طلا و ارز

عوامل رشد قیمت طلا در ایران/ شرط تخلیه حباب سکه چیست؟

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «تجرت نیوز» تحلیل کرد:






بازار طلا در ماه های اخیر همواره با ریتم رفت و برگشتی قیمت دلار همراه بوده است. این نوسانات قیمتی در چند هفته گذشته باعث شده است که قیمت سکه بیش از افزایش قیمت کاهش یابد. میشم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایران تحلیل، تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار داخلی طلا را مهم دانست و افزایش حباب سکه را جدی دانست. او پیشنهادی برای تخلیه حباب بازار سکه ارائه کرده است.



به گزارش ایران تحلیل، توسعه بازارهای مالی همواره با قیمت دلار مرتبط است. به گفته کارشناسان اقتصادی، این اسکناس در دهه گذشته بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. تاثیر بازار طلا بر دلار به همراه رشد حباب سکه باعث افزایش چشمگیر قیمت بازار فلز زرد در سال های اخیر شده است. به گفته فعالان این بازار، بازاری که در رکود به سر می برد، بی مشتری شده و تبدیل به صنعتی عقب مانده از سایر کشورها شده است.

به گفته نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، شرایط برای فعالان این صنعت سخت‌تر شده و در شرایط بحرانی قرار دارند. به گفته این مقام صنفی، شدت رکود و کاهش تقاضا در تجارت طلا در حال حاضر حتی از زمان شیوع کرونا بیشتر شده است.

کاهش ارزش ریال در برابر دلار طلا را گران کرد

میثم رادپور، تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص افزایش قیمت طلا در ایران در سال های اخیر به ایران تحلیل گفت: ایران یکی از سه یا چهار کشوری است که قیمت طلا در آن بسیار گران شده است در این واقعیت نهفته است که بخش عمده حرکت قیمت طلا از محل افزایش قیمت ارز ناشی می شود. پول بیشتر کشورهای جهان در مقایسه با دلار ضعیف نشده است و به همین دلیل قیمت طلا برای آنها به اندازه ایران گران نبوده است.

دلیل اصلی نوسانات قیمت طلا تغییرات قیمت ارز است

وی با تاکید بر اینکه قیمت ارز سایر کشورها در یک دهه اخیر شاید نسبت به دلار دو برابر شده است، توضیح داد: در ایران این نسبت ۶۰ تا ۷۰ برابر شده است. بنابراین بیشترین نوسانات قیمت طلا در برابر ریال ناشی از نرخ ارز است.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به تاثیر قیمت جهانی اونس طلا بر قیمت فلز زرد در بازار داخلی، گفت: در یک دهه اخیر اگرچه اونس جهانی طلا دو برابر شده است، اما قیمت آن افزایش یافته است. ارزش دلار از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۵۰ برابر شده است

مشکل رشد حباب سکه جدی است

رادپور با اشاره به اینکه حباب در بازار طلا به قدری بزرگ است که به نظر می رسد از بین نمی رود، شرط از بین رفتن حباب سکه را برشمرد و اظهار داشت: با بروز اتفاقات اساسی، حباب سکه از بین می رود. نظام اقتصادی کشور رفت بنابراین باید توجه داشت که بهترین معیار برای درک تغییرات قیمت در طلا، شمش طلا و سکه، حرکت قیمت ارز بدون حباب است. این در حالی است که اگر قیمت جهانی اونس طلا تغییر کند، بر بازار داخلی تاثیر خواهد گذاشت.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.

سبد بهشت










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا