فناوری

علائم و عوارض مسمومیت با مونواکسید کربن چیست؟

اهداف عطرساز وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن بی مزه، بی رنگ و بی بو است که این گاز را از سایر گازها متمایز می کند، اظهار کرد: ، گازوئیل، گاز و به طور کلی هیدروکربن ایجاد می کند. و حتی روشن کردن خودرو در فضای بسته نیز منجر به انتشار گاز مونوکسید کربن در محیط می شود و افراد را در معرض مسمومیت قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بخاری های بدون دودکش برای استفاده در محیط های بسته ساخته نمی شوند و استفاده از آنها فقط مربوط به محیط های باز است، افزود: استفاده از این نوع بخاری ها مرگ افراد زیادی را به دنبال دارد.

یک متخصص سم شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تمایل مونوکسید کربن به جذب هموگلوبین ۲۰۰ برابر اکسیژن است و بنابراین وجود مقدار کمی از این گاز در یک محیط منجر به مسمومیت می شود. در کابین خودرو یکی از اقداماتی است که باعث مرگ افراد زیادی بر اثر مسمومیت شد.

رابطه ضربان قلب و تنفس و مسمومیت با مونوکسید کربن

وی با بیان اینکه انتشار گاز مونوکسید کربن هشداری نیست، اما مسمومیت با آن علائمی دارد، ادامه داد: سردرد ضربان دار، احساس بی قراری، افزایش ضربان قلب، کاهش تمرکز، گیجی و از دست دادن هوشیاری از علائم مسمومیت با مونوکسید کربن است. و اگر گاز متوقف نشود، سطح هوشیاری همچنان کاهش می یابد و منجر به کما و حتی مرگ می شود.

عطرساز وی گفت: ضربان قلب و تعداد تنفس افراد یکی از مسائلی است که میزان مسمومیت با این گاز را تحت تاثیر قرار می دهد. جنین انسان بیشترین ضربان قلب را دارد و اگر مادر باردار در معرض این گاز قرار گیرد ابتدا جنین وی آسیب می بیند سپس جنین، کودکان و خردسالان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سالمندان در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، تاثیر این گاز بر روی آنها بیشتر است، افزود: علائم مسمومیت با گاز CO برای همه افراد و همه سنین یکسان است، گاهی اوقات علائم این بیماری وجود دارد. حضور دارند. دارد. مسمومیت ممکن است مسائل دیگر از جمله سرماخوردگی را گیج کند و این یکی از چالش هایی است که گاهی به سهل انگاری منجر می شود.

ترک محیط با گاز مونوکسید کربن اولین قدم بعد از مسمومیت است

یک متخصص سم شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شباهت علائم در چند نفر از مواردی است که احتمال گازگرفتگی را افزایش می دهد، افزود: پیشرفت علائم بیشتر در مسمومیت است. اگر افراد هوشیار باشند، پس از اطلاع از علائم خود، از آن برای یافتن علت مسمومیت و منشا انتشار گاز مونوکسید کربن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: اولین و مهمترین اقدام در مواجهه با علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خارج شدن از محیط گاز و تنفس در هوای آزاد و سپس تماس با اورژانس است.

عطرساز وی ادامه داد: در صورت مسمومیت شدید یا طولانی مدت با گاز مونوکسید کربن، ممکن است افراد در معرض عوارض جبران ناپذیری مانند کما یا از دست دادن هوشیاری قرار بگیرند و حتی پس از چند ماه درمان، افراد شاهد شروع علائم پارکینسون باشند. (لرزش) که به درمان های استاندارد پارکینسون پاسخ نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه اختلالات رفتاری، تغییر شخصیت و پرخاشگری از دیگر عوارض مسمومیت با این گاز است، گفت: سیستم قلبی عروقی افراد نیز می تواند تحت تاثیر این مسمومیت قرار گرفته و منجر به آسیب عضله قلب، افت فشار، اختلال در خون رسانی شود. به اندام ها و کلیه و کبد آسیب می رساند.

یک متخصص سم شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با گذشت زمان برخی از عوارض کاهش می یابد اما بهبودی کامل آنها امکان پذیر نیست، افزود: در صورت استفاده از چوب یا زغال در فضای بسته می توان از آن استفاده کرد. استفاده شده. آیا قطعا منجر به مسمومیت می شود، استفاده از چوب و زغال سنگ در یک منطقه بزرگ و قرار گرفتن طولانی مدت در هوای آزاد نیز می تواند باعث مسمومیت شود.

دود اگزوز خودرو نیز عامل مسمومیت است

وی با بیان اینکه استفاده از ژنراتورهای گازوئیلی یا بنزینی با استفاده طولانی مدت می تواند منجر به مسمومیت شود، تصریح کرد: استفاده از بخاری های بدون دودکش در فضاهای باز و دارای تهویه مشکلی ندارد اما اگر در فضاهای بسته مانند پارکینگ و … استفاده شود. چادر یا کمپینگ می تواند باعث مسمومیت شود.

عطرساز وی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض دود اگزوز خودرو در دراز مدت منجر به مسمومیت و در نتیجه سردرگمی و عدم تمرکز افراد می شود، تصریح کرد: درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با توجه به وضعیت فرد مسموم متفاوت است. اگر فردی در مراحل اولیه مسمومیت باشد، از ماسک اکسیژن برای او استفاده می شود و هر چه سطح هوشیاری فرد کمتر باشد، آسیب بیشتر می شود، مدت زمان بستری در بیمارستان و روند بهبودی طولانی تر می شود.

وی با اشاره به اینکه موثرترین عامل در کاهش مسمومیت افراد دوری از منبع گاز مونوکسید کربن و تنفس در هوای آزاد است. این باید زمانی انجام شود که فرد بیدار است و قادر به نوشیدن مایعات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا