بانک و بیمه

عملکرد منفی گروه بیمه در هفته ای که گذشت

هادی بهرامی; بازار: با توجه به ضریب نفوذ روزافزون در بازار، صنعت بیمه توانسته خود را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی کشور در طول سالیان متمادی مطرح کند. به این ترتیب این صنعت با رونق بخشیدن به فعالیت های اقتصادی یک جامعه کمک زیادی به توسعه کشورها از جمله ایران کرده است. همانند سایر صنایع، عرضه اولیه سهام شرکت های بیمه نیز به افزایش نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک می کند. بنابراین توجه به حرکات این صنعت و بررسی هفتگی آنها بسیار مهم است. در زیر نگاهی داریم به گزارش های هفته گذشته و تحلیل روند صنعت بیمه.

گزارش کارایی صنعت
هفته گذشته شاخص گروه بیمه با افت ۲.۸ درصدی از ۱۰۷۰۰۰۷۵۸ واحد به ۱۰۴۰۰۰۸۶۴ واحد رسید. در حالی که شاخص کل بورس با افزایش ۳ درصدی از ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۲۶۳ واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید و بازدهی بالاتری نسبت به صنعت بیمه داشت. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱.۶ درصدی از ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ واحد به ۷۷۰ هزار و ۲۰۰ واحد رسید که نسبت به کل بورس کمتر است اما نسبت به صنعت بیمه رشد بیشتری داشته و نشان از ضعف سهام رشد بیمه ای دارد. . صنعت بیمه در هفته گذشته ۱۲ میلیارد تومان خروج و ارزش معاملاتی ۹۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

هفته گذشته شاخص گروه بیمه با افت ۲.۸ درصدی از ۱۰۷۰۰۰۷۵۸ واحد به ۱۰۴۰۰۰۸۶۴ واحد رسید. در حالی که شاخص کل بورس با افزایش ۳ درصدی از ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۲۶۳ واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید و بازدهی بالاتری نسبت به صنعت بیمه داشت.

تحلیل فنی شاخص بیمه
شاخص صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار آبان در ماه ۱۴۰۲ از محدوده ۹۲۰۰۰ واحد حمایت کرد و با ۱۸ درصد افزایش به سقف میان مدت ۱۱۰۰۰۰ واحد رسید و با اصلاح مواجه بود. اگر در کوتاه مدت بتواند از ناحیه مقاومت ۱۱۰۰۰۰ واحدی عبور کند و با حجم مناسب (پروفایل حجم POC، VWAP و نوسانگر حجم) برای چند روز بالای آن تثبیت شود، می‌توانیم هدف ۱۲۷۰۰۰ واحد را تصور کنیم. حد بالای تاریخی شاخص ATH 127000 واحد سطح یک مقاومت چندگانه است که با سقف تاریخی، فیبو اصلی بر اساس محورهای اصلی و استاتیک اصلی نشان داده می شود که برای حرکت رو به بالا شاخص پیش فرض آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت شکسته شدن این مقاومت، می توان انتظار یک روند صعودی قوی برای شاخص و کل سهام شرکت بیمه داشت. البته بدون در نظر گرفتن معیارهای اخبار و تحلیل بنیادی که ربطی به تکنولوژی ندارد. پشتوانه قابل اعتماد شاخص برای شروع قیمت و انباشت سرمایه گذاران بورس، محدوده ۹۲۰۰۰ واحدی است که فیبو ۳ بزرگ نیز به آن اشاره می کند و قطعا نباید از آن غافل شد. در غیر این صورت با کاهش و تحرکات فرسایشی بیشتری مواجه خواهیم شد، هرچند بعید است این محدوده قوی به دلیل کشش بازار، نرخ تورم، دلار و سایر بازارهای موازی از بین برود. ابر کومو در منطقه ۱۰۱۰۰۰ واحدی، که بخشی از اندیکاتور ایچیموکو است، یک حمایت متحرک تصاعدی را به ما نشان می‌دهد که با پشتیبانی ثابت حرکات کوچک‌تر قیمت همپوشانی دارد. نوسانگر RSI همچنین به پشتیبانی از ۴۵ واحد اشاره دارد که با پشتیبانی ۱۰۱۰۰۰ واحد استاتیک مانند ابر کومو همپوشانی دارد. هدف بلندمدت ۲۰۰ هزار واحد برای شاخص بیمه داریم که در صورت افزایش تقاضا، اخبار مثبت صنعت و تزریق نقدینگی به بورس می توان به این هدف دست یافت.

وضعیت اساسی صنعت
یکی از دلایل جهش صنعت بیمه افزایش ارزش کالاها، خودروها، آپارتمان ها و … بیمه شده و در نتیجه افزایش حق بیمه آنها، افزایش تعرفه ها، مدیریت پرداخت خسارت و … است. ، استفاده از استارت آپ های بیمه و بالاتر از همه رشد درآمد سرمایه گذاری . شرکت های بیمه و افزایش هوشمندانه ذخایر زیان نشان دادند که این امر بر جهش سود آنها در آینده تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر بحث سودآوری بیمه، با توجه به اموال متعدد و با ارزش در سراسر کشور، این شرکت ها پتانسیل بالایی برای افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارند که منجر به جهش قیمت سهام این شرکت ها می شود.

اگر شاخص بتواند در کوتاه مدت محدوده مقاومت ۱۱۰۰۰۰ واحدی را بشکند و برای چند روز بالای آن با حجم تثبیت شود، می‌توان هدف ۱۲۷۰۰۰ واحدی را تصور کرد که حد بالای تاریخی شاخص ATH است. در صورت شکست مقاومت تاریخی و سنگین ۱۲۷۰۰۰ واحدی، اهداف بزرگتری در دسترس خواهد بود. کف ۹۲۰۰۰ واحدی نیز بسیار قابل اعتماد و پایدار است که نباید از دست داد.

نرخ نفوذ بیمه
میانگین ضریب نفوذ بیمه در ایران در این مدت ۱ درصد است که به طور قابل توجهی کمتر از میانگین جهانی ۳.۲۴ درصد است. به عبارت دیگر، ضریب نفوذ بیمه در ایران طی دوره گزارش تقریباً یک سوم متوسط ​​ضریب نفوذ بیمه در کشورهای منتخب بوده است. درست است که با توجه به تورم، میزان زیان و هزینه های شرکت های بیمه افزایش می یابد، اما با افزایش فروش شرکت ها و تقاضای مردم برای پوشش ریسک های ناشی از حوادث و شرایط اقتصادی، حق بیمه نیز افزایش می یابد، صنعت بیمه می تواند افزایش یابد. سطح درآمد و بهبود اثرات.

آخرین کلمه
اقتصاد ایران از تورم شدید رنج می برد که هر ساله قیمت کالاها و خدمات را افزایش می دهد. با افزایش هزینه ها و زیان ها، نفوذ بیمه نیز در سال های اخیر افزایش یافته است، به این معنی که نقش صنعت بیمه هر روز متنوع تر می شود. با توجه به نیاز اساسی و استقبال مردم از صنعت بیمه، میزان فروش و سودآوری شرکت های آنها توانسته و خواهد بود افزایش یابد. بنابراین، سهام این شرکت ها می تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد و توجه مردم را بیشتر جلب کند. بنابراین به سرمایه گذاران توصیه می شود به تحرکات شرکت های بیمه توجه کنند. بنابراین برای سرمایه گذاری باید گزارش های مالی شرکت ها و نمودار قیمت آنها را بررسی کرد و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرد. برای اینکه شاخص و قیمت سهام بیمه افزایش یابد، باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت دولت و جذابیت شرکت ها برای مردم افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا