فاجعهای که با معدل ۱۰.۹۸ دانشآموزان آشکار شد
نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص های بررسی عملکرد و کیفیت آموزشی کشور و افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی در کنار عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی در نتایج «تیمز و آزمون های بین المللی پرلز» نشان می دهد که وضعیت کیفی آموزش و پرورش و کشت کشور ما اصلاً مطلوب نیست.
هرچند مسئولانی چون رضا مراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش میگفتند معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی نیم امتیاز افزایش یافته است. خرداد ۱۴۰۳ به عنوان یک موفقیت صحبت کرد، اما هنوز وضعیت نمرات دانش آموزان قابل قبول نیست.
بالاترین معدل پایه دهم با ۱۱.۵۹
میانگین معدل دانش آموزان در خرداد ۱۴۰۳ در مجموع سه درس ریاضی، تجربی و انسانی در پایه دوازدهم ۹۸/۱۰، پایه یازدهم ۶۲/۱۰ و پایه دهم ۵۹/۱۱ است.
معدل پایه دوازدهم به شرح زیر است:
رشته علوم تجربی: ۱۲
رشته ریاضی و فیزیک: ۱۱.۸۲
رشته علوم انسانی: ۹.۱۳
میانگین نمرات کشوری دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ به شرح زیر بود:
رشته تجربی: ۱۱.۲۳
رشته ریاضی: ۱۰.۷۹
علوم انسانی: ۸.۷۵
با وجود افزایش نمرات دانش آموزان در خرداد ۱۴۰۳ که می تواند به دلیل طراحی بهتر و استانداردتر سوالات امتحانات نهایی و یا عملکرد بهتر دانش آموزان باشد، اما متاسفانه میانگین نمرات دانش آموزان کشور کماکان پایین است و این میانگین افت حداقل تا کنون مشاهده شده است. ۶ سال گذشته
البته یکی از دلایل افت معدل دانش آموزان در امتحانات پایان ترم می تواند طرح سوالات سخت و غیراستانداردی باشد که با سطح آموزشی ارائه شده توسط مدارس به دانش آموزان همخوانی ندارد.
برای اثبات این موضوع می توانید معدل معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در سال های ۱۴۰۳ و ۱۳۹۸ را مشاهده کنید:
علوم تجربی، ۱۳۹۸: ۱۳.۷۷ و در سال ۱۴۰۳: ۱۲.
ریاضی و فیزیک، ۱۳۹۸: ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۳: ۱۱.۸۲.
علوم انسانی، ۱۳۹۸: ۱۰.۷۶ و در سال ۱۴۰۳: ۹.۱۳
مقایسه نمرات دانش آموزان در خرداد ۱۴۰۳ با سال گذشته
فاجعه ای که با معدل ۹۸/۱۰ دانش آموز پایه دوازدهم فاش شد
وضعیت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
رشته علوم تجربی
پایه دوازدهم: ۱۲. پایه یازدهم: ۱۱.۵۲. پایه دهم: ۱۲.۶۴
ریاضی و فیزیک
پایه دوازدهم: ۱۱.۸۲. کلاس یازدهم: ۱۱.۲۶. پایه دهم: ۱۲.۶۹
رشته علوم انسانی
کلاس دوازدهم: ۹.۱۳. کلاس یازدهم: ۹.۰۷. پایه دهم: ۹.۴۴
میانگین نمرات دانش آموزان مدارس دولتی بالاتر از مدارس غیردولتی است البته از جمله مدارس استثنایی مانند سمپاد، نمونه دولتی و شهید.
در رشته ریاضی و فیزیک نمرات مدارس دولتی ۰.۳۴ بالاتر از مدارس غیردولتی است.
در رشته علوم تجربی نمرات مدارس دولتی ۱۲/۱ امتیاز بالاتر از مدارس غیردولتی است.
در رشته علوم انسانی نمرات مدارس دولتی ۰.۵۴ امتیاز بالاتر از مدارس غیردولتی است.
حفظ عملکرد مدارس دولتی عادی در تحلیل!
اما در تحلیل وزارت آموزش و پرورش عملکرد مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی مشخص نشده است و امتیازات بالاتر نسبت به مدارس غیردولتی به دلیل عملکرد بالای مدارس سمپاد است.
متأسفانه ارائه چنین تحلیل هایی مانع از ارائه وضعیت واضح عملکرد مدارس دولتی عادی می شود که در نتیجه هر نوع برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان این مدارس و ارتقای کیفیت به حاشیه می رود.
بررسی وضعیت نمرات دانش آموزان در استان های مختلف کشور نشان می دهد که بیشترین نمرات و تغییرات همانند سال های گذشته به استان های یزد، سمنان، مازندران و تهران اختصاص دارد.
کمترین امتیاز نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.