ترندهای روز

عکاس سوئدی درخشش سبز رنگی کم‌سابقه را از سیاره زهره ثبت کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

عکاسی سوئدی اخیراً موفق به ثبت درخشش سبز روشن از سیاره زهره شده است. این سوسو زدن رنگ در گذشته چندین بار دیده شده بود.

ویدئویی جدید سیاره زهره را نشان می دهد که برای مدت کوتاهی نور سبز روشنی را در آسمان شب سوئد منتشر می کند. این پدیده که به ندرت دیده می شود، تقریباً شبیه درخشش های سبز رنگی است که گاه در طلوع و غروب خورشید در اطراف خورشید دیده می شود.

عکاس پیتر روزن هنگام رصد زهره بالای افق در استکهلم در ساعات اولیه ۸ ژانویه، سوسو رنگارنگی از این همسایه نزدیک را ثبت کرد. به گفته روزن، این درخشش درخشان حدود یک ثانیه طول کشید و یک امتیاز غیرمنتظره بود که لذت مشاهده آسمان شب را دوچندان کرد.

درخشش های سبز مشابهی از خورشید معمولاً هنگام طلوع خورشید بر روی اقیانوس دیده می شود. این اثرات نوری ناشی از نور اجسامی است که هنگام عبور از جو سیاره ما می شکنند یا از هم می پاشند.

نور مرئی از طول موج های مختلف نور رنگی تشکیل شده است که در مجموع به پرتوها رنگ سفید می دهند. اما هنگامی که نور خورشید به جو زمین برخورد می کند، طول موج های منفرد تا حدی توسط مولکول های گاز شکسته می شوند. این همیشه اتفاق می افتد. به عنوان مثال، رنگ آبی آسمان در طول روز ناشی از پراکندگی طول موج های آبی، بیش از هر طول موج دیگری است.

عکاس سوئدی درخشش نادر سبز سیاره زهره را ثبت کرده استنورهای سبز معمولاً در هنگام غروب خورشید بر روی اقیانوس دیده می شوند

با این حال، تحت شرایطی مانند آسمان صاف، نور خورشید و سیارات مجاور، به ویژه اگر نزدیک به افق باشند، می توان به طور کامل از هم جدا شد. زیرا نور باید فاصله بیشتری از جو را طی کند تا به ناظر برسد.

هنگامی که شکست نور رخ می دهد، طول موج های کوتاه تر نور، مانند آبی و بنفش، بیشترین پراکندگی را دارند. در حالی که طول موج های طولانی تر مانند قرمز، نارنجی و زرد راحت تر توسط مولکول های جو جذب می شوند. در نتیجه، گاهی اوقات طول موج های سبز با طول متوسط ​​تنها رنگ هایی هستند که به چشم ما می رسند. با این حال، دیدن چنین چیزی مستلزم زاویه دقیق است و به همین دلیل فقط به عنوان یک درخشش مختصر برای تماشاگران آسمان ظاهر می شود.

عکاس سوئدی درخشش نادر سبز سیاره زهره را ثبت کرده استسیاره زهره (دایره سفید) سوسو رنگی کوتاه مدت خود را در بالای خط افق استکهلم منتشر کرد.

در فیلم جدید زهره، سبز واضح ترین رنگی است که از این سیاره دیده می شود. اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، می توانید یک سوسو خفیف زرد، نارنجی، قرمز و حتی آبی را مشاهده کنید. در شرایط خاصی، کریستال های یخ همچنین می توانند نور خورشید را در جو شکست دهند و ابرهای رنگین کمانی و هاله هایی را در اطراف خورشید یا ماه ایجاد کنند. همین اثر حلقه های رنگین کمانی را در اطراف اجسام ایجاد می کند. زیرا نور توسط ذرات بزرگ شناور شکسته می شود.

جرقه های سبز رنگ در گذشته از زهره ثبت شده است و در تصاویر عطارد و ماه نیز برق های مشابهی دیده شده است. اما برخلاف درخشش‌های سبز اطراف خورشید که عمدتاً در هوای صاف بالای اقیانوس ظاهر می‌شوند، این اثرات نوری معمولاً در هوای بسیار سرد دیده می‌شوند. این بدان معنی است که درخشش های سیاره ای چندان به افق وابسته نیستند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا