ترندهای روز

غول‌پیکرترین دوربین نجومی جهان در حاشیه صحرای آتاکاما شیلی نصب می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بزرگترین دوربین دیجیتالی که تا به حال برای نجوم نور مرئی ساخته شده است با وضوح بصری بیش از ۳.۲ گیگاپیکسل آماده نصب در زیر آسمان آبی شفاف بیابان های شمالی شیلی است.

برای این دوربین غول پیکر که گفته می شود ۳ تن وزن دارد، ماموریت بلندپروازانه ای برای انجام یک کاوش و تحقیق ده ساله بی سابقه تعریف شده است.

قطعات مورد نیاز برای مونتاژ دوربین جدید رصدخانه Vera C-Rubin که علاوه بر این دوربین بزرگ شامل یک تلسکوپ زمینی نیز می شود، توسط چندین وسیله نقلیه به قله Cerro Pachon در منطقه ای مشرف به صحرای آتاکاما منتقل شد. واقع در حدود ۵۶۵ کیلومتری شمال سانتیاگو، منتقل شده است.

استوارت کوردر، مدیر ارشد بخش علمی انجمن دانشگاه آوورا و معاون مرکز NOIRLab که در آن شرکت می‌کند، گفت: «تمام تجهیزات لازم اکنون در اجلاس است و ما امیدواریم که در اواخر سال جاری شاهد نهایی شدن نصب آن باشیم. تلسکوپ را راه اندازی خواهد کرد. راه اندازیش کنیم.»

به گزارش وب سایت این مرکز، رصدخانه روبین از یک سیستم پیچیده و یکپارچه تشکیل شده است که مجهز به تلسکوپ زمینی با میدان دید وسیع هشت متری و سیستم پردازش خودکار داده است.

بدین ترتیب؛ این رصدخانه همچنین به بزرگترین دوربین نجومی غول پیکر جهان برای تکمیل و ارتقاء مأموریت نجوم نور مرئی مجهز خواهد شد.

این تلسکوپ قرار است هر شب حدود ۲۰ ترابایت داده تولید کند و اکتشاف ده ساله آن یک پایگاه داده نجومی ۱۵ پتابایتی را فراهم می کند.

هدف از این کاوش، درک ماهیت انرژی و ماده تاریک در جهان است که تنها بخش کوچکی از آن تاکنون شناخته شده است.

بررسی احتمال برخورد زمین با سیارک ها، ستاره ها و سیارات نزدیک به خورشید از دیگر اهداف این پروژه است.

مدیر ارشد علمی انجمن دانشگاه آئورا می‌گوید: «این لحظه واقعاً الهام‌بخش است که می‌توان گفت ما تازه شروع کرده‌ایم». “ما در شرف آغاز یک پروژه ده ساله هستیم که امیدواریم به سوالاتی در مورد … زمان شکل گیری و تکامل جهان … و اینکه چگونه در آینده به این کار ادامه خواهد داد پاسخ دهد.”

او افزود که نتیجه این اکتشافات ممکن است خیلی فراتر از آنچه در حال حاضر می دانیم نباشد، اما به ما کمک می کند تا درک خود را از کیهان بهبود بخشیم و کامل کنیم.

انجمن آکادمیک آئورا کنسرسیومی متشکل از ۴۷ موسسه آمریکایی و سه شرکت وابسته بین المللی دیگر است که داده ها را از رصدخانه های نجومی برای بنیاد ملی علوم و ناسا استخراج می کند.

علاوه بر این، این کنسرسیوم مدیریت مرکز NOIRLab را نیز بر عهده دارد که قرار است رصدخانه «ورا سی روبین» در صحرای شمالی شیلی را مدیریت کند.

به لطف آسمان صاف صحرای آتاکاما، که به عنوان خشک ترین بیابان روی زمین شناخته می شود، شیلی میزبان بخش عمده ای از سرمایه گذاری های جهان در نجوم است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا