ترندهای روز

«غمزه چشم سیاه»؛ رایج‌ترین رنگ چشم در سراسر جهان چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یورو نیوز: در گذشته های دور همه انسان های روی زمین چشم های قهوه ای داشتند. تا حدود ۶ تا ۱۰ هزار سال پیش، یک جهش ژنتیکی در یک فرد باعث ایجاد انواع رنگ چشم ها می شد.

این جهش تصادفی که در ژنی به نام OCA2 رخ داد، بر تولید رنگدانه ملانین در عنبیه تأثیر گذاشت و باعث ایجاد سایه‌های روشن‌تر کهربایی تا سبز و آبی در چشم‌ها شد.

قبلاً اعتقاد بر این بود که تنها چند ژن رنگ چشم را کنترل می کنند، اما امروزه دانشمندان دریافته اند که رنگ چشم با ده ها ژن مرتبط است.

اما رایج ترین رنگ چشم در جهان چیست؟

امروزه چشم های قهوه ای رایج ترین رنگ چشم در بین مردم است. با این حال، نسبت رنگ های مختلف چشم از منطقه ای به منطقه دیگر و از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است.

نظرسنجی انجام شده توسط آکادمی چشم پزشکی آمریکا بر روی ۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که در ایالات متحده، ۴۵٪ چشم قهوه ای، ۲۷٪ چشم آبی، ۱۸٪ چشم عسلی و تنها ۹٪ از مردم چشمان سبز دارند.

در سایر نقاط جهان، اوضاع بسیار متفاوت است. اگرچه مطالعات کمی در مورد رنگ چشم در آفریقا انجام شده است، اما واضح است که رنگ قهوه ای در آنجا و همچنین در جنوب و شرق آسیا غالب است.

ممکن است برخی از شما از خود بپرسید که سیاه در کجای این لیست قرار دارد؟

در واقع باید گفت که برخلاف اشعار و گاه قصیده های عاشقانه ای که برای سیاه چشم سروده شده، چشمی به این رنگ وجود ندارد. بلکه فقط قهوه ای تیره هستند یا مردمک های بزرگی دارند که سیاه به نظر می رسند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ داده های رنگ چشم را برای برخی از کشورها در سراسر اروپا و آسیای مرکزی بررسی کرد.

در حالی که کشورهایی مانند ارمنستان بیش از ۸۰ درصد چشم های قهوه ای و ۳ درصد چشم های آبی داشتند، ایسلند ۹ درصد چشم های قهوه ای و ۷۴ درصد چشم های آبی داشت.

داده ها نشان می دهد که رنگ چشم روشن در اروپا متنوع تر است. دانشمندان در مورد پاسخ کاملاً مطمئن نیستند، اما آنها چند فرضیه را ارائه کرده اند.

ایده “فرضیه ویتامین دی”، که نشان می دهد پوست، مو و چشم روشن به انسان های ماقبل تاریخ کمک کرد تا خود را با عرض های جغرافیایی شمالی که در آن نور کمتر است، سازگار کنند.

ژن هایی که چشم آبی را تعیین می کنند مغلوب هستند، در حالی که چشم های قهوه ای غالب هستند. این بدان معناست که فرد برای داشتن این ویژگی باید ژن های چشم آبی را از هر دو والدین به ارث ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا