای سیاست های دولت چهاردهم هستند. آنها موافق رفع فیلتر هستند و به همین دلیل از اعضای دولت انتظار می رود که این شش عضو غیردولتی را قانع کرده و با خود همراه کنند. ۶ نفر از اعضای غیردولتی عبارتند از دادستان کل کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس پلیس راهور، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به افق میهن کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از نمایندگان، عضو قضایی و حقوقی. کمیسیون مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی.

نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: معتقدم رفع فیلترینگ آسان ترین کاری است که دولت چهاردهم می تواند انجام دهد و برای این کار با مسائل پیچیده ای مانند مذاکره با آمریکا مواجه نیست. و دیگر دولت های متخاصم، اما یک مسئله ملی است. البته حل آن ممکن است دولت را تحت فشار گروه های داخلی قرار دهد، گروه هایی که نتایج عملکرد آنها در سال های گذشته در کشور نمایان شده است. حتی در راستای اظهارات این گروه ها، برنامه ها و پیام رسان های داخلی در مواجهه با انواع فیلترهای خارجی ایجاد شد، اما پاسخگوی تقاضای عمومی نبود و فیلترینگ تنها منجر به ورود VPN هایی شد که مصرف ترافیک را دوچندان می کند و فضا و ابزار اینترنت را آلوده کند. بر این اساس مشکل رفع فیلترینگ در کشور مشخص و راه حل آن نیز مشخص است.

قربانی خاطرنشان کرد: برای هیئت دولت چهاردهم و وزیر ارتباطات در زیرمجموعه آن احترام قائل هستم. آنها به صبر دعوت می کنند، اما تا کی؟ علاوه بر این ما به دنبال گفتار درمانی نیستیم و در شرایطی که اعتماد مردم خدشه دار شده، ادامه فیلترینگ حتی یک روز بیشتر اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا