اقتصاد جهان

عقب نشینی کشتی های شرکت مارسک از دریای سرخ

مرسک دانمارکی روز پنجشنبه اعلام کرد که چهار کشتی از پنج کشتی باری که در دریای سرخ گیر کرده بودند را به کانال سوئز و مسیر طولانی تر به آفریقا بازگرداند تا از احتمال حمله به یمن جلوگیری کند.
اخیراً یمن به چندین کشتی باری در دریای سرخ حمله کرد که یکی از آنها متعلق به مرسک بود و تجارت جهانی را مختل کرد. ترس از افزایش تورم در جهان به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل افزایش یافته است.

در ۱۹ دسامبر، ایالات متحده یک عملیات چند ملیتی را برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد. اما بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا همچنان کشتی‌ها را برای حرکت در اطراف آفریقا ترجیح می‌دهند.
مرسک که هفته گذشته اعلام کرد سفرهای دریایی در دریای سرخ را از سر خواهد گرفت، اکنون می‌گوید کشتی‌های باری آن در حال تغییر مسیر در آفریقا هستند و از کانال سوئز، میانبر میان آسیا و اروپا، اجتناب می‌کنند.

اما پنج کشتی مرسک به مقصد آسیا از کانال سوئز عبور کرده و به سمت جنوب عازم یمن هستند. و اکنون وضعیت خدمه این کشتی ها و ده ها هزار محموله مشخص نیست.
برنامه های سفر مرسک نشان می دهد که چهار کشتی جنوا، لوندرینا، آبا و گرترود که در روزهای اخیر در جنوب دریای سرخ و بندر جده در عربستان سعودی لنگر انداخته اند، روز پنجشنبه مسیر خود را به دماغه امید خوب تغییر داده اند.
پنجمین کشتی هنوز برنگشته است، اما سخنگوی مرسک گفت که کشتی از یمن عبور نخواهد کرد.
بازگشت این کشتی ها از کانال سوئز هزینه های اضافی را برای شرکت کشتیرانی مرسک برای عبور از کانال ایجاد می کند و باعث تاخیر در حمل و نقل و افزایش هزینه سوخت برای دور زدن آفریقا می شود.
کانال سوئد توسط یک سوم کشتی های باری جهان استفاده می شود و تغییر مسیر این کشتی ها به سمت جنوب برای دور زدن قاره آفریقا یک میلیون دلار هزینه سوخت به هر سفر بین آسیا و شمال اروپا اضافه می کند.
انتهای پیام/۸۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا