ترندهای روز

عکس/ دوقلوزایی «هلیا» در زایمان دوم

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

روابط عمومی محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی دارای شناسنامه به همراه دو توله آن در منطقه حفاظت شده مشارکتی یوزپلنگ پل ابریشم در شرق استان سمنان خبر داد.

ایسنا در خبری نوشت: روابط عمومی محیط زیست استان سمنان نهم مردادماه اعلام کرد: یوزپلنگ مادر هلیا در دومین تولد با دو توله یوزپلنگ در منطقه تعاونی حفاظت از پل پل یوزکنم مشاهده شد.

بر اساس این گزارش در ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ یک سیاه گوش ماده با دو توله توسط محیط بانان و شرکای منطقه حفاظت شده مشترک یوزکانم پل ابریشم مشاهده و ثبت شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی و امور رسانه ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، با بررسی الگوی لکه های این یوزپلنگ ماده توسط کارشناس حیات وحش با بانک اطلاعاتی یوزپلنگ آسیایی مشخص شد که این یوزپلنگ مادر همان «هلیا» که قبلاً شناسایی شده بود. و شناسنامه دارد.

به گفته کارشناسان محیط زیست استان، ظاهرا این قایق ماده پس از آنکه سال گذشته با موفقیت توله باقی مانده خود را رها کرد و دوباره مستقل شد و ۲ توله ای که هم اکنون در کنار او هستند حاصل تولد دوم “هلیا” است. .

روابط عمومی محیط زیست استان از همکاری انجمن ذخیره گاه های حیات وحش ایران در راستای ارتقای حفاظت از تنوع زیستی در منطقه یوزکنم پل ابریشم تقدیر کرد.

منطقه حفاظت شده مشارکتی یوزکن پل ابریشم با مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰۰۰ هکتار، منطقه ای حفاظت نشده است که بین ذخیره گاه زیست کره توران، پناهگاه حیات وحش میاندشت و منطقه حفاظت شده خوش ییلاق واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهمترین مناطق حیات و تکثیر گونه در معرض انقراض یوزپلنگ محسوب می شود، از زمستان سال گذشته انجمن صنفی پناهگاه های خصوصی حیات وحش پس از انعقاد قرارداد رسمی با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست استانداری های سمنان و خراسان شمالی مسئولیت حفاظت از این منطقه را بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا