اخبار اقتصاد ایران

عملکرد بسیار ضعیف بانک‌های گیلان در پذیرش طرح‌های صنعتی جهت تامین سرمایه در گردش

پورحیدری گفت: درخواست واحدهای صنعتی استان گیلان از بانک های عامل صرفا تکمیل پروژه های نیمه تمام و تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه است که متاسفانه عملکرد بانک های استان در پذیرش طرح های صنعتی برای کار فراهم شده است. سرمایه حاصل از اعتبارات رونق تولید بسیار ضعیف بوده است. .

ایران تحلیل، پایین بودن نسبت تسهیلات به سپرده در گیلان و عدم مشارکت جدی بانک های گیلان برای کمک به واحدهای تولیدی و صنایع داخل استان یکی از موضوعاتی است که همواره انتقادات جدی تولیدکنندگان، نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. و حتی مقامات ارشد استان. است.

بر اساس آمارها، سیستم بانکی گیلان نسبت به کل کشور در سال گذشته کمترین تسهیلات بانکی را به واحدهای تولیدی و صنعتی استان ارائه کرده است، اما شورای هماهنگی بانک های دولتی گیلان یکی از دلایل را مدعی است. برای پرداخت کمتر وام بانکی این است که صنایع گیلان تمایلی به استفاده از اوراق قرضه قمار ندارند و بیشتر به دنبال پول نقد هستند.

با توجه به اینکه کمبود نقدینگی یکی از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی استان است، لزوم تغییر رویکرد نظام بانکی نسبت به واحدهای صنعتی و تولیدی استان گیلان بیش از پیش احساس می شود.

دیارمیرزا در این زمینه با تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفتگو کرده است.

مدیرکل سمت گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه در سال گذشته ابلاغ دیرهنگام دستورالعمل تامین مالی بنگاه های اقتصادی و تبصره ۱۸ (بند الف سال ۱۴۰۱ به جز سه بند ۱۴۰۲ و نهضت احیاء) موجب عدم به موقع آن شد. حمایت از واحدهای تولیدی و تصریح کرد: جایی که علی رغم پیگیری های مکرر این اداره کل از وزارت متبوع و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و شورای هماهنگی بانک های استان تا بهمن ماه گذشته از پذیرش طرح های تولیدی تحت عناوین مختلف خودداری کردند و عامل اصلی عدم پذیرش و عدم ابلاغ دستورالعمل داخلی بانک ها و سیاست های انقباضی از ستاد به استان اعلام کرده که این شرایط مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. برای این اداره کل در پاسخگویی به نیاز واحدهای تولیدی. همراه

تیمور پورحیدری خاطرنشان کرد: تسهیلات ارتقای تولید که بانک ها از پذیرش آن خودداری کردند بر اساس دستورالعمل منابع داخلی بانک ها است که در خصوص تسهیلات تبصره ای از سوی دبیرخانه این اعتبارات در وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد. تنها سه بانک ملت، صنعت و معدن و توسعه تعاون هستند. به عنوان بانک های عامل معرفی شدند و سقف اعتبارات ابلاغی تقریباً برای همه استان ها یکسان بوده است و استان گیلان نیز به طور مکرر پیگیری کرده است تا این میزان اعتبار را جذب کند و با توجه به موارد مطرح شده در سیاست های بانک مرکزی در قبال واحدهای تولیدی با آخرین موارد شرایط سال اصلا رضایت بخش نبود و در صورت ادامه این سیاست در سال جاری، واحدهای صنعتی در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: البته آمارهای ادعایی مبنی بر سهم پایین استان از منابع شبکه بانکی نیاز به بررسی دقیق تری دارد چرا که در سال های اخیر بر اساس گزارش های موجود، استان گیلان همواره در رتبه های برتر جذب اعتبار بوده است. جدول برای رونق تولید

مدیرکل صمت گیلان در ادامه گفت: متاسفانه علیرغم پیگیری های مکرر بانک های استان، با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات ناشی از اوراق گام گاهی برای واحدهای تولیدی در شرایط بحرانی تامین مواد بالای ۳۵ بوده است، وجود دارد. عدم ایجاد انگیزه برای متقاضیان به دلیل عدم توجیه اقتصادی. چنین تسهیلاتی را با چنین سرعتی ایجاد نکرده و نخواهد کرد.

پورحیدری با تاکید بر اینکه “این گفته که واحدهای صنعتی استان گیلان به دنبال نقدینگی هستند صحت ندارد”، یادآور شد: درخواست واحدهای صنعتی استان گیلان از بانک های عامل تنها تکمیل پروژه های نیمه تمام و تامین سرمایه در گردش برای خرید است. از مواد اولیه متاسفانه عملکرد بانک های استان در پذیرش طرح های صنعتی برای تامین سرمایه در گردش از محل اعتبارات رونق تولید بسیار ضعیف بوده است.

سمت مدیر کل گیلان در ادامه گفتگو با دیارمیرزا یادآور شد: متاسفانه ملاک بانک ها برای پرداخت تسهیلات (سرمایه در گردش و ثابت) به واحدهای تولیدی ایجاد گردش مالی بالا و میانگین حساب است که در شرایط فعلی و کمبود آن نقدینگی واحدهای صنعتی در اکثر مواقع به ویژه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ​​امکان‌پذیر نیست، همچنین دلیل استقبال بیشتر از ابزارهای مالی اوراق قرضه گام در استان‌هایی مانند مرکزی، قزوین و اصفهان به دلیل حضور بزرگ‌ها است. واحدهای صنعتی عمدتاً شبه دولتی یا وابسته به موسسات دولتی که عمدتاً برای تسویه مطالبات دستگاه‌های اجرایی از اوراق مشارکت استفاده می‌کنند و واحدهای مذکور به دلیل ارتباط مؤثرتر تمایل بیشتری در این زمینه دارند.

پورحیدری در خصوص برنامه های اداره کل سمت گیلان برای اصلاح وضعیت موجود به دیارمیرزا گفت: امسال مهمترین بحثی که این اداره کل می تواند با بانک های استان دنبال کند، پیگیری تامین مالی است. زنجیره مواد اولیه واحدهای صنعتی که در طول این زنجیره تامین بدون انتقال نقدی باید برای تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی که در یک زنجیره تولید قرار می گیرند انجام شود. بحث دوم جذب اعتبارات از تبصره ۱۸ L 1402 نزد بانک های عامل طرف قرارداد است که با توجه به اقدامات انجام شده در ابتدای سال جاری در صورت ابلاغ این اعتبارات بلافاصله نسبت به جذب این اعتبارات اقدام خواهد شد. و سوم تعامل با برخی از بانک های عامل از جمله بانک دولت ملی استان برای پرداخت تسهیلات از منابع داخلی بانک برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در قالب رونق تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا