ترندهای روز

علم رمزگشایی از رویاها: آیا خواب‌هایمان واقعاً معنا دارند؟/ فال امروزتو ببین

فال امروز خودتو در قسمت منهای تحلیل بخون.
تمام سعی خودمون رو میکنیم که هر روز فال مرتبط با شمارو در این صفحه به اشتراک بگذاریم.

برخی از رویاها در حافظه ما می مانند و آنها را برای دیگران تعریف می کنیم، در حالی که برخی دیگر به سرعت فراموش می شوند. با وجود فراگیر شدن رویاها، سوالات بی پاسخ زیادی در مورد آنها وجود دارد. شاید مهم ترین سوالی که در حوزه رویاها مطرح می شود این است که منظورشان چیست؟

امروزه ما چیزهای زیادی در مورد اتفاقاتی که هنگام خواب در مغزمان می افتد می دانیم. ما همچنین بینش هایی در مورد خواب گونه های دیگر داریم، اما چیز زیادی نمی دانیم که چرا خواب می بینیم و خواب هایمان چه معنایی دارد.

در این مقاله به علم رمزگشایی رویا می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا رویاها مفید هستند یا خیر. اگر تا به حال رویای افتادن مار یا دندانی را دیده اید و فکر کرده اید که آیا این خواب ها می توانند چیزی در مورد عملکرد مغز به شما بگویند، این مقاله برای شما مناسب است.

رویاها چیست؟

دیوید بیلینگتون، روان درمانگر و مدیر مؤسسه تحقیقات رویاهای بریتانیا، به IFL Science گفت: «رویاها تجربیات حسی هستند که ما در هنگام خواب تجربه می کنیم، که می تواند از احساسات یا رنگ های ظریف گرفته تا روایت های پیچیده و تجارب رویاهای شفاف که در آن خودمان را از نظر فیزیولوژیکی تصور می کنیم، متغیر باشد. وقتی می خوابی، می فهمی که خواب می بینی.

واضح ترین رویاهای ما در حین حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد.

جوزف دی کوئینک، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه اتاوا که دهه ها رویاها را مطالعه کرده است، رویاها را “زمان آزاد ذهن” می نامد و می گوید: “در رویاها، هر چیزی ممکن است.”

بیلینگتون می گوید ما هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد آنچه در مغزمان هنگام خواب می بینیم، می آموزیم، اما ایده هایی داریم.

در هنگام خواب، همان فعالیتی در مغز رخ می دهد که در هنگام بیداری، اما ماهیت متفاوتی دارد. در طول خواب، بخش های بینایی، حافظه و حرکتی مغز فعال هستند (اگرچه هورمون های خواب مانع از حرکت بیشتر افراد در پاسخ به رویاهایشان می شود. ) اما نواحی منطقی قشر مغز کمتر فعال هستند، که ممکن است دلیل عجیبی بسیاری از رویاهای ما باشد.

رویاها می توانند در هر زمانی در طول خواب اتفاق بیفتند، اما واضح ترین رویاهای ما در مرحله ای از خواب به نام حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد که در طی آن چشمان ما به سرعت حرکت می کنند.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که ما هر شب حدود دو ساعت می خوابیم، اگرچه دلیل این امر بحث برانگیز است. دی کوئینک گفت: «تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه رویاها عملکرد بیولوژیکی دارند، وجود ندارد.

یکی از نظریه هایی که در مورد علل رویا دیدن وجود دارد این است که رویا می تواند به ما در پردازش احساسات و خاطرات کمک کند و به ما در حل مشکلات زندگی بیداری کمک کند.

تئوری های دیگر نشان می دهد که رویاها ممکن است برای درک ما از واقعیت مفید باشند یا به قول زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، که از اختلالات خواب جلوگیری می کنند یا نشان دهنده برآورده شدن خواسته های برآورده نشده هستند. فرانسیس کریک، که بعد از کار ساختار را شناسایی کرد، دیN.E.، که با نظریه رویاها سر و کار داشت، توضیحی درباره “یادگیری معکوس” ارائه کرد، که در آن خواب می بینیم تا فراموش کنیم.

اگرچه نظریه های متعددی در مورد علت خواب دیدن وجود دارد، اما هنوز پاسخ قطعی برای این سوال که چرا خواب می بینیم وجود ندارد.

آیا رویاها معنی دارند؟

اگر فکر می کردید که این سوال که چرا خواب می بینیم پیچیده است، این سوال که رویاها چه معنایی دارند حتی پیچیده تر است، زیرا تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید.

اگر این فرصت را داشتید که به گذشته برگردید و از یونانیان یا رومیان باستان بپرسید، احتمالاً به شما می گفتند که رویاها معنی دارند و آینده را پیش بینی می کنند. در حالی که فروید می گوید که آنها نشان دهنده امیال سرکوب شده و اغلب جنسی هستند.

در همین حال، کارل یونگ، بنیانگذار روانشناسی تحلیلی، می گوید که رویاها پیام هایی هستند که ناخودآگاه ارسال می کنند و بنابراین می توانند به ما در کشف خودمان کمک کنند.

اما روانشناسان و روان درمانگران مدرن در مورد رویاها چه می گویند؟ آیا آنها واقعا منطقی هستند؟

بیلینگتون می گوید “معنا” یک اصطلاح مبهم در پزشکی است. هیچ اتفاق نظر علمی در مورد معنای برخی رویاها وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آنها مفید نیستند. در گسترده‌ترین مفهوم، خواب دیدن چیزهای خاصی به این معنی است که آن چیزها به ساعات بیداری شما مربوط می‌شوند، چه به صورت خودآگاه، چه ناخودآگاه یا ناخودآگاه.

کارل یونگ می گوید رویاها پیام هایی هستند که ناخودآگاه ارسال می کنند

اما معنای یک رویای خاص برای هر شخصی منحصر به فرد است; همانطور که تجارب بیداری و پیامدهای آن برای هر یک از ما منحصر به فرد است: یک لحظه درگیری با یک غریبه می تواند برای یک کتابدار ویران کننده باشد، اما برای یک کلوپ شبانه، این فقط بخشی از برنامه روزانه آنهاست.

دی کونینک موافق است: خواب دیدن قطار همیشه به معنای مرگ نیست، اما بسته به اینکه اغلب سوار قطار می شوید، راننده قطار هستید، از سوار شدن بر قطار می ترسید یا هرگز در قطار نرفته اید، معنای متفاوتی دارد. به عبارت دیگر، معنی ممکن است به تجربه بیداری بیننده رویا بستگی داشته باشد.

دی کونینک معتقد است که رویاها می توانند منبع بسیار مفیدی برای خودشناسی باشند و می توانند در روان درمانی به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

چه چیزی می توانیم از رویاهایمان بیاموزیم؟

1

یک جستجوی سریع در اینترنت ممکن است نشان دهد که دیدن عنکبوت به طور کلی به معنای ترس از ناشناخته است، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما و به ویژه روان درمانگران حرفه ای می توانیم از آنها بیاموزیم. بیلینگتون می‌گوید: «رویاهای ما بخشی از آگاهی عمومی ما هستند، اما بدون تحریک بیرونی رخ می‌دهند، بنابراین تصویر واضح‌تری از آنچه در درون ماست ارائه می‌دهند.

همانطور که گفته شد، رویاها اغلب منعکس کننده زندگی بیداری ما هستند، اگرچه آنها تکراری از زندگی بیداری نیستند، بلکه صرفاً همبستگی هستند. بنابراین، آنها می توانند مشکلاتی را که ذهن ما آگاهانه یا ناخودآگاه در ساعات بیداری ما به آنها مشغول بوده است، آشکار کنند. این دیدگاه از رویاها با “نظریه تداوم رویا” سازگار است (یعنی رویاها نوعی ادامه زندگی بیداری ما هستند).

رویاها اغلب منعکس کننده زندگی بیداری ما هستند

سایر نظریه‌های مرتبط شامل نظریه شبیه‌سازی تهدید و نظریه شبیه‌سازی تهدید اجتماعی هستند که استفاده تکاملی از رویاها را مطرح می‌کنند: رویاها به ما اجازه می‌دهند بدون اینکه واقعاً در معرض خطر قرار بگیریم، واکنش به موقعیت‌های تهدیدکننده (فیزیکی یا اجتماعی) را تمرین کنیم. از این نظر، آنها می توانند به ما در سازگاری کمک کنند. توانایی آزمایش واکنش ها به موقعیت ها قبل از وقوع می تواند یک مزیت بقا باشد.

برخی از رویاها، یا به طور خاص کابوس ها، ممکن است مربوط به آسیب هایی باشد که در زندگی بیداری تجربه می کنیم و ممکن است علائم یک اختلال گسترده تر باشد.

رویاهای مکرر با خاطرات ترسناک و آسیب زا که منجر به اختلالات خواب و علائم استرس فیزیولوژیکی (افزایش ضربان قلب، افزایش سطح کورتیزول) می شود، نشانه ترومای حل نشده است.

کابوس های گاه به گاه بدون دلیل واضح ممکن است طبیعی باشند، اما زمانی که مکرر و مخرب باشند، ممکن است نشانه ای از اختلالات روانی غیر ضربه ای، از جمله اختلال کابوس، باشند. کابوس های مداوم ممکن است نشان دهنده اختلالات دیگری مانند اختلال استرس پس از سانحه یا اسکیزوفرنی باشد. آنها همچنین می توانند یک عامل خطر برای خودکشی باشند.

دی Koninck می گوید: «اگر کسی کابوس های زیادی می بیند، فکر می کنیم مشکلی وجود دارد. علاوه بر این، افکار و احساسات سرکوب شده می توانند در رویاها به سراغ ما بیایند که ممکن است از آنها بی خبر باشیم. بیلینگتون توصیه می کند: «به همین دلیل مفید است که زمانی را صرف فکر کردن به رویاهای خود به صورت فردی، با عزیزان یا در حالت ایده آل با یک درمانگر کنید.

ما تنها کسانی نیستیم که می توانیم از رویاهایمان درس بگیریم. هنگامی که آنها را برای دیگران توصیف می کنیم، اسرار خود را فاش می کنیم که حتی از آنها آگاه نیستیم، زیرا آسیب پذیری ما نه مستقیماً بلکه از طریق استعاره ها و نمادها منتقل می شود. بنابراین، رویاها می توانند داستان های تمثیلی یا افسانه ای درباره خودمان باشند.

در مجموع، شاید همه ما می توانستیم کمی بیشتر به رویاهایمان توجه کنیم، اما بهتر است زیاد به تحلیل آنها فکر نکنیم. مخصوصاً وقتی نمی توانیم آنها را به خاطر بسپاریم. توجه به رویاها می تواند مهم باشد، اما اگر به آنها توجه نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد. فقط سعی کن خوب بخوابی

امیدواریم از فال خودت رازی بوده باشی و در ادامه در قسمت نظرات برامون صحت فال رو بنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا