فرهنگ و هنر

غفلت سه هفته‌ای حقیقی‌ها از بازار سهام

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با کاهش ۱.۶۲ درصدی شاخص کل به پایان رساند که سایر شاخص های بورس نیز وضعیت مشابهی داشتند.


افق میهن –

شاخص کل بورس طی هفته گذشته مانند دو هفته گذشته با کاهش ارتفاع همراه بود. بازار سهام سه هفته است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. در این مدت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شده است. این در حالی است که ۴۷۰۰ میلیارد تومان جذب صندوق های با درآمد ثابت شده است. رکورد اوج جدید قیمت جهانی طلا و محبوبیت بالای این فلز زرد باعث شده تا صندوق های طلای بورسی از ابتدای سال میزبان ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه واقعی باشند.

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با کاهش ۱.۶۲ درصدی شاخص کل به پایان رساند که سایر شاخص های بورس نیز وضعیت مشابهی داشتند. شاخص متعادل ۲.۲۶ درصد و شاخص فرابورس ۱.۷۶ درصد کاهش داشته است. آمار و اطلاعات فعالیت افراد واقعی نشان می دهد؛ طی سه هفته گذشته بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه این گروه تاثیرگذار از بورس خارج شده است. همچنین بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان جذب صندوق های با درآمد ثابت شده است. این در حالی است که شاید بخشی دیگر از این سرمایه توسط صندوق های طلا جذب شده باشد چرا که این صندوق ها در مدت مذکور موفق به میزبانی بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان شده اند.

به نظر می رسد به همان اندازه که چند هفته ای بین پول واقعی و صندوق های طلا و درآمد ثابت آشتی وجود دارد، پول واقعی راه خود را از بورس جدا کرده است. موضوعی که در ارزش معاملات و P/E بازار به خوبی قابل مشاهده است. ارزش معاملات همچنان پایین است و P/E بورس دوباره به محدوده آبان ۱۴۰۱ نزدیک است، در حالی که گزارش های تابستانی که به زودی به کدال می رسد احتمالاً کاهش سود دلار را نشان می دهد، بنابراین دلار. ارزش بورس تهران در قعر ۱۰۱ میلیارد دلار و ارزش کل بورس به ۱۲۱ میلیارد دلار رسیده است. بورس اوراق بهادار تهران آخرین بار این ارزش در دی ماه ۱۳۹۷ به بازار سهام نسبت داده شده است.

فرار واقعی از بورس؟

بورس در هفته ای که گذشت شاهد قرمز شدن نماگرهای بورس بود به طوری که شاخص کل بورس با افت ۱.۶۲ درصدی به محدوده نیم کانالی ۲ میلیون واحدی نزدیک می شود. اگرچه بازارساز تلاش می کند شاخص کل را در سطح ۲ میلیون واحد حفظ کند، اما شاخص متعادل با افت بیشتر به سمت حمایت حرکت می کند. مجموع تحولات اخیر می تواند به تعداد سهام خرد بنیادی در بازار ختم شود و اگر سیاستگذار عملا متغیرهای اقتصادی را به نفع بورس تغییر دهد، استقبال از سهام خرد افزایش می یابد، البته طی هفته گذشته. ، نقدینگی پایین سهام خرد کاهش می یابد. تقاضا در این نوع سهام منجر شده است.

بررسی کلی تحولات هفته گذشته بورس نشان می دهد که بورس به طرز عجیبی گوشه نشین بازارها شده و رقبای آن همچنان به خوبی می درخشند. مهم ترین رقیب بورس یعنی صندوق طلا، سکه و طلای ۱۸ عیار با رشد چشمگیر خود در چند هفته اخیر، در حالی که صندوق های طلای قابل معامله در بورس اوراق بهادار هستند، توانسته به بهترین بازار هفته اخیر تبدیل شود. ، در سه هفته گذشته که بورس وضعیتی داشته است داستی بیش از ۴۶۶۵ میلیارد تومان میزبانی کرده است. در مدت یاد شده، به جز یک روز، صندوق های طلا در تیررس پول واقعی قرار گرفته اند، ضمن اینکه عرضه اوراق قرضه دولتی و اجبار صندوق های با درآمد ثابت به خرید آن و حضور فعال در بورس به طور همزمان باعث شده است. باعث جذابیت بیشتر این صندوق ها نسبت به بازار سهام شد. به طوری که این صندوق ها نیز طی سه هفته مذکور بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان پول واقعی جذب کردند.

به نظر می رسد جذاب نبودن بازار سهام را می توان ناشی از پایین بودن نسبت P/E و عدم حرکت این شاخص دانست، به طوری که بدون انتظار واقعی رشد این نسبت در کوتاه مدت نمی توان شاهد مثبت بودن آن بود. چشم انداز بازار سهام و پول واقعی انگیزه کافی برای حضور فعال در آن بازار نخواهد بود. علاوه بر تشدید سیاست‌های انقباضی در حوزه پولی و تنش‌های نظامی، رشد کم دلار نیما نسبت به میانگین سال گذشته صورت‌های مالی جذابی به بازار ارائه نمی‌کند، بنابراین کاهش دلار بازار را کاهش می‌دهد. سود در گزارش های ۶ ماهه محتمل است، بنابراین با توجه به اینکه این گزارش ها می تواند احساسات منفی در بازار ایجاد کند، ارزش دلاری بازار نیز به ۱۲۱ میلیارد دلار رسیده است که از آذر ۹۸ تاکنون بی سابقه است. با نزدیک شدن به فصل بودجه ریزی، بورس می تواند دچار تلاطم شود و هر خبر مثبت یا منفی می تواند نوساناتی را بر بازار تحمیل کند، اما نکته قابل توجه این است که با تشدید تنش ها، ریسک های منطقه نیز تحت تاثیر ریسک های پولی و مالی ایران قرار گرفته است. دولت به نظر می رسد ادامه روند نزولی به دلیل نوسانات بازار سهام بر اساس متغیرهای موجود محتمل نباشد.

01

البته این موضوع مشروط به این است که اتفاقات غیرمترقبه سیاسی و نظامی رخ ندهد، اما بازار انتظار روند صعودی قوی را ندارد و P/E کل بورس به سمت پایین ۶ واحدی تمایل دارد. . با توجه به وزن دهی زیاد سهامداران بورس اوراق بهادار تهران به سود ثبت شده در صورت های مالی که طی روزهای آتی منتشر خواهد شد، احتمالا همزمان با تعدیل P/E بازار، باید شاهد روند نزولی در بازار سهام باشیم. یک کل این در حالی است که شروع خوب از یک صنعت یا نماد خاص می تواند منجر به کاهش روند صعودی شاخص و نماد آن صنعت شود.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا