ترندهای روز

علت اصلی انقراض ماموت‌ها؛ آخرین فیل غول پیکر چگونه کشته شد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در یک مطالعه جدید، محققان ادعا می کنند که آخرین ماموت های پشمالو روی زمین توسط یک طوفان شدید یا یک بیماری همه گیر از بین رفته اند. این یافته نشان می دهد که اگر چنین رویداد انقراضی رخ نمی داد، این حیوانات غول پیکر ممکن بود امروز به حیات خود ادامه می دادند.

ماموت های پشمالو که ۳۰۰۰۰۰ سال پیش در تندراهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا زندگی می کردند، حدود ۴۰۰۰ سال پیش در جزیره ای دورافتاده در نزدیکی سیبری منقرض شدند. آنالیزهای ژنومی اخیر نشان می دهد که صدها ماموت به مدت ۶۰۰۰ سال در جزیره رانگل محبوس بوده اند.

دکتر لاو دالن، متخصص ژنتیک تکاملی، می‌گوید: «اکنون می‌توانیم با اطمینان این ایده را رد کنیم که جمعیت آنها به دلایل ژنتیکی بسیار کوچک و محکوم به انقراض هستند. این بدان معناست که احتمالاً فقط یک رویداد انقراض تصادفی بوده که آنها را از بین برده است.

محققان با بررسی ژنوم ۲۱ نمونه ماموت دریافتند که این حیوانات پس از محصور شدن در جزیره Wrangel دچار بحران جمعیتی شدیدی شدند. در یک نقطه، کل جمعیت به هشت نفر یا کمتر می رسید. با این حال، جمعیت به سرعت بهبود یافت و پس از آن ثابت ماند.

دکتر دالن معتقد است عواملی مانند آنفولانزای پرندگان، آتش سوزی، لایه خاکستر آتشفشانی یا فصلی با آب و هوای بسیار بد می تواند باعث انقراض این گونه شود. او می افزاید: «به دلیل جمعیت کم، آنها در برابر چنین رویدادهای تصادفی آسیب پذیر بودند. “به نظر می رسد که شاید ماموت ها بدشانس بوده اند.”

نویسنده اصلی مقاله، دکتر ماریان داهاسک، معتقد است که این داستان جدید از چگونگی انقراض ماموت ها درس هایی برای جهان امروز دارد، زیرا تنوع زیستی هر سال بیشتر و بیشتر کاهش می یابد. گزارش سال ۲۰۲۲ صندوق جهانی حیات وحش نشان داد که جمعیت حیات وحش طی ۵۰ سال گذشته به طور متوسط ​​۶۹ درصد کاهش یافته است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی گونه‌هایی که توانسته‌اند بر تنگناهای جمعیتی غلبه کنند، هنوز به دلیل رویدادهای تصادفی در معرض خطر انقراض هستند. این یافته ها می تواند به درک بهتر بحران فعلی تنوع زیستی و اهمیت حفاظت از گونه های در معرض خطر کمک کند.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا