ترندهای روز

غول‌های فناوری برای تأمین برق مراکز هوش مصنوعی به انرژی هسته‌ای روی می‌آورند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تنها دو روز پس از اینکه غول فناوری گوگل اعلام کرد که از راکتورهای هسته ای کوچک برای تامین انرژی مراکز داده و هوش مصنوعی خود استفاده می کند، آمازون نیز اعلامیه مشابهی را اعلام کرد.

آمازون در روز چهارشنبه، ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۳) اعلام کرد که در حال سرمایه گذاری در راکتورهای هسته ای کوچک برای تامین انرژی مراکز داده و هوش مصنوعی خود است، خبری که تنها دو روز پس از اعلامیه مشابه از سوی گوگل منتشر شد، زیرا هر دو غول فناوری به دنبال منابع جدید برق بدون کربن برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد هستند. برای انرژی در مراکز داده و هوش مصنوعی.

این طرح ها در حالی صورت می گیرد که مالک نیروگاه هسته ای تعطیل شده Three Mile Island ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد راکتور را مجددا راه اندازی کند تا غول فناوری مایکروسافت بتواند برق مورد نیاز خود را برای تامین انرژی مراکز داده خود خریداری کند.

هر سه شرکت به دنبال سرمایه گذاری در فناوری های خورشیدی و بادی برای تولید برق بدون انتشار گازهای گلخانه ای هستند. اما اکنون آنها باید بیشتر به سمت انرژی پاک حرکت کنند تا هم تقاضا و هم تعهدات خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برآورده کنند.

روز دوشنبه، گوگل اعلام کرد که قراردادی را برای خرید انرژی هسته ای از چندین رآکتور کوچک ماژولار که شرکت فناوری هسته ای Kairos Power قصد دارد توسعه دهد، امضا کرده است.

انتظار می رود اولین راکتوری از این دست تا سال ۲۰۳۰ به مراکز داده گوگل و سپس راکتورهای اضافی تا سال ۲۰۳۵ نیرو دهد.

گوگل افزود: «به طور کلی، این توافقنامه تا ۵۰۰ مگاوات برق جدید بدون کربن را به صورت ۲۴ ساعته در اختیار شبکه ایالات متحده قرار می دهد. شبکه برق برای پشتیبانی از فناوری‌های هوش مصنوعی به منابع جدید برق نیاز دارد.»

انرژی هسته ای پاک

انرژی هسته ای به عنوان یک راه حل اقلیمی در نظر گرفته می شود زیرا گازهای گلخانه ای تولید نمی کند که باعث گرم شدن کره زمین شود. در همان زمان، تقاضا برای برق در سراسر جهان به طور تصاعدی در حال افزایش است، زیرا ساختمان ها و وسایل نقلیه بیشتر به برق وابسته می شوند.

مردم سال گذشته بیش از هر زمان دیگری از برق استفاده کردند و فشار بیشتری بر شبکه های برق در سراسر جهان وارد کرد. بخش بزرگی از این تقاضا نیز از سوی مراکز داده و هوش مصنوعی است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که کل مصرف برق مرکز داده تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۰۰ تراوات ساعت خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر خواهد شد. برآوردها نشان می دهد که یک تراوات ساعت برق می تواند انرژی ۷۰۰۰۰ خانه را برای یک سال تامین کند.

کوین میلر، معاون مرکز داده جهانی آمازون، هوش مصنوعی را عامل اصلی افزایش تعداد مراکز داده و انرژی می داند.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، با ابراز خوشحالی از پیوستن آمازون به طرح توسعه، استفاده از “رآکتورهای کوچک مدولار” را بخش بزرگی از راه حل برای تامین برق و راهی برای حذف سوخت های فسیلی دانست. نیروگاه ها در شرایط افزایش تقاضا برای برق. وی افزود: وزارت انرژی آمریکا ۹۰۰ میلیون دلار برای توسعه و استفاده از این راکتورها اختصاص خواهد داد.

راکتورهای هسته ای کوچک

راکتورهای ماژولار کوچک نوعی از راکتورهای هسته ای هستند که می توانند تا یک سوم توان یک راکتور معمولی برق تولید کنند.

توسعه دهندگان می گویند که ساخت این راکتورها سریعتر و کم هزینه تر از راکتورهای بزرگتر است و می توان آنها را متناسب با نیازهای یک سایت خاص افزایش داد. آنها قصد دارند در اوایل دهه ۲۰۳۰ تولید برق را آغاز کنند، در صورتی که کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای طرح های آنها را تأیید کند و این فناوری موفقیت آمیز باشد.

راکتورهای کوچک هنوز در حال توسعه هستند و هیچ کدام در حال حاضر برق شبکه ایالات متحده را تامین نمی کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا