ورزشی

علی دایی به دنیای مربیگری بر می گردد؟

علی دایی اسطوره فوتبال ایران چند سالی است که از دنیای مربیگری دور شده است. در سالهای اول به اجبار و در سالهای اخیر ظاهراً با اختیار. شایعات زیادی در مورد او منتشر شده است. اینکه او اجازه فعالیت در زمین فوتبال ایران را ندارد. این ماجرا پس از قطع همکاری او با باشگاه سایپا به اوج خود رسید. اما ظاهرا در سال های اخیر چنین محرومیتی برداشته شده و او می تواند هدایت یک تیم را بر عهده بگیرد.

او از تیم های مختلفی هم پیشنهاد داشته است، اما چون بخش قابل توجهی از آنها مربوط به کارهای خارج از تهران است، قبل از مذاکره آنها را رد کرده است. بنابراین هنوز قرارداد به صورت جدی امضا نشده تا مشخص شود که آیا این ممنوعیت به طور کامل رفع شده است یا خیر.

در ماه های اخیر در اتفاقی قابل توجه نام او بارها در گوشه و کنار باشگاه پرسپولیس شنیده شد. او پیش از این تایید کرده بود که رضا درویش مدیرعامل فعلی باشگاه هم در ابتدای تابستان که یحیی گل محمدی سرمربی این تیم بود و هم در زمان استعفای یحیی به او پیشنهاد داده است. پاسخ عمو در هر دو مورد منفی بود. اما اخیرا شایعات دیگری مبنی بر مذاکره پرسپولیس با علی دایی برای جانشینی اسمار به عنوان سرمربی از ابتدای فصل آینده به گوش می رسد.

اگرچه این اتفاق از نظر فوتبالی می تواند جذاب باشد اما بعید است که اجرایی شود. خود دایی روز گذشته چنین شایعاتی را تکذیب کرد. اما اگر هم اینطور باشد و طبق گذشته مدیرعامل فعلی دل کلاب متعهد به همکاری با علی دایی باشد، بعید است این اتفاق بیفتد.

دلیل اول وضعیت خاص باشگاه پرسپولیس است. فارغ از اینکه این باشگاه از مدیریت دولتی خارج است که نداند اگر بخواهند امور آن به بانک هایی سپرده می شود که چندان غیردولتی نیستند. بنابراین با توجه به زاویه ای که احتمالا دولت در این مقطع با علی دایی دارد، بعید است که او فرصت نشستن روی نیمکت باشگاه محبوبش را پیدا کند. این نشان می دهد که علی دایی در این دولت «ممنوعه» شده و برای فعالیت های تجاری او تدابیر سخت گیرانه ای در نظر گرفته شده است. دلیل این امر فعالیت های اجتماعی دایی و پست های اینستاگرامی او در سال گذشته است.

دایی در گفتگو با عادل فردوسی پور و پژمان جمشیدی این موضوع را تایید کرد و گفت که مدت هاست ممنوع الکار است. این محدودیت پس از ممنوعیت تردد و پلمب رستوران و مغازه های آن اجرا شد و به نظر می رسد همچنان پابرجاست. اگرچه تعداد زیادی از حقوقدانان اعمال چنین محدودیتی را برای دایی غیرقانونی توصیف کرده اند، اما با توجه به نمونه های مشابه قبلی، به نظر می رسد راه آسانی برای برون رفت از آن وجود نخواهد داشت. حال سوال اصلی این است که با توجه به قرارداد طرفین، آیا دایی اجازه دارد با باشگاهی قرارداد ببندد؟ حقوقدانان می گویند اگر قرارداد با باشگاهی بخواهد در دفتر رسمی ثبت نشود، منعی ندارد. حتی اگر ممنوع باشد. این ابهام کلی است و به قوت خود باقی است.

فارغ از این بحث ها، مشکل خود علی دایی است. او بارها گفته است که از شرایط جدیدش راضی است، یعنی بدون تیم مانده و دغدغه مربیگری ندارد و خوشحال است که می تواند بیشتر در کنار خانواده باشد. بنابراین شخصاً در این مقطع از زندگی، بعید است یک پیشنهاد فوتبالی، حتی اگر به اندازه پیشنهاد پرسپولیس جذاب باشد، دایی را به فکر بازگشت بیاندازد. از طرفی با توجه به شخصیت متفاوتی که این چهره محبوب در سال های اخیر به دست آورده، او به این موضوع واقف است که چقدر فوتبال می تواند چنین چیزی را تحت الشعاع قرار دهد. دایی حالا بدون در نظر گرفتن رنگ، چهره محبوبی در بین همه محافل فوتبالی است و حضور روی نیمکت تیم حاشیه ای مثل پرسپولیس دیگر به شخصیت جدید او نمی رسد.

در واقع علی دایی باهوش تر از این است که در چنین شرایطی برای بازگشت به نیمکت پرسپولیس چراغ سبز نشان دهد. هم از نظر فوتبالی و هم از نظر موقعیت اجتماعی که پیدا کرده، موضوع حضور او در پرسپولیس بعید به نظر می رسد. اگر تمایلی به این کار داشت می توانست یک نیم فصل به جای یحیی سکان هدایت این تیم را در دست بگیرد اما همانطور که در ابتدای فصل گفت دوست ندارد جای دوستش (یحیی) را بگیرد. . در طول مسیر، او حاضر نشد دوباره جانشین او شود.

البته در تمام این معادلات فوتبالی در نظر گرفته شده است که محدودیت های اعمال شده برای کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران برداشته شده است و او نه منع قرارداد دارد و نه از نشستن روی نیمکت تیم محبوبی مثل پرسپولیس. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا