ترندهای روز

علت ریزش مو در حمام چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یکی از ریزش های نگران کننده ریزش موی شدید در حمام است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. اما دلایل ریزش مو در حمام چیست؟ آیا می توان از آن جلوگیری کرد؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوالات، لیست کاملی از راهکارهای لازم برای جلوگیری از ریزش مو را توضیح خواهیم داد.

علت ریزش مو در حمام چیست؟

چه زمانی ریزش مو غیر طبیعی است؟

قبل از بررسی دلایل ریزش مو در حمام، لازم است به این موضوع بپردازیم که ریزش مو در همه شرایط غیرطبیعی نیست. در واقع، ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار و گاهی ۲۰۰ تار مو طبیعی تلقی می شود. اما زمانی که این ریزش مو در حجم و تعداد تارهای مو ادامه پیدا می کند یا در ناحیه ای از سرتان ریزش موی تکه تکه یا سکه ای مشاهده می کنید، حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

از طرفی گاهی اوقات ریزش غیرطبیعی مو در اثر التهاب قرمز رنگ پوست سر ایجاد می شود که معمولاً با خارش و سوزش همراه است و منشأ آن بیماری های قارچی یا باکتریایی است.

شایع ترین دلایل ریزش مو در حمام

یکی از دغدغه های خانم ها و آقایان ریزش شدید مو در دستشویی است. معمولاً افرادی که این نگرانی را دارند برای یافتن دلیل به دیگران می گویند که در خارج از حمام و در شرایط عادی این ریزش مو را نداشته اند. اما در حمام، ریزش مو به طور قابل توجهی و نگران کننده افزایش می یابد. در ادامه به طور خلاصه دلایل ریزش مو در سرویس بهداشتی را بررسی می کنیم:

استرس مداوم

یکی از مکانیسم های دفاعی بدن در مواجهه با موقعیت های استرس زا، ورود به حالت پرواز یا مبارزه است. در این حالت فولیکول های مو از حالت فعال به حالت استراحت می روند. به همین دلیل تعداد زیادی از تارهای مو می ریزند. از طرفی استرس مداوم به سیستم ایمنی بدن و چرخه رشد مو آسیب می رساند که منجر به ریزش بیشتر مو می شود.

در نظر بگیرید که با وجود چنین شرایطی، برای شستشوی بهتر موهای خود را در حمام ماساژ دهید. این باعث می شود موهای آسیب دیده و ضعیف تر به راحتی از ریشه جدا شوند. از طرفی برخی از موهایی که در طول روز از ریشه جدا می شوند اما جزو بقیه موها هستند ممکن است در اثر خیس شدن یا شانه شدن از سایر تارهای مو بیرون بیایند و شاهد تجمع موهای ریخته شده باشید. .

بهترین راه برای رفع این نوع ریزش مو، مدیریت استرس با شرکت در جلسات درمانی، ورزش سبک، تغذیه سالم و خواب کافی است.

ایجاد تغییرات هورمونی در بدن

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در حمام، تغییرات هورمونی است که به طور مستقیم بر فعالیت فولیکول های مو تأثیر می گذارد. در واقع تغییر در چرخه طبیعی فعالیت هورمونی باعث می شود که تارهای مو از مرحله رشد وارد فاز استراحت شوند. از سوی دیگر، گاهی تغییرات هورمونی با تأثیر بر عروق خونی سر، روند تغذیه فولیکول های مو را مختل می کند. این امر فولیکول های مو را ضعیف می کند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. یائسگی، قاعدگی، بارداری و اختلال در عملکرد غده تیروئید از جمله مراحلی هستند که ریزش مو را تحت تاثیر قرار می دهند.

استفاده از شانه اشتباه

شانه های غیراستاندارد که دانه های تیز و نزدیک دارند باعث گره خوردن و کشیدگی بیش از حد تارهای مو می شوند. این روی ریزش مو تاثیر می گذارد. حال اگر این شانه کردن مو در حمام و روی موهای خیس با منافذ باز پوست سر انجام شود ریزش مو افزایش می یابد.

همچنین شانه های زبر به کوتیکول مو آسیب می رساند و موها را خشک و شکننده می کند. به طور کلی هر شانه ای که موها را به دلیل مصنوعی بودن توده کند باعث ریزش بیشتر و آسیب بیشتر هنگام حالت دادن می شود.

در دوران بارداری و زایمان

یکی از دلایل ریزش مو در حمام به بارداری و زایمان برمی گردد که معمولاً موقتی است. این ریزش اغلب به دلیل تغییرات هورمونی، به ویژه سطح استروژن ایجاد می شود. در واقع بارداری معمولا با افزایش سطح استروژن همراه است و پس از زایمان میزان این هورمون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این کار فاز استراحت فولیکول های مو را طولانی می کند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. علاوه بر این موارد دیگری مانند تغییر خواب، تغذیه و استرس از عوامل ریزش پوست در این دوران حساس هستند.

کمبود مواد مغذی در بدن

سلامت مو به مجموعه ای از مواد مغذی مانند ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی نیاز دارد. زمانی که فولیکول های مو نتوانند مواد مغذی مورد نیاز مو را دریافت کنند، ضعیف می شوند. این موضوع منجر به ضعیف شدن ساقه و ریزش مو می شود. از طرفی کمبود مواد مغذی مانع از رشد تارهای جدید می شود که به مرور زمان حجم مو را کاهش می دهد. مواد مغذی ضروری برای سلامت مو عبارتند از آهن، پروتئین، بیوتین، روی و ویتامین های گروه B.

موهای ضخیم

در نگاه اول، شاید تعجب کنید که موهای ضخیم باعث ریزش مو می شود. اما تارهای ضخیم مو به ریشه مو فشار وارد می کند. این فشار زمانی که مو خیس است یا زیر دوش است افزایش می یابد که منجر به ریزش مو می شود. از طرف دیگر، موهای زبر و ضخیم معمولا بیشتر در هم می‌پیچند. این باعث آسیب و ریزش بیشتر مو در هنگام شانه زدن می شود.

رژیم غذایی اشتباه برای کاهش وزن

گاهی افراد با هدف کاهش وزن سریع و رسیدن به اندام ایده آل خود از رژیم های غذایی نادرست استفاده می کنند که باعث کاهش مواد مغذی مو می شود. بدیهی است که مو برای حفظ سلامت و شادابی خود به مواد مغذی نیاز دارد و کمبود آنها باعث ریزش مو می شود. بنابراین به جای استفاده از رژیم های غذایی سخت و یکنواخت، از رژیم های غذایی استاندارد استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر ماده غذایی خاصی را حذف کردید، با پزشک خود مشورت کنید و آن را با داروهای تقویتی جایگزین کنید تا آسیبی به موهای شما وارد نشود.

خطاهای دارویی

هر دارویی که چرخه رشد و تغذیه فولیکول ها را تغییر دهد یا باعث تغییرات هورمونی شود می تواند باعث ریزش مو شود. از طرفی گاهی تداخلات دارویی این مشکل را تشدید می کند. معمولا استفاده از داروهای ضد افسردگی، شیمی درمانی، ضد انعقاد خون و داروهای ضد بارداری می تواند از عوامل ریزش مو در دستشویی باشد. بنابراین دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

ریزش مو به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر چهره افراد، گاهی به یک دغدغه مهم تبدیل می شود. بهترین کار برای پیشگیری و درمان ریزش مو مراجعه به پزشک است. اما از طرفی می توانید با اقدامات ساده و کوچک به سلامت و کیفیت موهای خود کمک کنید. این موارد عبارتند از:

استفاده صحیح از شامپو

شامپو به عنوان شوینده مو باید با توجه به نوع مو، مشکل یا عارضه موجود و مواد تشکیل دهنده افق میهن شود. به طور کلی شامپوها بر اساس نوع مو به ۴ دسته موهای خشک، چرب، رنگ شده یا آسیب دیده و معمولی تقسیم می شوند. توجه داشته باشید که برای هر شستشوی مو به مقدار کافی شامپو استفاده کنید و پوست سر را کاملا بشویید. سپس تمام شامپو را از روی پوست سر با آب ولرم بشویید.

علاوه بر شامپو، افق میهن ماسک مو یا نرم کننده تخصصی می تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. همچنین با توجه به نوع موی خود، چند بار بشویید. به عنوان مثال، تمیز کردن موهای چرب معمولاً به دو تا سه بار شستشو نیاز دارد.

استفاده از شانه های مناسب

افق میهن شانه مناسب یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو است. در افق میهن شانه به اجزاء شامل دندانه ها، جنس و نوع دسته دقت کنید. دندان های نرم و پهنی که در فاصله مناسب از یکدیگر قرار دارند از آسیب مو جلوگیری می کنند. از طرفی در حال حاضر بهترین مواد برای جلوگیری از ریزش مو شانه های ساخته شده از چوب نانو هستند که از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری می کنند.

همزمان موهایتان را به چند قسمت تقسیم کنید و بدون فشار زیاد شروع به شانه زدن کنید. توجه داشته باشید که موها هنگام خیس شدن شکننده تر هستند. بنابراین شانه زدن موها می تواند یکی از عوامل ریزش مو در سرویس بهداشتی و افزایش آن باشد.

جلوگیری از کشیدگی مو

کشش تارهای مو باعث ضعیف شدن فولیکول های ریشه و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. برای جلوگیری از کشیدگی موها، به جای سفت کردن، موهای خود را با بافتن یا شل ببندید. از سوی دیگر از کش و لوازم جانبی مو با کیفیت و نرم استفاده کنید. به عنوان مثال کش پارچه های ساتن را جایگزین مدل های پلاستیکی کنید.

حتما موها را به آرامی و بدون اینکه به ریشه فشار وارد کنید شانه کنید. برای این کار می توانید از ساقه و انتهای مو شروع به شانه زدن کنید. در نهایت هنگام خواب یا استراحت از یک روبالشی مناسب مانند ساتن یا ابریشم استفاده کنید و موهای خود را باز بگذارید.

استفاده از ابزارهای حرارتی را کاهش دهید

این روزها از ابزارهای حرارتی زیادی مانند سشوار، اتو مو، اتو مو و موارد دیگر برای خشک کردن و حالت دادن به موها استفاده می شود. بهتر است استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید. زیرا حرارت مصنوعی ایجاد شده توسط چنین وسایلی به کوتیکول مو آسیب می رساند. علاوه بر این، هنگام استفاده از وسایلی مانند سشوار، حرارت را به سمت ساقه مو هدایت کنید تا ریشه ها آسیب نبینند.

راه حل دیگری که برای کاهش آسیب دستگاه های حرارتی استفاده می شود ماسک و اسپری های محافظ مو است که لایه ای یکنواخت روی تارهای مو ایجاد می کند.

از موها در برابر نور خورشید محافظت کنید

اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید می تواند آسیب های زیادی مانند خشکی و شکنندگی مو، تغییر رنگ، ضعیف شدن کوتیکول و ریزش مو ایجاد کند. برای مقابله با این خطرات، در طول روز موهای خود را با شال یا کلاه بپوشانید و از مواد مغذی و آبرسانی کافی استفاده کنید. در عین حال سعی کنید در آفتابی ترین ساعات در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

خلاصه

در این مقاله سعی کردیم شما را با دلایل ریزش مو در سرویس بهداشتی آشنا کنیم. ریزش مو در حمام می تواند به دلایل مختلفی مانند ضعیف شدن ریشه مو یا تغذیه نامناسب فولیکول ها ایجاد شود. از طرفی عواملی مانند تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در محیط های استرس زا باعث ریزش مو می شوند.

بهترین کار برای جلوگیری از ریزش مو، تامین مواد مغذی و حفظ سلامت تارهای مو است. در این مقاله راهکارهای جامعی برای جلوگیری از ریزش مو توضیح داده ایم که می تواند سلامت، کیفیت و درخشندگی تارهای مو را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا