ترندهای روز

عوارض استفاده زیاد از موبایل بر بدن انسان

حالت “سر رو به جلو” یک وضعیت رایج است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب مانند خمیدن روی رایانه، تلفن یا مطالعه برای مدت طولانی ایجاد می شود.

امروزه استفاده از تلفن همراه به ابزاری انکارناپذیر در زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. در خانه و مهمانی ها، خیابان، محل کار، مترو، اتوبوس و غیره، هر کجا که نگاه کنید مردم با این فناوری سرگرم هستند، از تجارت و درگیری های کاری گرفته تا بازی و سرگرمی.

همه به نوعی با آن سرگرم می شوند و زمان زیادی را صرف استفاده از آن می کنند. مزایای استفاده از این فناوری را نمی توان در زندگی افراد انکار کرد، اما استفاده نادرست از آن جدای از بحث محتوایی، می تواند تاثیرات زیادی بر سلامت افراد بگذارد. یکی از موارد مورد توجه، تأثیر استفاده از آن بر روی سیستم اسکلتی است. در همین رابطه با خانم مریم کیشوری، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه لرستان گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

استفاده زیاد از گوشی چه تاثیراتی بر ساختار اسکلتی – عضلانی افراد می تواند داشته باشد؟

استفاده بیش از حد از گوشی می تواند اثرات منفی متعددی بر ساختار اسکلتی- عضلانی داشته باشد، از جمله درد و سفتی گردن که یکی از شایع ترین شکایات ناشی از استفاده زیاد از گوشی است. زمانی که برای مدت طولانی به گوشی خود نگاه می کنید، به گردن و عضلات بالای کمر فشار وارد می کنید. این می تواند منجر به درد، سفتی و حتی سردرد شود. یکی دیگر از موارد، ارسال پیامک به گردن است، وضعیتی که می تواند به دلیل قوز کردن طولانی مدت روی تلفن همراه شما ایجاد شود و می تواند باعث درد در گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر و همچنین سردرد و بی حسی در بازوها شود.

وضعیت نامناسب یکی دیگر از دلایل استفاده طولانی مدت از تلفن همراه است، هنگامی که به تلفن خود نگاه می کنید، احتمالاً خمیده می شوید که می تواند منجر به وضعیت نامناسب شود. این می تواند به عضلات و مفاصل شما فشار وارد کند و همچنین می تواند منجر به درد در گردن، کمر و شانه های شما شود.

سندرم تونل کارپال یکی دیگر از عوارضی است که می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در دست و مچ شود. این حالت می تواند ناشی از حرکات تکراری مانند ارسال پیامک یا کشیدن انگشت روی صفحه گوشی باشد.

برای کاهش این مشکلات از چه راهکارهایی می توان استفاده کرد؟

در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از این مشکلات وجود دارد، هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از استفاده از تلفن همراه خود استراحت کنید. هنگام استفاده از تلفن همراه خود را در سطح چشم نگه دارید. هنگام صحبت با تلفن از هدست هندزفری استفاده کنید. با صاف نشستن و شانه های خود به عقب، وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. با ورزش عضلات گردن و قسمت بالایی پشت خود را تقویت کنید.

بیماری سر به جلو نیز یکی از بیماری های مربوط به استفاده از تلفن همراه است؟

حالت “سر رو به جلو” یک وضعیت رایج است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب مانند خمیدن روی رایانه، تلفن یا مطالعه برای مدت طولانی ایجاد می شود. این وضعیت می تواند منجر به گردن درد، سردرد و حتی کمردرد شود. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از این عارضه وجود دارد، شما می توانید وضعیت بدنی خوبی داشته باشید، یعنی در هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن، گوش های خود را در راستای شانه ها و شانه های خود را به عقب و ریلکس نگه دارید. اگر پشت میز کار می کنید، هر ۳۰ دقیقه بلند شوید و حرکت کنید. همچنین، کشش عضلات گردن و قفسه سینه می تواند به بهبود وضعیت بدن شما کمک کند.

همچنین می توانید از برخی تمرینات اصلاحی برای وضعیت سر به جلو استفاده کنید. یکی از آنها تمرین تاک چانه است. در این حالت صاف بنشینید یا بایستید در حالی که شانه های خود را رها کرده و کمر خود را صاف می کنید. به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه پایین بیاورید، پنج ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

کشش گردن تمرین دیگری است که در آن می توانید چند کشش گردن متفاوت انجام دهید. ورزش کششی جانبی گردن در این حالت بلند بنشینید یا بایستید و به آرامی سر خود را به یک طرف خم کنید تا زمانی که کشش را در کنار گردن خود احساس کنید. ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس در سمت دیگر تکرار کنید.

رول گردن حالت دیگری است که در آن به آرامی سر خود را در یک حرکت دایره ای می چرخانید، ابتدا در جهت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه های ساعت. پنج بار در هر جهت تکرار کنید. لازم به ذکر است که اینها فقط توصیه های کلی هستند. اگر گردن درد دارید، مهم است که برای تشخیص و طرح درمان به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا