ورزشی

فاصله ای با تاریخ سازی در جام ملت های آسیا نداریم

کمتر از ۲۴ ساعت مانده به دیدار حساس مقابل قطر به سراغ سعید دخی، سرمربی جنتلمن شمس آذری رفتیم که بسیاری او را پدیده مربیگری فوتبال ایران در ۵ سال اخیر می دانند.

تحلیل های فنی و کارشناسی این سکاندار خوش آتیه که شاید در چند سال آینده سرمربی تیم ملی شود درباره بازی های ایران از دست ندهید.

* سعید خان عملکرد فوق العاده تیم ملی مقابل ژاپن را چطور دیدی؟

به نظرم بهتر است ابتدا مرحله گروهی را پشت سر بگذاریم و سپس به مرحله یک شانزدهم، هجدهم و نیمه نهایی برسیم. خب ایران در مرحله گروهی با تیم های درجه ۲ و ۳ آسیا روبرو شد که واقعا در حد تیم ملی قدرتمند ما نبودند و به همین دلیل کادر فنی که مشکل و چالشی در این مسابقات ندید تصمیم گرفت بیشتر روی استفاده از ترکیب ها تمرکز کنید. و با استفاده از تاکتیک های مختلف به ترکیب ایده آل خود برسد و همه بازیکنان را برای مراحل حذفی آماده کند. در دیدار با قطر و فلسطین بازی های معقولی به نمایش گذاشتیم اما مقابل هنگ کنگ با کیفیت بازی نکردیم چون به جای ایجاد موقعیت به دنبال مالکیت بیشتر بی دلیل بودیم. البته فوتبال مالکیتی هم خوب است، اما در یک یا دو بازی نمی توان به آن رسید، یک پروسه چند ساله می خواهد که بازیکنان سطوح پایه باید این سبک فوتبال را یاد بگیرند، اما با وضعیت اسفبار پایه و آکادمیک. فوتبال در ایران، حالا باید فراموش کرد که به این سبک روی بیاورد. بنابراین در فوتبال ما باید با ایجاد موقعیت های زیاد بیشتر روی بازی تمرکز کنیم و حتی از توقف و پرتاب برای ایجاد موقعیت نهایت استفاده را ببریم.

دلیل ضعف و بازی انتقادی تیم ملی مقابل سوریه دقیقا همین ماجرا بود. قبل از بازی خیلی ها بدون دلیل منطقی می گفتند باید با حوصله مقابل سوریه بازی کنیم! وقتی فاصله کیفی بازیکنان ما با آنها از زمین تا آسمان است چرا باید این کار را انجام دهیم؟! استراتژی ما در این بازی ها باید دقیقاً ۱۸۰ درجه مخالف این داستان می بود. یعنی هر لحظه باید کاری می کردیم تا روی دروازه حریف گلزنی کنیم. با حملات گازی، استفاده از ضربات آزاد، پرتاب های بلند و ایجاد موج های دوم حمله، باید بیشترین فشار را به آنها وارد می کردیم تا ضربه مهلکی به آنها وارد شود، اما با استراتژی اشتباه و صبور بودن بیش از حد در بازی، آنها را ساختیم. با حواس خود دفاع کنند و در زمان مناسب به ما ضربه بزنید. بعد از گل اول مقابل ژاپن فوق العاده آرام نگرفتیم و به دنبال گل بعدی بودیم. نمی دانم چرا در مقابل تیم ضعیف سوریه همان استراتژی را اجرا نکردیم. اگر این کار را می کردیم، آنها به ننگین ترین شکل شکست می خوردند.

در بازی با ژاپن چون تصور وحشتناکی از ژاپن داشتیم در لاک دفاعی بودیم اما بعد از گل آنها متوجه شدیم که آنها چیز زیادی در بازی ندارند و از لاک دفاعی خارج شدیم. و بازی را تغییر داد. خط پرس را از یک سوم میانی به یک سوم حمله منتقل کردیم و سعی کردیم در شیب بالا بازی کنیم. همچنین خط هافبک خود را از بازی سازی خارج کردیم و شروع به ارسال توپ های بلند به محوطه حریف کردیم. با پرس از بالا و کاهش فاصله بین خطوط توانستیم ژاپن را از جریان بازی خارج کرده و آنها را ناک اوت کنیم. این سبک بازی که ایران بازی کرد، با توجه به اینکه افراد خوبی برای اجرای این سبک داریم و هر کدام از نظر فنی جزو بهترین های آسیا هستند، می تواند مدل بازی ما را زیر و رو کند.

* حس بین مردم و تیم ملی این روزها متفاوت شده، شما هم همین حس را دارید؟

به نظر من این تیم ملی بهترین نسل تاریخ تیم ملی است. آنها با جان و دل تلاش می کنند تا دل مردم را شاد کنند، مردمی که بعد از جام جهانی از تیم ملی فاصله گرفته بودند و گله های مختلفی داشتند که محور آن دغدغه های اقتصادی بود. بازیکنان ما با بازی خوب به دنبال کاهش بخشی از این ناراحتی ها هستند. همانطور که علی جهانبخش گفت، احساس بدهکاری آنها به مردم باعث شده تا به شکلی عجیب تلاش کنند و تغییر ایجاد کنند.

*برای برد در بازی قطر چگونه باید باشیم؟

تیم قطر خط حمله فوق العاده ای دارد و هر چقدر بتوانیم مهاجمانش را از محوطه جریمه سوم دور کنیم به نفع ما خواهد بود. قطر همیشه در ضربات و کرنر برنامه های متفاوتی دارد و در این جام چندین گل زده است. اگرچه مقابل حریف قبلی ما ژاپن حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما میزبانی آنها ممکن است پاشنه آشیل ما در این بازی باشد، زیرا ممکن است تعداد تماشاگران، AFC و تیم داوری در جهت آنها باشد. ما باید پرانرژی تر از همیشه باشیم، در باد بازی ژاپن نخوابیم و تصور کنیم که این خود فینال است. اگر گل اول را بزنیم و برای گل دوم فشار بیشتری وارد کنیم، می توانیم گل های بیشتری بزنیم، اما هرگز نباید اشتباه کنیم که با یک گل از فرم خارج شویم، زیرا بازیکنان هجومی زهرآگین آنها می توانند برای ما کابوس باشند. اگر یک سری نکات کوچک را رعایت کنیم به راحتی به فینال می رویم و تیم ابرقدرت کره را شکست می دهیم.

نظرت در مورد فینال چیست؟

به نظر من اگر همه پشت تیم باشیم و بازیکنان با جان و دل بجنگند تا تاریخ سازی فاصله زیادی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا