اقتصاد جهان

علم و فناوری قربانیِ تنش های چین و آمریکا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، افزایش تنش های اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین احتمال نابودی یک توافقنامه ۴۵ ساله در حوزه علم و فناوری را افزایش داده است این ماه تمدید می شود در این صورت همکاری دو ابرقدرت در زمینه های مهم مختل خواهد شد.

محققان در هر دو کشور با روابط بین دولتی تیره و تار دست و پنجه نرم می کنند و برخی بر زمینه های بالقوه همکاری که کمتر بحث برانگیز هستند، مانند تغییرات آب و هوا و بیماری های مرتبط با افزایش سن تمرکز می کنند.

فشار برای تمدید جامع و چند ساله موافقتنامه علم و فناوری نشان می دهد که چگونه کار تحقیقاتی در خارج از کشور به دلیل مشکلات سیاسی تضعیف شده است.

این توافقنامه دوجانبه که ۴۵ سال پیش توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده، جیمی کارتر و رهبر وقت چین، دنگ شیائوپینگ امضا شد، پایه و اساس همکاری بین دو کشور در زمینه هایی مانند انرژی، کشاورزی، فناوری صنعتی عمرانی و مدیریت بحران را ایجاد کرد.

این در حالی است که دو طرف بر سر اقدامات ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به صنعت تراشه و نگرانی واشنگتن در مورد نقض احتمالی مالکیت معنوی و استفاده نظامی احتمالی از فناوری‌های جدید با هم اختلاف داشته‌اند.

مقامات امنیتی ایالات متحده همچنین می ترسند که همکاری علمی فرصت هایی را برای جاسوسی چین فراهم کند.

وون تور کیان، مدیر اجرایی سیاست و امور جهانی در آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده گفت: «این یک موضوع اساسی است و در مرکز نگرانی ایالات متحده و چین قرار دارد.

وی افزود: (توافقنامه) که پنج سال پیش هیچکس به آن توجهی نکرد، به یکباره کانون رابطه قرار گرفت.

قرارداد علم و فناوری از دیرباز ستون نمادین روابط چین و آمریکا و عامل مهم همکاری عملی بوده است. این یکی از اولین قراردادهای دوجانبه بود که پس از به رسمیت شناختن رسمی جمهوری خلق چین توسط ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ امضا شد.

توره کیان، که به عنوان مشاور علم و فناوری جان کری وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده خدمت می کرد، گفت که این پیمان “چتری از مجوزها” را فراهم می کند.

این پیمان معمولاً هر پنج سال یکبار تمدید می‌شد، اما از زمان منقضی شدن آخرین تمدید در آگوست ۲۰۲۳، این اتفاق نیفتاده است. در عوض، طرفین با دو تمدید شش ماهه متوالی موافقت کردند که دومین آن در ۲۷ آگوست سال جاری به پایان می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا